Gå til innhold

tror noen på selvkjørte biler?


LMH1

Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (9 minutter siden):

Men er det slik i usa er det tilatt allerende nå å leie ut selvkjørte biler uten å ha førerkort? Sier på tesla kundeservice det kan leies til 200 $ måneden, men usikker på om forsikringen dekker ulykke i så fall hvis det skjer? Eller er USA mere sammarbeidsvillig å teste biler? Men i norge må man operere med gammel lovverk at bilprodusenten blir holdt ansvarlig eller forsikringen derfor er det ikke like billig i norge?

Vi har vel mere vinter i snitt med untakk av alaska. Så hva tror dere?

Nei man kan ikke leie en selvkjørende bil for 200$ i måneden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei man kan ikke leie en selvkjørende bil for 200$ i måneden. 

Men hvilken prisklasse per måned må man regne med i norge? rundt 17 000 kr for kort periode, eller noen tusenlapper for billige biler for 36 månders binding?

https://turo.com/us/en/car-rental/united-states/tesla

eller er slike useriøse hvis man vil på ferie i usa og leie bil til billig penge.

for prøvekjøring er vel ofte kun få km tviler på tesla hadde latt folk reise til Sverige\danmark som prøvekjøring. Eller til nordnorge.

Lenke til kommentar

Selvkjøring fungerer. Men, som folk flest er det ikke perfekt enda. 

Jeg leide en MX og kjørte til Østersund fra nordsiden av Trondheimsfjorden, og kjørte 95% av turen på Autopilot.

Skal ikke lyve, jeg var nervøs, men selv i de bratte svingete veiene uten gulstripe opp fjellet på svenskesia klarte den. Tilpasset farten, holdt yttersving, og kolliderte ikke med møtende bil midt i svingen. Og kjøre videre selv om jeg hadde midlertidig hjerteinfarkt.

Og dette var for to år siden. AP har blitt bedre siden da sies det. 

Det er enda noen år til 2025. Så mye kan skje. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (12 minutter siden):

Men hvilken prisklasse per måned må man regne med i norge? rundt 17 000 kr for kort periode, eller noen tusenlapper for billige biler for 36 månders binding?

https://turo.com/us/en/car-rental/united-states/tesla

eller er slike useriøse hvis man vil på ferie i usa og leie bil til billig penge.

for prøvekjøring er vel ofte kun få km tviler på tesla hadde latt folk reise til Sverige\danmark som prøvekjøring. Eller til nordnorge.

Tesla sine priser er oppgitt så det er bare til å finne ett leasing selskap og sjekke prisen. Men de er ikke selvkjørende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (13 minutter siden):

Selvkjøring fungerer. Men, som folk flest er det ikke perfekt enda. 

Skal ikke lyve, jeg var nervøs, men selv i de bratte svingete veiene uten gulstripe opp fjellet på svenskesia klarte den. Tilpasset farten, holdt yttersving, og kolliderte ikke med møtende bil midt i svingen. Og kjøre videre selv om jeg hadde midlertidig hjerteinfarkt.

Men hva funger eller ikke? Kan man bruke selvkjørt bil til førerkort opplæring klarer de fleste biler minne på blinklys og gjøre det selv? Hvilken områder er bilene dårligst på f.eks lukeparkering eller finne best vei? Dårligere eller bedre på fjellet? Når funger vel navigering dårlig regner jeg med så man får ikke valgt kjørerute i google map og få svar hvor beste ruten er. Snø og glatte forhold klarer den å justere bremselengden der og vannplaning?

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 minutter siden):

Men hva funger eller ikke? Kan man bruke selvkjørt bil til førerkort opplæring klarer de fleste biler minne på blinklys og gjøre det selv? Hvilken områder er bilene dårligst på f.eks lukeparkering eller finne best vei? Dårligere eller bedre på fjellet? Når funger vel navigering dårlig regner jeg med så man får ikke valgt kjørerute i google map og få svar hvor beste ruten er. Snø og glatte forhold klarer den å justere bremselengden der og vannplaning?

Det finnes ingen selvkjørende biler til det private!!!!! 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Men hva funger eller ikke? Kan man bruke selvkjørt bil til førerkort opplæring klarer de fleste biler minne på blinklys og gjøre det selv? Hvilken områder er bilene dårligst på f.eks lukeparkering eller finne best vei? Dårligere eller bedre på fjellet? Når funger vel navigering dårlig regner jeg med så man får ikke valgt kjørerute i google map og få svar hvor beste ruten er. Snø og glatte forhold klarer den å justere bremselengden der og vannplaning?

