Gå til innhold

Risiko for brann i Chevrolet Bolt og Opel Ampera-e


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (1 time siden):

Faktum er at det er mye mindre sannsynlig at en elbil tar fyr enn at en fossilbil gjør det.

Da blander du sammen prosentvis og absolutt antall. 

hekomo skrev (1 time siden):

Dessuten blir det tåpelig å dømme alle elbiler ut ifra en enkelt modell fra en enkelt produsent.

Tja, elbileiere gjør det hele tiden når de forteller at Tesla har ingen ladeproblemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (1 time siden):

For meg høres det ut som de ikke helt vet årsaken ennå og derfor tyr til noen tiltak de er rimelig sikre på at reduserer risikoen.

Hvis de ikke vet det, er det jo bare spørsmål om tid før det skjer igjen. Tror du at det vil være ett godt nok argument for å få hevet ett kjøp? Selv om det er lite sannsynlig, er det ubehagelig når en vet at det finnes en forventet feil som ikke er fikset. (I motsetning til en ulykke som kommer uforventet, som er lettere å akseptere).

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (1 time siden):

Hvis de ikke vet det, er det jo bare spørsmål om tid før det skjer igjen. Tror du at det vil være ett godt nok argument for å få hevet ett kjøp? Selv om det er lite sannsynlig, er det ubehagelig når en vet at det finnes en forventet feil som ikke er fikset. (I motsetning til en ulykke som kommer uforventet, som er lettere å akseptere).

Jeg tolker det som at de bare er 80% sikre på hva feilen er. ;)

Men joda. "Her er det noe feil, tror vi, vi er ikke helt sikre på hva det er, eller hvordan vi skal løse det, når vi bare blir sikre.." er en frustrerende beskjed å få. På den annen side er det ikke noe som har endret seg heller så den feilen var nok der i fjor og, bare at nå er du klar over at den finnes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
onkel_jon skrev (15 minutter siden):

Nei den ble fjernet ifjor nyttår, opel har ikke avtale med onstar lenger.

Trodde ikke det var mulig at de fjernet en vesentlig del av bilen uten å erstatte den med noe nytt. Selgeren fortalte meg at den trolig ville bli erstattet av en langt bedre app når jeg vurderte å kjøpe en slik bil for noen år tilbake. Dette er vel på grensen til svindel og bedrag på høylys dag.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (15 timer siden):

Trodde ikke det var mulig at de fjernet en vesentlig del av bilen uten å erstatte den med noe nytt. Selgeren fortalte meg at den trolig ville bli erstattet av en langt bedre app når jeg vurderte å kjøpe en slik bil for noen år tilbake. Dette er vel på grensen til svindel og bedrag på høylys dag.

Med nye tillegg til forbrukerkjøpsloven så kan forhandler/produsent slite med å gjøre nettopp dette. Da er det snakk om at produsent ikke kan fjerne funksjoner under reklamasjonstiden. Man kan heller ikke slutte å støtte produktet med sikkerhetsoppdateringer. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MrMarbles skrev (24 minutter siden):

Med nye tillegg til forbrukerkjøpsloven så kan forhandler/produsent slite med å gjøre nettopp dette. Da er det snakk om at produsent ikke kan fjerne funksjoner under reklamasjonstiden. Man kan heller ikke slutte å støtte produktet med sikkerhetsoppdateringer. 

Men det er jo nettopp dette Opel har gjort, og det ser ikke ut til å få noen konsekvenser. Bileier sitter med skjegget i postkassa. Man kan kanskje håpe at bilen brenner opp!

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (30 minutter siden):

Med nye tillegg til forbrukerkjøpsloven så kan forhandler/produsent slite med å gjøre nettopp dette. Da er det snakk om at produsent ikke kan fjerne funksjoner under reklamasjonstiden. Man kan heller ikke slutte å støtte produktet med sikkerhetsoppdateringer. 

Denne burde være lengre enn reklamasjonstiden. I Norge er denne 5 år, men vi vet at snittalderen på biler som vrakes er mellom 10 og 11 år. Det burde derfor være som et minimum at software i likhet med deler garanteres i minst 10 år, helst lengre.

