Gå til innhold

mobilt bredbånd. router fra 3 part


Anbefalte innlegg

Hei. 

jeg tenker veldig på mobilt bredbånd på hytta.  Har god dekning på 4g. og tenker det samme på 5g inne når den tid kommer. 

Har vert i kontakt med nextgentel, og de påpeker at jeg er nødt til og ha en antenne på veggen ute. og i denne sitter det et simkort. antennen blir koblet til en router innen dørs.  Forferdelig tungvint spør du meg. greit for de som har dårlig dekning og få det mer retningsbestemt.

så er mitt spørsmål om noen har kjenskap til dette systemet. I mitt hode så tenker jeg og smelle simkortet i en mobilt bredbånd router 4g lte kjøpt på komplett.. og ha denne på veggen inne i ved vinduskarmen. 

og ikke bruke utstyret som nextgentel kommer med
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo litt an på hvor hytta ligger og hvor godt signal det er i området.

Holder akkurat på å teste signalstyrke med appen "Network Cell Info Light". Fungerer veldig bra og er lett å ta i bruk. Bruker simkort både for Telia, Telenor og Ice.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wilysis.cellinfolite&hl=en&gl=US

Helt generelt så er det vel slik at hvis det er dårlig signal og dekning så vil 5G ha kortere rekkevidde enn 4G. 4G kan også bruke forskjellige frekvenser, slik at man kan ha forskjellig rekkevidde ut i fra hvilken frekvens som er i bruk. De laveste frekvensene rekker lengst.

Har ikke prøvd dette selv, men Ice bredbånd bruker 450 MHZ sendre som skal rekke lengre enn noen av de andre løsningene som er på markedet.

https://www.ice.no/mobilt-bredband/

Har en båt av stål og der er det ganske stor forskjell på signalstyrken inne og ute. For en hytte og gjennom et glass eller en trevegg så skulle det vel ikke bli så veldig stor forskjell på "inne og ute".

Vil tro at 450 Mhz vs for eksempel 1.800 Mhz vil utgjøre en mye større forskjell enn "antenne ute eller inne". 

Her kan man jo se om det er noen sendere i nærheten og hvem som driver dem.

https://finnsenderen.no/#/main

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Som du sier kan du bare droppe antenne og hive hvilket som helst simkort i en 4G-router så lenge du får OK signal på mobilen fra samme operatør (Telenor, Telia, ice+).

Hvis du klarer deg med ok fart, eller ikke så veldig mye data er det mye penger å spare ved å bruke mobilabonnement:

Du kan bestille data-sim til Telenor (evt Talkmore) eller Telia (evt Chili mobil) slik at du tar av 100 GB kvoten til et vanlig mobilabonnement. Dette vil koste litt over 400 kr totalt.

Har du Ice+ dekning kommer du under 400 kr totalt for 1000 GB, men "bare" 10 mbit/s.

 

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
4 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Som du sier kan du bare droppe antenne og hive hvilket som helst simkort i en 4G-router så lenge du får OK signal på mobilen fra samme operatør (Telenor, Telia, ice+).

Det stemmer jo det. Fungerer det med en vanlig telefon, så fungerer det litt bedre med en 4G router på grunn av bedre antenne.

5 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Har du Ice+ dekning kommer du under 400 kr totalt for 1000 GB, men "bare" 10 mbit/s.

Holder på å teste ut den løsningen nå, ombord i båt. Fungerer så langt bra.

250,- kr for de første to månedene og så 350,- for de neste månedene. Fri snakk, SMS og 1000 GB så vidt jeg har forstått det. 

Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (18 minutter siden):

Som du sier kan du bare droppe antenne og hive hvilket som helst simkort i en 4G-router så lenge du får OK signal på mobilen fra samme operatør (Telenor, Telia, ice+).

Hvis du klarer deg med ok fart, eller ikke så veldig mye data er det mye penger å spare ved å bruke mobilabonnement:

Du kan bestille data-sim til Telenor (evt Talkmore) eller Telia (evt Chili mobil) slik at du tar av 100 GB kvoten til et vanlig mobilabonnement. Dette vil koste litt over 400 kr totalt.

Har du Ice+ dekning kommer du under 400 kr totalt for 1000 GB, men "bare" 10 mbit/s.

 

Dette er backup løsninga mi når det kablede internettet detter ut som det titt og ofte gjør og 4G router med simkort fungerer utmerket bortsett fra den forbannede 100GB kvota som forsvinner fort når hele huset er kobla på og bruker nettet.
Har sjekka med Telenor og for fast trådløst internett over 4/5G så krever også de at det står en antenne ute på veggen.
10 mbit/s fungerer helt greit mens 3 mbit/s ikke gjør det.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, arne22 said:

Har ikke prøvd dette selv, men Ice bredbånd bruker 450 MHZ sendre som skal rekke lengre enn noen av de andre løsningene som er på markedet.

https://www.ice.no/mobilt-bredband/

Har en båt av stål og der er det ganske stor forskjell på signalstyrken inne og ute. For en hytte og gjennom et glass eller en trevegg så skulle det vel ikke bli så veldig stor forskjell på "inne og ute".

