Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvillken varmtvannsbereder bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg har en 200 liters med 2 kW som fungerer greit til mitt bruk, men den er steingammel og jeg frykter den skal springe lekk eller noe sånt. Derfor vil jeg ha ny tilsvarende men det er jo så mange å velge mellom at jeg blir sprø. Med utgangspunkt i den billigste 200 liters berederen, hvilke funksjoner, merker, etc burde jeg betale ekstra for?

Jeg blir ikke mindre overveldet over utvalget hos de to mest kjente, Høiax og Oso. Jeg er facinert over varmepumpebaserte som f.eks Daikin Altherma TV, men den har jeg ikke klart å finne hverken pris eller forhandler av. Regner uansett med at sånne koster mer enn det smaker, så jeg er i utgangspunktet ute etter en vanlig billig bereder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oso ville jeg holdt meg borte fra først på grunn av hvordan de håndterte problemet med varmtvannsberedere med "produksjonsfeil" der de lot eierne selv utbedre tanken ved å sende dem et reparasjonskit og ei bruksanvisning.
Kittet er greit nok og jeg har utbedret noen slike selv men føler at ikke hvemsomhelst er i stand til å utføre jobben bra nok.
Jeg har også vært på oppdrag der OSO tanker har forårsaket brann i tekniskrom og vannskade etter at tanken kokte og blåste plastrørene ut av fordeleren etter vantvannsberederen.
CTC har i følge rørleggere jeg har jobbet sammen med hatt problemer med overtryksventil som uprovosert åpner seg og skaper vannskader på den måten.
Har hatt Oso 200L 3+3kw vanrmtvannsbereder og har nå en Høyax 200L 3+3kw og begge tankene varmes opp kjapt og har en kapasitet på 75 liter i timen om jeg ikke husker feil.
Høyax har jeg ikke hørt noe negativt om fra rørlegegre så det tar jeg som et godt tegn for min del.
Det er i hvertfall mine erfaringer rundt varmtvannsberedere.

Lenke til kommentar

Hadde holdt meg unna tanker med høy effekt iallefall, det kan bli krøll nå når vi skal betale for effekt via nettleien. Ellers ville jeg funnet en 'smart' en, det er få å velge mellom(overraskende nok) slik at du har muligheten til å begrense effekt i visse perioder(også ref nettleie) evt gå for en kontaktorstyrt bereder når en først skal installere nytt og så styre kontaktor selv og gjøre den smart.

Mine to cent iallefall,  har ikke noen spesifikke modeller å vise til. 

Lenke til kommentar

Høy effekt trenger ikke å være negativt for om du skrur av tanken ved effekttopper er det greit å få opp temperaturen på tanken litt kjapt etter å ha hatt den avslått noen timer.
Nå kjøpte jeg min tank før det blei snakk om noe effekttariff men planlegger å styre den selv når den kommer.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Hadde holdt meg unna tanker med høy effekt iallefall, det kan bli krøll nå når vi skal betale for effekt via nettleien.

Har ikke alle nye modeller lavere effekt enn de gamle? Hva tenker du er høy effekt.

Jeg skal også bytte min urgamle VVB fordi den drypper. Rørleggeren min fører bare OSO. Ble spurt om jeg ville gå over til vannmåler samtidig. Tenker å flytte den til et rom nærmere kranene for å spare strøm. Dessverre har ikke rommet jeg har bestemt meg for sluk.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Anbefaler å velge en variant med ekspansjonskar. Drypping fra sikkerhetsventil kan enten være pga. dårlig/gammel ventil eller pga. ekspansjonen når kaldt vann varmes opp ikke har noe sted å gjøre av seg.

Jeg så på en avtrekksvarmepumpe med bereder (riktignok også med uttak for varmeanlegg), lurer på om det var rundt 70 000 kr den lå på. Så hvis det finnes enklere og billigere varianter som kun varmer opp varmtvannet så vil du nok fortsatt kunne kjøpe mange "normale" beredere for prisen.

Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Har ikke alle nye modeller lavere effekt enn de gamle?

2 og 3kW er forsatt det vanlige såvidt jeg har sett.
Etter at det blei krav om fasttilkobling av beredere på 2000W eller mere i 2014 merket leverandørene tankene sine om til 1950W men etter at kravet for fasttilkobling blei endret til tanker på 1500W eller mere i 2018 spiller det ikke lengere noe rolle om de merker tankene med 1950W for den skal fattilkobles uansett.
Argumentet for å merke de om fra bransjen var at de aldri hadde vært 2000W men litt under så nå var merkingen mere riktig.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Hva med sånne on-demand varmere?
Så kan man dusje på natten når det er billigst strøm, og ha 0 forbruk resten av døgnet.

Veldig populært i USA, men der bruker de gass.

Vil fraråde dette, spesielt mtp. det Salvesen nevner om effektprising. Bedre å varme opp med 2 kW over lengre tid enn 25+ kW i noen minutter.

Lenke til kommentar
Subara skrev (9 minutter siden):

Har ikke alle nye modeller lavere effekt enn de gamle? Hva tenker du er høy effekt.

Jeg skal også bytte min urgamle VVB fordi den drypper. Rørleggeren min fører bare OSO. Ble spurt om jeg ville gå over til vannmåler samtidig. Tenker å flytte den til et rom nærmere kranene for å spare strøm. Dessverre har ikke rommet jeg har bestemt meg for sluk.