Og software som er påkrevd for å kunne starte/stoppe bilen og/eller låse/låse opp bilen, må støttes i hele dens levealder. Dersom bilen kan låses opp/igjen og startes/stoppes med nøkkel eller annen backupløsning, så blir det 10-årskravet som bør gjelde som minimum.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Viggo Stenbekk said:

Nei. Men det er en privat utviklet app underveis som skal erstatte OnStar sin. 
 

Hva mener du privat? En som ikke har noe med Opel å gjøre? Egentlig syns jeg det er rart at Opel eiere ikke har et gruppe søksmål mot Opel for fjerning av viktig funksjon.

 

Bakgrunn

OnStar Europe Limited er et selskap som eies av GM. Som kjent ble Opel solgt fra GM til PSA i august 2017 og OnStar Europe Limited var ikke en del av dette oppkjøpet. GM varslet samtidig at de la ned alle sine operasjoner i Europa.

For deg som kunde innebærer dette at OnStar legges ned fra 31. desember 2020 og alle OnStar-tjenestene forsvinner. Det vil ikke komme noe system som kan erstatte OnStar.

 

https://www.opel.no/onstar/om-onstar.html

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Denne burde være lengre enn reklamasjonstiden. I Norge er denne 5 år, men vi vet at snittalderen på biler som vrakes er mellom 10 og 11 år. Det burde derfor være som et minimum at software i likhet med deler garanteres i minst 10 år, helst lengre.

Og software som er påkrevd for å kunne starte/stoppe bilen og/eller låse/låse opp bilen, må støttes i hele dens levealder. Dersom bilen kan låses opp/igjen og startes/stoppes med nøkkel eller annen backupløsning, så blir det 10-årskravet som bør gjelde som minimum.

Tja. Så lenge funksjonene bilen har, fungerer i reklamasjonstida (nå har jo noen biler lengre garantitid enn 5 år) så ser jeg ikke problemet (eller jeg gjør jo det, men forbrukerkjøpsloven har gjort jobben sin imo). Nå er jo ikke forbrukerkjøpsloven myntet først og fremst på biler. Det sagt, så dekker den selvfølgelig biler også (så lenge bilen er privatkjøpt). Men klart, mange bilmerker ser jo på elbil som engangsprosjekter virker det som, så dersom de blir tvunget til å holde digitale plattformer rundt bilen i live i 5 år, så vil de sikkert ikke ha en cut-off på akkurat 5 år, men i tida bilen selges i det minste (normalt 7 år?). 

Nå har jeg ikke hørt om at man mister funksjonalitet på biler i særlig grad etter et at reklamasjonstiden er gått ut, annet enn app-støtte fra Opel. Så om det kommer til å bli et problem, er vanskelig å spå. Men det er i hvert fall greit å vite at man har forbrukerkjøpsloven på sin side som første kjøper av bilen. Spesielt om man kjøper merker som er useriøse på den digitale sida. 

Synes det i hele tatt er flott at det kommer tillegg som gjør det vanskelig for å produsentene å ta bort funksjonalitet etter at produktet har vært på markedet i noen år. 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (9 timer siden):

Men det er jo nettopp dette Opel har gjort, og det ser ikke ut til å få noen konsekvenser. Bileier sitter med skjegget i postkassa. Man kan kanskje håpe at bilen brenner opp!

Vel, man kan jo gå til sak mot produsenten da :) Enten privat, eller via forbrukerrådet. Hva man får ut av det, er jo en annen sak. Men får produsentene nok slike saker på seg, så skjer det vel noe på sikt. 

Forøvrig er det ute på høring, det er ikke vedtatt ennå.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/X8PaRm/slik-vil-regjeringen-endre-forbrukerkjoepsloven

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (43 minutter siden):

Tja. Så lenge funksjonene bilen har, fungerer i reklamasjonstida (nå har jo noen biler lengre garantitid enn 5 år) så ser jeg ikke problemet (eller jeg gjør jo det, men forbrukerkjøpsloven har gjort jobben sin imo). Nå er jo ikke forbrukerkjøpsloven myntet først og fremst på biler. Det sagt, så dekker den selvfølgelig biler også (så lenge bilen er privatkjøpt). Men klart, mange bilmerker ser jo på elbil som engangsprosjekter virker det som, så dersom de blir tvunget til å holde digitale plattformer rundt bilen i live i 5 år, så vil de sikkert ikke ha en cut-off på akkurat 5 år, men i tida bilen selges i det minste (normalt 7 år?). 