Vil tro at 450 Mhz vs for eksempel 1.800 Mhz vil utgjøre en mye større forskjell enn "antenne ute eller inne". 

450 MHz kan ha bedre rekkevidde, men så er det da også et spørsmål om for hvor mange brukere det skal dekke med tanke på kapasitet. Det er også et veldig lite frekvensområde, og som har lav ytelse pga. den lave frekvensen - i praksis fort at tilgjengelig airtime vel blir ganske lavt. Mao - dekning ja, men fort at ytelsen blir veldig lav skulle jeg anta.

Antenne utendørs gir bedre ytelse - også der det kanskje med en mobil eller en "vanlig" 4G-ruter bare blir dårlig eller middels ytelse. Med tanke på flere brukere i området, inkludert mobiltelefoner, vil utendørs antenne trolig gi langt mer effektiv utnyttelse av den tilgjengelig kapasiteten/airtime.

Lenke til kommentar

Antenna fra Nextgentel er fra Telia og den er ikke retningsbestemt. Simkortet kommer i egen konvolutt, så jeg tror ikke at det er låst til utstyret, selv om de kan selvfølgelig har gjort det. Sjekk dekningen der du er. Hos meg lovte NGT det ene og det andre fordi de greide å slå opp feil adresse, de roter også fært med kundeservice. Nok til å vurdere andre.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, NULL said:

Antenne utendørs gir bedre ytelse - også der det kanskje med en mobil eller en "vanlig" 4G-ruter bare blir dårlig eller middels ytelse.

Dette kan man faktisk også teste ut med en vanlig mobiltelefon. man kan sjekke signalet inne og ute og oppe på taket hvis man vil. Hvis det er et noenlunde godt signal med en vanlig mobiltelefon, da behøver man jo ikke så dyrt utstyr. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, NULL said:

Antenne utendørs gir bedre ytelse - også der det kanskje med en mobil eller en "vanlig" 4G-ruter bare blir dårlig eller middels ytelse. Med tanke på flere brukere i området, inkludert mobiltelefoner, vil utendørs antenne trolig gi langt mer effektiv utnyttelse av den tilgjengelig kapasiteten/airtime.

Står antennen i vindu så er den tilnærmet like god som utendørs. 

Ja, har man fått en antenne gratis så ville jeg i verste fall brukt den bak en trevegg (styrt mot senderen)  istedenfor pinnene på en router.

 

7 minutes ago, E.C. said:

Antenna fra Nextgentel er fra Telia og den er ikke retningsbestemt.

Ble litt nysgjerrig på hva slags rundstråleantenne som blir levert?

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Dekning er ikke noe problem har nesten fult signal inne i hytta. da jeg kan se senderen lengre borte.   

tenkte nextgentel sitt mobile bredbånd.  599 2tb data

hadde bare vert så mye enklere og kjøpt en 4g router fra komplett, og satt den oppe inne. i stedet for og styre og herje med montering.   tviler på montøren har lyst på 4km labbetur innover heia 

problemet er hvis kortet er programert opp mot utstyret. eller nextgentel krever sin egen router for og snakke med "sentralen/moderskipet" deres.

noe fornuftig svar får jeg ikke fra nextgentel. jeg må ha utendørs antenne i følge dem. ikke snakk om noe annet i følge kundeservice. hele verden faller sammen hvis jeg ikke benytter det utstyret. merkelig spør du meg. 

Endret av Fishman1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Står antennen i vindu så er den tilnærmet like god som utendørs. 

Ja, har man fått en antenne gratis så ville jeg i verste fall brukt den bak en trevegg (styrt mot senderen)  istedenfor pinnene på en router.

 

Ble litt nysgjerrig på hva slags rundstråleantenne som blir levert?

Bør da stå i riktig retning også. For evt. omniantenne, bør det da enten "stå over taket" helst, eller på den siden man vet basestasjonene er.

Ifølge websidene til NGT, leveres en antenne fra Nokia. Ifølge spesifikasjonene fra Nokia er det 180-graders antenne, så "en mellomting" vil man jo kunne si...

Lenke til kommentar
10 hours ago, Fishman1 said:

noe fornuftig svar får jeg ikke fra nextgentel. jeg må ha utendørs antenne i følge dem. ikke snakk om noe annet i følge kundeservice. hele verden faller sammen hvis jeg ikke benytter det utstyret. merkelig spør du meg. 