Bilen klarer vanlig kjøring fint. Nå legger den seg i riktig fil i kryss, stopper på rødt, blinker osv. Luke parkering klarer de fleste nye biler nå. 

Navigasjon er i praksis Google Maps, du søker, setter destinasjon, og tut og kjør. 

Jeg har ikke testet på vinter selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 timer siden):

Men hva funger eller ikke? Kan man bruke selvkjørt bil til førerkort opplæring klarer de fleste biler minne på blinklys og gjøre det selv? Hvilken områder er bilene dårligst på f.eks lukeparkering eller finne best vei? Dårligere eller bedre på fjellet? Når funger vel navigering dårlig regner jeg med så man får ikke valgt kjørerute i google map og få svar hvor beste ruten er. Snø og glatte forhold klarer den å justere bremselengden der og vannplaning?

Til opplæring så kan ein openbart ikkje bruke "autopilot", då lærer ein ingenting meir enn om ein er vanleg passasjer. Når bilen er på "autopilot" så gjer den det aller meste sjølv, den minner ikkje deg på å blinke, då blinker bilen for deg. Sjåføren sin oppgåve er då å gripe inn om bilen ikkje gjer det den skal. Om bilen skulle gløyme å bruke blinklys ved feltskifte så vil ein sjåfør aldri klare å reagere fort nok til å slå på blinklyset før bilen alt har bytta felt.
Når sjåføren må gripe inn så er det fyrst og fremst ved å bråbremse eller gripe rattet.

Det dei nesten sjølvkøyrande bilane har mest problem med er å fange opp trafikksituasjonar. Ulykkene skjer då ofte fordi bilen rett og slett ikkje får med seg at det er ein person i vegbana, at bilen misforstår vegmerkinga og legg seg i feil fil, og slike typar feil. Det er også eit typisk problem at bilen i for liten grad planlegg køyringa langt fram i tid og derfor ofte må reagere på ting som skjer i staden for å planlegge køyringa.
Lukeparkering og anna teknisk køyring der det er lav fart og god oversikt klarer automatikken veldig bra.

Ruteplanlegginga blir som med vanleg navigasjon, du velg kvar du vil køyre og navigasjonen foreslår beste køyreruta. Om du vil køyre ei anna rute så kan du velge å endre køyreruta slik som på vanleg navigasjon der du kan velge om du vil unngå bompenger, om du vil køyre kortaste veg i staden for raskaste veg, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Serpentbane said:

Selvkjøring fungerer. Men, som folk flest er det ikke perfekt enda. 

Jeg leide en MX og kjørte til Østersund fra nordsiden av Trondheimsfjorden, og kjørte 95% av turen på Autopilot.

Har ikke prøvd dette selv, men det er vel åpenbart at dette kan fungere. Sannsynligheten for at selvkjørende biler vi fungere bedre enn nå, 10 år fram i tid er vel også stor.

En annen måte å stille spørsmålet på det er: Vil man kunne produsere selvkjørende biler uten at dette medfører ekstra kostnader, og vil selkjørende biler på sikt ha behov for ekstra kostbart vedlikehold for å opprettholde sikkerheten til det selvkjørende kontrollsystemet?

 En annen problemstilling det er jo også: Ønsker bilistene selvkjørende biler, eller er det kanskje heller slik at bilistene ønsker å kjøre bilen selv?

Med andre ord: Hva er behovet og hva koster det på kort og lang sikt?

Når man skal ha en 10 år gammel selvkjørende bil på EU kontroll og det viser seg at det selvkjørende systemet er defekt - Hva koster da denne reparasjonen og hvem skal reparere?

Når det gjelder det som står nevnt om 5G over, så er det jo slik at i en slik selvkjørende bil så vil all "data processing" i forhold til "feedback control systems" skje lokalt i bilen. Det som kommuniseres via mobilnett det er "overordenede kontrolldata" og "system oppdateringer". Her vil det kreves en høy dekningsgrad, men ikke nødvendigvis så høy kapasitet, slik at dagens 4G nett bør være bedre egnet enn dagens 5G nett.

Hvis man ut i fra et økologisk perpektiv ønsker å produsere elektriske biler som har svært lang levetid, vil det da være en fordel å bygge svært kompliserte tekniske systemer, eller vil det tvert i mot være en fordel å bygge enklest mulige systemer, der man lett kan skifte batteri, motor, osv, uten at vedlikeholdet krever særlig høy grad av kompetanse?

Skulle det for eksempel være mulig å bygge svært enkle elektriske biler med utkiftbare komponenter, og enkelt vedlikehold, som kan ha en levetid på for eksempel 50 år?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (12 timer siden):

Selvkjøring fungerer. Men, som folk flest er det ikke perfekt enda. 