Nå har jeg ikke hørt om at man mister funksjonalitet på biler i særlig grad etter et at reklamasjonstiden er gått ut, annet enn app-støtte fra Opel. Så om det kommer til å bli et problem, er vanskelig å spå. Men det er i hvert fall greit å vite at man har forbrukerkjøpsloven på sin side som første kjøper av bilen. Spesielt om man kjøper merker som er useriøse på den digitale sida. 

Synes det i hele tatt er flott at det kommer tillegg som gjør det vanskelig for å produsentene å ta bort funksjonalitet etter at produktet har vært på markedet i noen år. 

Nå var det et poeng å se software som utgjør en viktig del av bilen, på samme måte som en hvilken som helst annen fysisk del. Og fordi biler bør ansees som å vare i minst 10 år, så burde deler inkludert software behandles med 10 års garanti for å finnes/kunne (re)produseres.

I motsetning til lovforslaget du linker til i svaret til @Nidar2, der det går mer på oppdatering av programvaren, så går mitt forslag på at de garanterer at denne softwaren skal være tilgjengelig og funksjonell i disse 10 årene. Altså at man ikke kan kutte ut programvaren så snart det passer produsenten/forhandleren slik som i Opel Ampera-E-saken.

Det bør selvsagt kunne kreves at sikkerhetsoppdateringer og oppdateringer for at programvaren fortsatt skal være funksjonell i disse 10 årene, fortsatt må komme i 10-årsperioden. Funksjonsforbedringer utover dette, er dog en annen sak.

Om avtale med samarbeidspartner avsluttes, må de da sørge for at software blir erstattet med annen software som minimum utfyller de samme funksjonene som ble solgt med bilen, og de oppdateringer som er kommet i reklamasjonsperioden.

Nå må det sies at denne saken er spesiell, men vi ser hvor galt det kan bære av sted. Dette må vi unngå, slik at ikke folk blir sittende igjen med bare delvis fungerende bil etter at reklamasjonstiden er over. For Opel sin del er denne saken litt ekstra tygg, for de lovte jo faktisk at det skulle komme ny programvare, men dette gikk de etterhvert tilbake til. Med god nok lovgivning i ryggen, så ville Opel enten måtte kjøpe tilbake bilene, tilby en kraftig kompensasjon eller faktisk kommet med ny programvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 timer siden):

Nå var det et poeng å se software som utgjør en viktig del av bilen, på samme måte som en hvilken som helst annen fysisk del. Og fordi biler bør ansees som å vare i minst 10 år, så burde deler inkludert software behandles med 10 års garanti for å finnes/kunne (re)produseres.

I motsetning til lovforslaget du linker til i svaret til @Nidar2, der det går mer på oppdatering av programvaren, så går mitt forslag på at de garanterer at denne softwaren skal være tilgjengelig og funksjonell i disse 10 årene. Altså at man ikke kan kutte ut programvaren så snart det passer produsenten/forhandleren slik som i Opel Ampera-E-saken.

Det bør selvsagt kunne kreves at sikkerhetsoppdateringer og oppdateringer for at programvaren fortsatt skal være funksjonell i disse 10 årene, fortsatt må komme i 10-årsperioden. Funksjonsforbedringer utover dette, er dog en annen sak.

Om avtale med samarbeidspartner avsluttes, må de da sørge for at software blir erstattet med annen software som minimum utfyller de samme funksjonene som ble solgt med bilen, og de oppdateringer som er kommet i reklamasjonsperioden.

Nå må det sies at denne saken er spesiell, men vi ser hvor galt det kan bære av sted. Dette må vi unngå, slik at ikke folk blir sittende igjen med bare delvis fungerende bil etter at reklamasjonstiden er over. For Opel sin del er denne saken litt ekstra tygg, for de lovte jo faktisk at det skulle komme ny programvare, men dette gikk de etterhvert tilbake til. Med god nok lovgivning i ryggen, så ville Opel enten måtte kjøpe tilbake bilene, tilby en kraftig kompensasjon eller faktisk kommet med ny programvare.