Tenker max 2kW for egen del.

Lenke til kommentar

Jeg fant akkurat en pris på Oso Plus TVP og stryker den kjapt av lista. Angående effekt og styring så tenker jeg å gjøre det så simpelt som en skinnemontert timer i sikringsskapet. På kl 22-06 hver dag. Det burde holde i første omgang, i påvente av smartere løsninger som kan sjonglere effekt mellom elbil, vvb, varmepumpe, solceller, batteri og andre ting avhengig av prisene.

Lenke til kommentar

I min kommune er det påbudt med ekspensjonskar hvis man vil ha vannmåler. Men det er ikke påbudt med vannmåler ennå. Ved vannmåler bør man ha alarm. Ekspensjonkaret krever service og må byttes ut etter noen år. Hvis man ikke lærer seg til å gjøre servicen selv med å stille inn trykket ol. selv, da.

Synes ting begynner å bli veldig avansert og smart. Ikke rom for dryppekvote lenger.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

I min kommune er det påbudt med ekspensjonskar hvis man vil ha vannmåler. Men det er ikke påbudt med vannmåler ennå. Ved vannmåler bør man ha alarm. Ekspensjonkaret krever service og må byttes ut etter noen år. Hvis man ikke lærer seg til å gjøre servicen selv med å stille inn trykket ol. selv, da.

Synes ting begynner å bli veldig avansert og smart. Ikke rom for dryppekvote lenger.

Hvilken service er det ekspansjonskaret skal ha?
Fikk installert dette selv da jeg byttet varmtvannsbereder sammen med trykkreguleringsventil men fikk ingen beskrivelse av at ekspansjonskaret må taes service på.

Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

I min kommune er det påbudt med ekspensjonskar hvis man vil ha vannmåler.

Vannmåler skal jeg også ha i samme slengen. Men hva gjør egentlig ekspansjonskaret i forhold til vannmåleren? Fungerer den mot trykkimpulser på tappesiden av berederen også?

Lenke til kommentar

Takk Frank. :)

Jeg sitter og leser litt om Oso Saga Xpress SX og liker den smarte funksjonen der den veksler mellom to varmeelementer og på den måten "emulerer" en større varmtvannsberede uten å øke maks-effekten. Men teksten "SAGA XPRESS varmes enten ved hjelp av de elektriske varmeelementene eller fra solfangere med OSO SOLAR kit (tilleggsutstyr)." gjør meg til et stort spørsmålstegn. Hvordan skal det fungere?

Ser at Høiax har samme ekspress-funksjon de også.

Legger også merke til at de runder volumet oppover. Oso: 194 liter = 200. Høiax: 188 liter = 200. :hrm:

Et spørsmål til: Å stille termostaten høyt gir selvsagt mulighet for å tappe mer (nedblandet) varmtvann, på bekostning av økt varmetap, men vil høy temperatur også gå ut over levetida til berederen?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Takk Frank. :)

Jeg sitter og leser litt om Oso Saga Xpress SX og liker den smarte funksjonen der den veksler mellom to varmeelementer og på den måten "emulerer" en større varmtvannsberede uten å øke maks-effekten. Men teksten "SAGA XPRESS varmes enten ved hjelp av de elektriske varmeelementene eller fra solfangere med OSO SOLAR kit (tilleggsutstyr)." gjør meg til et stort spørsmålstegn. Hvordan skal det fungere?

Ser at Høiax har samme ekspress-funksjon de også.

Legger også merke til at de runder volumet oppover. Oso: 194 liter = 200. Høiax: 188 liter = 200. :hrm:

Et spørsmål til: Å stille termostaten høyt gir selvsagt mulighet for å tappe mer (nedblandet) varmtvann, på bekostning av økt varmetap, men vil høy temperatur også gå ut over levetida til berederen?

Var disse tankene jeg mente da jeg skrev 3+3kW for de forskjellige tankene.
Høyere temperatur på tanken knekker ikke levetida på tanken men kan på sikt skade plastrør i anlegget over tid avhengig av hvor høyt du går.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (4 minutter siden):

Høyere temperatur på tanken knekker ikke levetida på tanken men kan på sikt skade plastrør i anlegget over tid avhengig av hvor høyt du går.

Nja, det justerer man vel med blandeventilen oppå berederen. Den blander inn kaldtvann sånn at temperaturen i anlegget blir noe lavere enn i berederen. Har skjønt at det er gunstig å velge noe mellom legionallasikkert (minimum 65°C) og skoldesikkert (maks 75°C).

Lenke til kommentar
perpyro skrev (22 timer siden):

Hvilken service er det ekspansjonskaret skal ha?
Fikk installert dette selv da jeg byttet varmtvannsbereder sammen med trykkreguleringsventil men fikk ingen beskrivelse av at ekspansjonskaret må taes service på.

Varmtvannsbereder med ekspansjonskar: Dette må du sjekke hvert år

Sitat

Synes du kontrollen av ekspansjonskaret virket komplisert? Du kan selvfølgelig overlate jobben til en rørlegger. Hvis du ønsker, kan du avtale at vedkommende også går gjennom boligens øvrige vanninstallasjoner. Det er god skadeforebygging!

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...