Det kan se ut som at antennen fra Nextgentel ikke er en antenne men heller noe i retning av et utendørs modem. (Med antenne.)

https://www.nextgentel.no/images/FWA_brosjyre_2021.pdf

https://fccid.io/2ADZR4G05A/User-Manual/User-manual-4452420.pdf

I følge dokumentasjonen så bruker modemet et SIM kort, men det ser ut til å være en del spesielle krav til dette SIM kortet.

Det kan se ut som at Nextgentel benytter seg av Telia sitt 4G nett.

https://www.nextgentel.no/privat/mobil/tilleggstjenester/4g

https://presse.telia.no/pressreleases/nextgentel-og-telia-inngaar-avtale-om-traadloest-bredbaand-3036559

Så blir spørsmålet: Er denne SIM kortet som Nextgentel såpass spesielt at det ikke vil passe inn i andre modemer eller mobiltelefoner?

Det er jo ikke godt å vite sikkert, men det er vel en liten sannsynlighet for at SIM kortet til Nextgentel 4G er forholdsvis likt andre SIM kort, ettersom det skal kjøre på Telia sittt nett. Ettersom det er snakk om et utendørs modem som skal være vanntett over tid, så er det vel ikke sikkert at det bare et å plukke ut SIM kortet for å prøve det ut i en telefon eller et annet modem.

Avtalemessig så kan det se ut som at det forholder seg slik at man skal og må bruke Nexgentel sitt modem med montering gjennomført av dem. Dette har nok også noe med produktegenskaper og garanti å gjøre, og det kan også ha noe med avtalen mellom Nexgentel og Telia å gjøre, slik at det er en forskjell mellom det produktet som som Nextgentel selger og det produktet som Telia selger.

Interessant hvis det er noen som faktisk har Nextgentel sin løsning i bruk og som kan gi noe nærmere info.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, arne22 said:

Så blir spørsmålet: Er denne SIM kortet som Nextgentel såpass spesielt at det ikke vil passe inn i andre modemer eller mobiltelefoner?

SIM-kortet i seg selv er det trolig ikke noe spesielt med i seg selv, men SIM-kortet kan være låst til å NGT sitt modem/antenne.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

SIM-kortet i seg selv er det trolig ikke noe spesielt med i seg selv, men SIM-kortet kan være låst til å NGT sitt modem/antenne.

I tidligere praksis med "låsing" så har det jo ikke vært simkortet men der i mot hardwaren (vanligvis mobiltelefon) som har vært låst.

Det står en liten setning i brukemanualen for modemet, side 50:

"The SIM card must be appropriate for the remote management protocol to be used for the Nokia FastMile 4G Receiver."

https://fccid.io/2ADZR4G05A/User-Manual/User-manual-4452420.pdf

Det mest sannsynlige er vel at dette simkortet vil fungere på en standard telefon og et standard modem også ettersom det skal fungere på Telia sitt nett. Hvis man på den annen side tar ut simkortet fra modemet for å teste ut, da har man vel sannsynligvis brutt avtalevilkårene i forhold til Nextgentel slik at man ikke lengre har noen garanti i forhold til utstyr eller ytelse.

(Retningbestemt antenne med innebygd modem som skal være vanntett og satt opp og konfigurert av fagmann.)

Det står jo ellers at det fysiske formatet for SIM kortet er "nano" slik at det skal passe inn i for eksempel en vanlig telefon rent fysisk og for testing.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
13 hours ago, Fishman1 said:

hadde bare vert så mye enklere og kjøpt en 4g router fra komplett, og satt den oppe inne.

Hei, dette er null problem, gjør det samme selv. Mye underlige svar her som ikke helt henger sammen med det du spør etter, men kan bekrefte at en vanlig 4G router med SIM-kort fra din operatør (bestill gjerne et data-SIM-kort) vil gjøre susen. Bruker en slik løsning som backup/failover når 4G router med antenne på veggen av en eller annen grunn ikke vil virke.

Fordelen med en slik router er at du også kan ta den med til andre steder hvis behovet skulle melde seg.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, el_cash said:

Hei, dette er null problem, gjør det samme selv. Mye underlige svar her som ikke helt henger sammen med det du spør etter, men kan bekrefte at en vanlig 4G router med SIM-kort fra din operatør (bestill gjerne et data-SIM-kort) vil gjøre susen. Bruker en slik løsning som backup/failover når 4G router med antenne på veggen av en eller annen grunn ikke vil virke.

Fordelen med en slik router er at du også kan ta den med til andre steder hvis behovet skulle melde seg.

Det har kommet frem at TS ønsker å kjøpe en av de nye "Trådløst bredbånd" (FWA) løsningene med over 1 TB, derav "underlige" svar

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...