Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kreve bilder fra Verisure


Gjest 41a09...85a

Anbefalte innlegg

Gjest 41a09...85a

Hei

Vi har alarm fra Verisure og lurer på om ikke vi som eiere, kan kreve bilder som utløses av kameradetektoren tilsendt oss ved alarm?

Synes det er rart at vi ikke skal få se bilder som tas i vår egen bolig, for en alarm vi betaler for.

 

Kontaktet Verisure for noen dager siden, siden vi hadde innbrudd forrige helg og ville ha bildene kameradetektorene tok. Verisure forklarte at de ikke gjorde det - kun at politiet fikk bildene om nødvendig. Synes dette er veldig rart.

Anonymous poster hash: 41a09...85a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kunne jeg også tenke meg å få høre noe mer om. Det er har skjedd at bilder har vært tatt (flash) uten at det har vært utløst alarm og verisure kunne ikke komme med noen forklaring.

Jeg kjenner også til folk som jobber i justis som nekter å ha noen form for kamera på alarmene, uten at de har "sensitivt" materiale hjemme.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som en god ide å ha en privat alarm hvor man selv styrer dette.

Praksisen virker temmelig merkelig da mange falske alarmer lett kan oppklares før det må gå til politiet. Uansett bør man har råderett over eget bildemateriale fra sin egen bopel siden politiet lett henlegger saker, noe som forhindrer at man kan engasjere seg selv i saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har nok ikkje noko juridisk krav på å få tilsendt bileta så lenge det er tatt av Verisure sitt anlegg og det er Verisure som har databehandlaravtalen som blant anna skal hindre at personopplysningar blir delt.
Når du har hatt innbrudd så kan ein del av problemstillinga være at Verisure ikkje har kontroll på kva du vil gjere med bileta og at du kan kome til å bruke det til å sjølv prøve å etterforske (og i verste fall gå på feil person).

Men eg er einig i at dette burde være inne som ein del av avtalen at du har tilgang til bilda som blir tatt i eigen heim. Både for at du eventuelt sjølv skal kunne anmelde eit innbrudd og levere inn bevismateriale utan å måtte gå via Verisure, for at du skal ha kontroll på at dei bileta som blir tatt og lagra er tatt i samband med utløyst alarm og ikkje "stikkeprøver" frå vektaren på sentralen.

Sjølv om kameraovervåkninga kan ha noko for seg så har eg høyrt litt forskjellig der kameraet eigentleg er mest ein ulempe. Både at det blir filma/fotografert utan at det er grunn for det, men også omvendt der vektarselskapet gløymer å sjekke kameraet før vektaren er framme for å kontrollere, og om ein uansett skal ha fram vekter for å kontrollere før ein ringer politi eller brannvesen så er mykje av poenget med live-overføring av kva som skjer i huset vekke.

Lenke til kommentar

Det stemmer. De sender ikke bildene til kundene, dette står nok beskrevet i avtalen din med selskapet. Politi og mulig forsikringsselskapet kan få bilder.

Operatøren kan ikke tvinge kameraet til å ta bilder (vel, operatør kan sette i gang alarmen - da blir det tatt bilder). Tar den bilder uten alarm, så er det noe galt med anlegget. Hver gang en operatør er innom en kundes 'side', så loggføres alt som blir gjort, til og med besøket blir registrert.

Det tilbys vel et kamera du selv kan få sett live fra boligen nå?

Lenke til kommentar

For mange er det nok bare gammel vane. Det er ikke mange år siden alternativene ikke var like gode som i dag og krevde mye tid, penger og innsats å sette opp. Folk som jobber med tech hele dagen har ikke nødvendigvis lyst til å gjøre det samme hjemme.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (2 timer siden):

For meg er det en gåte at noe fortsatt gidder å betale for dette. 

Døgnbemannet og de sender ut vektere for å sjekke ut huset ditt, om det skulle være noe som ikke lar seg avklare på bildene. Det er inkludert i tjenesten.

Eksempelvis, så gikk brannalarmen til en. Ungen til familien ble akutt syk, så de dro i all hast til sykehuset. Kjelen med mat stod fortsatt på kokeplaten og begynte å røyklegge hele kjøkkenet. Da ble det sendt ut en vekter for å fjerne kjelen og slå av komfyren, samt lufte.

Ikke så dumt egentlig.

 

Dog, hadde nok nøyd meg med kamera jeg koblet opp selv med sensor.

Endret av BertNaked
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BertNaked skrev (14 minutter siden):

Døgnbemannet og de sender ut vektere for å sjekke ut huset ditt

Har hørt mange dårlige erfaring med dette, og vi har også hatt dårlig erfaring.

