Gå til innhold

Mistet kamera i vannet, få det på forsikring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidligere i sommer mistet jeg telefonen min i vannet her hjemme i Norge. Klarte å fiske den opp etter 10-15 min med leting. Den tok kvelden et par dager senere.

Jeg hadde aldri i min villeste fantasi trodd jeg hadde noe forsikring som dekte dette. Reiseforsikring antok jeg gjaldt på utenlandsreise, og innboforsikring antok jeg gjalt innenfor husets fire vegger.

Men neida! Jeg hadde visstnok noe som het innbo pluss, som også dekte denne type skade. Fikk derfor ny telefon og betalte kun en egenandel på et par tusen (telefonen koster 12.000 ny). 

Med andre ord; Det er verdt å ringe til de forsikringene man har og forhøre seg. I mitt tilfelle gikk det på innbo, hos to andre jeg kjenner gikk det på reise (samme type skade, men annet forsikringsselskap)

Lenke til kommentar

Om det skjedde utenfor hjemmet (noe jeg vil anta med mindre du minstet det i badekaret) vil du være dekket av reiseforsikringen, men med et så gammelt kamera i nybegynnersegmentet vil det neppe gi noen utbetaling (med mindre du hadde et dyrt objektiv) pga. egenandel (ofte 2000kr) og pga. at det trekkes i fra verditap grunnet alder. 

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som det er noen egenandel på reiseforsikringen jeg har igjennom jobben.
Var jo på ''reis'' da det skjedde utenfor hjemmet ja.

Hva er forsikrings beløpet basert på eventuelt?
Hva det kostet når jeg kjøpte det, eller noe annet?

 

Kostet jo noen tusen, men husker jo ikke eksakt. 

Lenke til kommentar

Det skader uansett ikkje å sjekke med forsikringsselskapet for å finne ut kva du evnentuelt kan få i erstatning og kva du må betale i eigenandel. Forsikringsverdien vil være kjøpssummen minus bruk og slitasje. Det er ikkje uvanleg å rekne 10% verditap per år på elektronikk slik at det eigentleg er utan verdi etter 10 år, men det kjem ann på type produkt og kor lenge ein kunne ha forventa at kameraet ville ha fungert om ikkje uhellet hadde oppstått.

Merk at det typisk er krav om at skaden må skuldast ei uventa ytre påkjenning for at du skal få det på forsikringa om du ikkje har betalt ekstra for ei tabbeforsikring. Det betyr at dersom du sjølv har vært uforsiktig og mista kameraet i vatnet så er det din feil og frosirkinga dekker ikkje skaden, men har du blitt skubba til, du sklei og mista balansen, eller liknande orsak til at skaden oppstod så vil dette vanlegvis være dekt av ordinære reiseforsikringar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...