Jeg leide en MX og kjørte til Østersund fra nordsiden av Trondheimsfjorden, og kjørte 95% av turen på Autopilot.

Skal ikke lyve, jeg var nervøs, men selv i de bratte svingete veiene uten gulstripe opp fjellet på svenskesia klarte den. Tilpasset farten, holdt yttersving, og kolliderte ikke med møtende bil midt i svingen. Og kjøre videre selv om jeg hadde midlertidig hjerteinfarkt.

Og dette var for to år siden. AP har blitt bedre siden da sies det. 

Det er enda noen år til 2025. Så mye kan skje. 

Problemet er at bilen ikke er selvkjørende før den er 100 % selvkjørende. Om den er 99,9 % selvkjørende kreves fremdeles en fører som kan gripe inn i 0,1 % av tilfellene. Vi har hatt biler som klarer det du beskriver i åresvis allerede. Men det er alltid den siste prosenten som tar lengst tid. Og frem til da så har vi ikke selvkjørende biler. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 15.7.2021 den 15.26):

Jeg har ikke satt meg inn i dette. Men er ikke bilen avhengig av å se veioppmerkingen for at dette skal funke? Jeg sliter litt med å skjønne hvordan det skal la seg gjøre på vinterveier i Norge. 

Kanskje de kunne gjort noe lignende som med robotgressklipperen. Ledetråd/begrensningskabel. ;)

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 16.8.2021 den 22.14):

Og når det skjer en ulykke som kanskje kunne vært unngått hvis et menneske førte bilen. Hva da?

Lang mer relevant og aktuelt er det at det hver eneste dag skjer tusenvis av ulykker som kunne vært unngått hvis det ikke var mennesker som førte bilen. Disse kjøttsekkene er egentlig helt vanvittig uegnet til å kjøre bil, vi burde jobbe på spreng for å få dem bort fra rattet.

Hvis alle biler var selvkjørende og kommuniserte ville ulykker bli drastisk redusert. Omtrent samtlige bilulykker skjer fordi en eller annen kjøttsekk bak rattet ikke fulgte med eller gjorde noe uforutsett og idiotisk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (11 minutter siden):

Lang mer relevant og aktuelt er det at det hver eneste dag skjer tusenvis av ulykker som kunne vært unngått hvis det ikke var mennesker som førte bilen. Disse kjøttsekkene er egentlig helt vanvittig uegnet til å kjøre bil, vi burde jobbe på spreng for å få dem bort fra rattet.

Hvis alle biler var selvkjørende og kommuniserte ville ulykker bli drastisk redusert. Omtrent samtlige bilulykker skjer fordi en eller annen kjøttsekk bak rattet ikke fulgte med eller gjorde noe uforutsett og idiotisk.

Ja, jeg er helt enig. Men kan du se for deg kritikken den dagen en selvkjørende bil får kuk i computeren og ender opp med en dødsulykke? 

"Dette ville aldri skjedd med en menneskelig sjåfør! Teknologien er ikke god nok, dette er ubrukelig!" 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

En annen problemstilling det er jo også: Ønsker bilistene selvkjørende biler, eller er det kanskje heller slik at bilistene ønsker å kjøre bilen selv?

Med andre ord: Hva er behovet og hva koster det på kort og lang sikt?

Når man skal ha en 10 år gammel selvkjørende bil på EU kontroll og det viser seg at det selvkjørende systemet er defekt - Hva koster da denne reparasjonen og hvem skal reparere?

Når det gjelder det som står nevnt om 5G over, så er det jo slik at i en slik selvkjørende bil så vil all "data processing" i forhold til "feedback control systems" skje lokalt i bilen. Det som kommuniseres via mobilnett det er "overordenede kontrolldata" og "system oppdateringer". Her vil det kreves en høy dekningsgrad, men ikke nødvendigvis så høy kapasitet, slik at dagens 4G nett bør være bedre egnet enn dagens 5G nett.

Ønsket om å køyre sjølv trur eg blir styrt av både formålet med køyreturen og eventuell kostnad. Ein del brukar bilen som hobby og rekreasjon og vil nok gjerne køyre sjølv, men det aller meste av køyreturar er nødvendig transport. Som til dømes til pendling så reknar eg med at dei aller fleste vil foretrekke å bli køyrd slik at dei kan utnytte pendletida til heilt andre ting enn bilkøyring. Det er nok få som trives så godt med køkøyring at det blir eit savn å ikkje få køyre sjølv til jobb. Men om det blir mykje billegare å køyre sjølv så vil det nok være mange som ikkje tek seg råd til den luksusen som det er å blir køyrt på jobb.