Da spørs det om det heller bør komme en egen lov for biler, eller et tillegg i forbrukerkjøpsloven for akkurat biler. For slik det er i dag, så blir jo 10 år for lenge all annen elektronikk. Ellers måtte man gå ned på et veldig detaljert nivå og spesifisere nettopp app-støtte for biler. Og der synes jeg ikke slik hører hjemme personlig.

Jeg er enig at bilprodusentene må støtte produktene sine i lang tid når det kommer til app-støtte og programvare-oppdateringer. Men er forbrukerkjøpsloven riktig sted for å få bilprodusentene til å gjøre dette? 

Jeg tenker som så: Er man første kjøper, så har man i det minste forbrukerkjøpsloven med seg de første 5 årene (omtrent uavhengig av km-stand, om man er skikkelig vanskelig av seg). De som velger å kjøpe brukt, bør kjøpe via bruktbilforhandler og ta de på det dersom funksjoner plutselig forsvinner.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (Akkurat nå):

Da spørs det om det heller bør komme en egen lov for biler, eller et tillegg i forbrukerkjøpsloven for akkurat biler. For slik det er i dag, så blir jo 10 år for lenge all annen elektronikk. Ellers måtte man gå ned på et veldig detaljert nivå og spesifisere nettopp app-støtte for biler. Og der synes jeg ikke slik hører hjemme personlig.

Jeg er enig at bilprodusentene må støtte produktene sine i lang tid når det kommer til app-støtte og programvare-oppdateringer. Men er forbrukerkjøpsloven riktig sted for å få bilprodusentene til å gjøre dette? 

Jeg tenker som så: Er man første kjøper, så har man i det minste forbrukerkjøpsloven med seg de første 5 årene (omtrent uavhengig av km-stand, om man er skikkelig vanskelig av seg). De som velger å kjøpe brukt, bør kjøpe via bruktbilforhandler og ta de på det dersom funksjoner plutselig forsvinner.

Helt klart at biler, båter og hus/leiligheter/bygninger, som alle er dyre gjenstander/objekter som forventes å ha betydelig lengre levetid enn mye annet, behandles deretter.

At en DVD-spiller kan konke etter 5 år, er noe man må ta høyde for. Men at bilen eller huset skal slutte å fungere etter så kort tid, gitt at det vedlikeholdes i henhold til krav, er alt annet enn å forvente. Slitasjedeler må man påberegne å bytte ut, reparere eller vedlikeholde for å opprettholde funksjonaliteten.

Krav om deletilgang i 10 år er vel ikke etter forbrukerkjøpsloven, så det var ikke en forventning om dette fra min side. Er en egen forskriftsendring fra bl.a. EU på økodesign-lovgivning som vil ha dette som krav, og deri kan man veldig greit putte inn krav om programvare som er kritisk for bruk av gjenstanden.

https://dinside.dagbladet.no/bolig/nye-eu-krav-blir-lettere-a-reparere-elektronikk/71768104

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Helt klart at biler, båter og hus/leiligheter/bygninger, som alle er dyre gjenstander/objekter som forventes å ha betydelig lengre levetid enn mye annet, behandles deretter.

At en DVD-spiller kan konke etter 5 år, er noe man må ta høyde for. Men at bilen eller huset skal slutte å fungere etter så kort tid, gitt at det vedlikeholdes i henhold til krav, er alt annet enn å forvente. Slitasjedeler må man påberegne å bytte ut, reparere eller vedlikeholde for å opprettholde funksjonaliteten.

Krav om deletilgang i 10 år er vel ikke etter forbrukerkjøpsloven, så det var ikke en forventning om dette fra min side. Er en egen forskriftsendring fra bl.a. EU på økodesign-lovgivning som vil ha dette som krav, og deri kan man veldig greit putte inn krav om programvare som er kritisk for bruk av gjenstanden.

https://dinside.dagbladet.no/bolig/nye-eu-krav-blir-lettere-a-reparere-elektronikk/71768104

Nettopp, så det må komme vesentlige lovendringer til i tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...