Gå til innhold

Risiko for brann i Chevrolet Bolt og Opel Ampera-e


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"GM ber eierne av biler fra 2017–19 om å parkere utendørs etter lading og ikke å lade om natten mens de forsøker å finne ut hva som er galt.

...

De nyeste bilene omfattes ikke av advarselen."

Hmm. Hvis de ikke vet hva som er galt så er det litt rart å friskmelde de nyeste bilene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (30 minutter siden):

"GM ber eierne av biler fra 2017–19 om å parkere utendørs etter lading og ikke å lade om natten mens de forsøker å finne ut hva som er galt.

...

De nyeste bilene omfattes ikke av advarselen."

Hmm. Hvis de ikke vet hva som er galt så er det litt rart å friskmelde de nyeste bilene.

Ja, det er vel i grunnen dristig, så fremt de likevel ikke er helt uten en meget sterk mistanke om hvor det ligger, og vet at nyere modeller er endret akkurat på dette sted.

Lenke til kommentar

Kan man ikke lade bilen om natten hjemme og ha den i garasjen, blir det jo enda mer tungvindt å ha elbil. Jeg vil si at dette er grunn til å få tilbake pengene for bilen. Men dette viser jo bare ulempene og risikoen ved å ta i bruk ny teknologi for tidlig. Men tusen takk til de som har gjort det så jeg slipper. Jeg venter på at faststoffbatterier skal være testet ut og brukt i elbiler i rimelig stor grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (4 minutter siden):

Men dette viser jo bare ulempene og risikoen ved å ta i bruk ny teknologi for tidlig.

Nei, dette skjer alle slags biler i ny og ne. Trenger ikke være helt ny teknologi for at feil oppstår, men det er jo veldig spennende nyheter når det er elbiler av en eller annen grunn. At Mitsubishi Outlander nettopp har måttet "tilbakekalle" pga feil i nødbremsesystemet har jo knapt fått en eneste artikkel.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (17 minutter siden):

Nei, dette skjer alle slags biler i ny og ne. Trenger ikke være helt ny teknologi for at feil oppstår, men det er jo veldig spennende nyheter når det er elbiler av en eller annen grunn. At Mitsubishi Outlander nettopp har måttet "tilbakekalle" pga feil i nødbremsesystemet har jo knapt fått en eneste artikkel.

Hadde det vært en Tesla så hadde overskriftene vært enda større. Slikt får folk til å klikke inn på artikkelene, som igjen gir inntekter til journalistene. Ingen bryr seg lenger om fossil bilene. Er jo så vidt en liten notis når det selvantenner flere fossil biler rett ved hverandre i Oslo med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Vet GM Chevrolet Opel hva som er grunnen til at dette skjer, eller implementerer dem bare typiske begrensende tiltak? 

Reduserer maks kapasitet fra 100% til 90%, ikke lade om natta, la bilen stå ute, høres alt ut som å kjøpe tid (til garanti utløper?).

Dette høres ut som en viktigere sak enn Polestar sin "jeg klarer ikke å kjøre til hytta mi" sak.

@AndersT2 har du noe oppdatert statistikk på biler som selvantenner? Skulle likt å vite om det er bensin biler, diesel biler eller batteri biler som selvantenner oftest. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (1 minutt siden):

Vet GM Chevrolet Opel hva som er grunnen til at dette skjer, eller implementerer dem bare typiske begrensende tiltak? 

Reduserer maks kapasitet fra 100% til 90%, ikke lade om natta, la bilen stå ute, høres alt ut som å kjøpe tid (til garanti utløper?).

Dette høres ut som en viktigere sak enn Polestar sin "jeg klarer ikke å kjøre til hytta mi" sak.

@AndersT2 har du noe oppdatert statistikk på biler som selvantenner? Skulle likt å vite om det er bensin biler, diesel biler eller batteri biler som selvantenner oftest. 

 

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2020/branner-i-personbiler/

Det brenner desidert mest i fossil biler, skrives så si aldri om de, anslår at de fleste av de som er under kategorien ikke definert som også å være fossil biler, så runder opp til 3000 blank, noe som tilsvarer 8,2 biler hver eneste dag.

Elbiler så brenner det 1 stk hver 6 dag,  eller 1 stk pr 49,2 fossil biler.