Når det gjeld kostnadar så er det mange variablar. Dagens bilar som har avansert førarassistanse har nok alt det meste av teknologien som ein sjølvkøyrande bil treng, så mykje av nøkkelen til heilt sjølvkøyrande bilar ligg nok i meir avansert software som ikkje nødvendigvis treng å koste så mykje meir.
Eg vil også tru at at med sjølvkøyrande bilar så kan det bli slik at dei fleste får dekt sine bilbehov gjennom bildelingstenester. Ein treng ikkje nødvendigvis eigen personbil om ein kan låne ein sjølvkøyrande bil som som kjem og hentar deg, kjøyrer deg til jobb og deretter køyrer tilbake til parkeringsplassen sin og er klar for nestemann som treng å bli køyrd på jobb.
Kanskje det til og med blir slik at det er drosjesentralane som kjøper inn sjølvkøyrande bilar og at dei gjennom sjølvkøyrande bilar gir innbyggarane eit så godt og billeg alternativ at alle går over til å bruke sjølvkøyrande taxi?

Eg trur også at ein sjølvkøyrande bil vil være heilt avhengig av å kunne samle inn og tolke alle opplysningar lokalt i bilen. Det er mulig ein kan få billegare sjølvkøyrande bilar om ein over mobilnettet bruker sentrale superdatamaskiner i staden for å ha slik datakraft i kvar bil, men det vil nok bli for stor risiko å gjere seg 100% avhengig av rask internettforbindelse for å unngå ulykker.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, The Avatar said:

Ønsket om å køyre sjølv trur eg blir styrt av både formålet med køyreturen og eventuell kostnad. Ein del brukar bilen som hobby og rekreasjon og vil nok gjerne køyre sjølv, men det aller meste av køyreturar er nødvendig transport.

Det tror jeg også, slik at man i praksis ender opp med en blanding av "selvkjørende" og "styrt av sjåfør".

Internasjonalt og fra land til land, så vil det nok også variere litt hvor serviceapparat man har til å vedlikeholde og supporte "selvkjørende". Det er vel ikke sikkert at selvkjørende er det optimale valg på en grusvei i jungelen. 

9 minutes ago, The Avatar said:

Kanskje det til og med blir slik at det er drosjesentralane som kjøper inn sjølvkøyrande bilar og at dei gjennom sjølvkøyrande bilar gir innbyggarane eit så godt og billeg alternativ at alle går over til å bruke sjølvkøyrande taxi?

Det kan vel godt tenkes. Elles noe som ville ha lettet overgangen vesentlig det var jo hvis man hadde "selvkjørende traseer" der veibanen og trafikken var tilrettelagt for selvkjørende. Da ville "selvkjørende" bli vesentlig enklere.

11 minutes ago, The Avatar said:

Eg trur også at ein sjølvkøyrande bil vil være heilt avhengig av å kunne samle inn og tolke alle opplysningar lokalt i bilen.

De aller fleste kontrollsystemer som vi har i dag som skal være avanserte og hurtige fungerer jo ved hjelp av "lokal processing" av data. Hvis man skulle legge selve kontrollrutinene ut "i skyen" så ville det gi feilkilder og tidsforsinkelse som vil være lita aksepable. Selve kontrollenhetene vil nok ligge i bilene, også i framtiden, men data vil kunne samles inn og bearbeides i "nettskyen" og "nettskyen" vil også kunne gi "inputdata" til kjøretøyene.

12 minutes ago, sedsberg said:

Når selvkjørende biler blir lovlig så blir det nok ulovlig å kjøre selv. Da vil dødstallene synke til tilnærmet 0.

Tviler på den utviklingen, men et argument for at det kan bli slik, det er at hvis alle bilene er selkjørende, da vil det være lettere å programmere inn "regler" for hvordan kjøretøyene skal oppføre seg, slik at trafikken blir mer "forutsigbar" og tilpasset de selvkjørende kjøretøyene. Mye kan også gjøres for å tilpasse veibane og kryss og slike ting.  

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Problemet er at bilen ikke er selvkjørende før den er 100 % selvkjørende. Om den er 99,9 % selvkjørende kreves fremdeles en fører som kan gripe inn i 0,1 % av tilfellene. Vi har hatt biler som klarer det du beskriver i åresvis allerede. Men det er alltid den siste prosenten som tar lengst tid. Og frem til da så har vi ikke selvkjørende biler. 

Alle her vet hvilket nivå av selvkjøring vi diskuterer, eller? 

Jeg sier ikke at man kan sette seg i baksetet enda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...