Alarmen ringte, så alarmselskapet ringte oss for å si ifra, for rykke ut det kunne de ikke.

Etter det sa vi opp og satte opp eget alarmsystem.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi hadde noen slike sensorer med kamera fra en anerkjent leverandør på jobb, og fikk tilsendt et par bilder ved en anledning. Kvaliteten var så elendig at hvis ikke vi hadde kjent personen på bilde så hadde det vært helt uten verdi.

 

Så ut som noe fra de første kameratelefonene.

Jeg har montert eget system hjemme med 5 stk 4k kamera og sensorer, 3 dørsensorer og 3 bevegelsesdetektorer. Opptak til disk som lagres i 14 dager. Push melding på telefon med alarm og link til videofeed.

Alt dette uten abonnement og totalpris på litt under 10k som en engangsinvestering.

 

For de som er interessert.

Brukt PC med Intel i5  med quick sync, ca kr 1000 

3tb HDD Ca kr 1100

Programvare blueiris ca kr 600 +app kr 100

Kamera 4k https://a.aliexpress.com/_m0p0EDz

Ca 1300 stk + mva jeg har 2 av disse og noen andre forskjellige, men disse er helt rå og verdt pengene.

POE switch ca 1000-1500, jeg kjøpte en brukt på finn

 

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her i distriktet pleier politiet å henlegge alle slike saker pga. kapasitetsmangel. Selv om man har tyven på film, og serverer dem navn og adresse på tyven vil de ikke etterforske. Det står om slike tilfeller snart daglig i lokalavisen.

Jeg trenger ikke noe avansert overvåkning som det Actibus skisserer men kun en enkel overvåkning med en gammel mobil eller pc som står på opptak, og som tar opp ved bevegelse i rommet. Noen som har tips til hvordan jeg kan sette opp dette, eller gratis software som faktisk fungerer?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 timer siden):

Har hørt mange dårlige erfaring med dette, og vi har også hatt dårlig erfaring.

Alarmen ringte, så alarmselskapet ringte oss for å si ifra, for rykke ut det kunne de ikke.

Etter det sa vi opp og satte opp eget alarmsystem.

Det stilles strenge krav til vekterselskapene som brukes om utrykningstid. Stort sett er det Securitas som gjør dette. Men noen steder er det høyere snitt på bruk av tid, og på tettsteder eller plasser med hytter - umenneskelig treigt om det i det hele tatt er mulig. Dette skal dog være opplyst.

Oppfyller ikke vekter kravet og utrykningstid, får ikke vekterselskapet betalt. Og om alt skulle slå seg med vekter, skal/bør operatør sende politiet om det er trolig grunn til at det skjer et innbrudd.

Bildene var gode i det som ble installert i 2014- mener jeg. Mye av det før er ikke så godt, men man får en ide av hva som skjer.

Lenke til kommentar

Hvem har RÅD til avtalene med vaktselskap?
Jeg inngikk avtale med det rimeligste JEG fant, koster kr 0,- uansett bruk!  
Det får jeg enkelt til med å legge min egen (og konas) mobiler som mottaker for alarmsentralen! Da kommer eventuelle alarmer opp i klartekst som push-varsler samt sms. I tillegg er det mulig å sjekke live-kamera og evt opptak fra samme mobil.
Herlig å slippe regninger! 😉 

Lenke til kommentar
BertNaked skrev (På 15.7.2021 den 17.20):

Døgnbemannet og de sender ut vektere for å sjekke ut huset ditt, om det skulle være noe som ikke lar seg avklare på bildene. Det er inkludert i tjenesten.

Eksempelvis, så gikk brannalarmen til en. Ungen til familien ble akutt syk, så de dro i all hast til sykehuset. Kjelen med mat stod fortsatt på kokeplaten og begynte å røyklegge hele kjøkkenet. Da ble det sendt ut en vekter for å fjerne kjelen og slå av komfyren, samt lufte.

Ikke så dumt egentlig.

 

Dog, hadde nok nøyd meg med kamera jeg koblet opp selv med sensor.

Komfyrvakt er heller ikke så dumt… 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Det viktigste med en alarm er brannalarmen og med eks. verisure vil brannmannskap automatisk varsles hvis brannvarsling er reell.

Utfordringa ligg i kva som er reelt. Min erfaring er at frykta for at vekterselskapet kan få gebyr for unødig utrykkning gjer at i dei fleste tilfeller blir ikkje brannvesenet varsla før vekter har kontrollert, eller dersom naboane oppdagar beannen før vektaren kjem fram. Det er nok ytterst få vekterselskap som har inngått avtale med brannvesenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...