Så kan de som gidder å finne tallene regne ut prosentvis i forhold til antall biler av typene i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (37 minutter siden):

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2020/branner-i-personbiler/

Det brenner desidert mest i fossil biler, skrives så si aldri om de, anslår at de fleste av de som er under kategorien ikke definert som også å være fossil biler, så runder opp til 3000 blank, noe som tilsvarer 8,2 biler hver eneste dag.

Elbiler så brenner det 1 stk hver 6 dag,  eller 1 stk pr 49,2 fossil biler.

Så kan de som gidder å finne tallene regne ut prosentvis i forhold til antall biler av typene i Norge.

Takk for link, men var ikke helt så detaljer jeg hadde håpet på. Om jeg tolker DSB korrekt, er dette tall for antall branner totalt. I en kollisjon vil jeg tro at ICE biler lettere antenner enn EV bilen, uten jeg har referanse for dette. Hadde vært interessant å vist dette også, altså hvor mange kollisjoner fører til brann ICE/EV, men er vel ganske vanskelig å definere en kollisjon, ellers er det også kollisjonen som vil ha størst umiddelbare fare.

Det jeg egentlig lurer på er hvor ofte bilene selvantenner, altså når bilen står i PARK, og fører/oppsyn som oftest ikke er tilstede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant. Takker igjen.

Naiv som jeg var tenkte jeg ikke engang på at bilbrann også kan være forsikringssvindel.. 

Virker som det er kartlagt endel potensielle punkter om hva som forårsaker bilbranner, men er problematisk å legge ansvaret på forbruker. En kan vel ikke forvente at en gjennomsnittlig forbruker skal kunne holde motorrommet inspisert og rent? Kanskje det kommer ett utvidet EU kontroll krav etterhvert. "Sjekk at ingenting forårsaker varmgang i kabler for da kan isolasjon smelte, som skaper brannfarlige gasser som kan antennes av varme komponenter i motorrommet" wow...

Skulle foreslå høyere vrakpant for å fremme utskifting av bilpark, men virker jo også som nyere biler er mer utsatt på grunn av mer bruk av elektronikk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (5 timer siden):

Er jo så vidt en liten notis når det selvantenner flere fossil biler rett ved hverandre i Oslo med jevne mellomrom.

Forskjellen er at fossil-bilene blir antent med molotovcocktailer av rastløs ungdom, mens elbilene begynner å brenne helt av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (8 timer siden):

Det var endel problemer med den første T-Forden også, kanskje like greit å vente med å anskaffe elbil til de første barnesykdommene er over og lademulighetene blir tilfredsstillende.

Ladekaos på ferieveiene advarer Motor om; aldri merket noe slikt ved bensinpumpene.

Eh, produsentene tilbakekaller hundretusenvis av fossilbiler hvert eneste år. Betyr det at man skal vente med å kjøpe fossilbiler også? Siden de fortsatt har "barnesykdommer" selv etter alle disse årene, mener jeg.

Faktum er at det er mye mindre sannsynlig at en elbil tar fyr enn at en fossilbil gjør det.

Dessuten blir det tåpelig å dømme alle elbiler ut ifra en enkelt modell fra en enkelt produsent.

Lenke til kommentar
Per Magus skrev (1 time siden):

Forskjellen er at fossil-bilene blir antent med molotovcocktailer av rastløs ungdom, mens elbilene begynner å brenne helt av seg selv.

Feil. For eksempel, bilen som brente ned et helt garasjeanlegg var en fossil-Ford som selvantente.

Prøv igjen.

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (5 timer siden):

Vet GM Chevrolet Opel hva som er grunnen til at dette skjer, eller implementerer dem bare typiske begrensende tiltak? 

Reduserer maks kapasitet fra 100% til 90%, ikke lade om natta, la bilen stå ute, høres alt ut som å kjøpe tid (til garanti utløper?).

For meg høres det ut som de ikke helt vet årsaken ennå og derfor tyr til noen tiltak de er rimelig sikre på at reduserer risikoen.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Feil. For eksempel, bilen som brente ned et helt garasjeanlegg var en fossil-Ford som selvantente.

Prøv igjen.

Vel, det var ett eksempel.

Men jeg kan godt presisere: Bilbrannene i Oslo og Drammen skyldes i all hovedsak ungdomsgjenger.

Endret av Per Magus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...