Gå til innhold

Nå er sol den største strømkilden av alle i Tyskland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pirkko Rygh skrev (På 19.7.2021 den 22.45):

Det er jo logisk, 60 000 til tyskerne og 28 000 for oss, eller, har de planlagt noe annet for oss, noe ustabilt?

 

Du bør lese artikkelen du linket til på nytt. Det er ingenting der som sier at tyskerne bestemmer hva vi skal eller ikke skal gjøre.

Det er så prosaisk som at representater for tyske myndigheter har snakket med norske forskere og fortalt hva de ønsker seg. Så kommer de norske forskerne til å gå gjennom tall for norsk kraftproduksjon og om noen måneder har de sikkert en liste klar over hvilke kraftverk som egner seg å å bygges om til pumpekraftverk og hvor mye det vil koste. Og så kan eierne av kraftverkene bestemme seg for om de vil gå videre med saken og eventuelt starte en ombygging. Det blir selvføgelig ikke 60GW, prøv heller en tidel, eller en tjuedel, og kun der en ombygging er både enkel og billig. Og selv da tror jeg den største 'trusselen' er bygging av kjemiske eller termiske batterier i tyskland.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 21.7.2021 den 15.51):

Det er så prosaisk som at representater for tyske myndigheter har snakket med norske forskere og fortalt hva de ønsker seg.

Du har muligens ikke fått ed dette?

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2019/11/01/195623388/acer-fra-i-dag-gjelder-eu-lover-om-elektrisk-energi-og-gass-i-norge?fbclid=IwAR02504ZRzLEH2PzSk8yOnks0Ug8kgg9eOfeAE3X1AvpiPe-FbFNrn9_OoI  

og dette.

"Kjerna i disse er at de flytter beslutninger fra nasjon til region med flertallsvedtak. I første omgang er regionen Norge, Sverige, Danmark og Finland. Ved uenighet bestemmer Acer. Det lovfestes at strømflyt skal bestemmes bare av markedet. Det skal ikke tas nasjonale hensyn, som å holde strømprisen nede, for å beskytte norsk industri og befolkning. Til og med forsyningssikkerheten er overført til regionale koordineringssentre kalt RCC, noe Statnett tidligere advarte mot."  

https://frifagbevegelse.no/debatt/stans-videre-tilpasning-til-acer-og-eus-energiunion-6.490.778005.2720aabd56?fbclid=IwAR0PqMIOSyNEWhRlZ5r2BAoHgQoAXXtOavax-bJKSU7eE9MXNvZlv1t6ZZg

 

Dette er fullt alvor, og det er EU/Tyskland som bestemmer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tyskland forsøker seg også med geotermisk energi. Det står vel under "annet" her. Geotermisk energi passer fint sammen med solkraft, for den gir jevn tilgang på energi gjennom døgnet, mens solkraft gir energi på dagtid da behovet er størst. Noen ganger mislykkes boringen. Kanskje tyskerne vil ta i bruk den somme ordningen som vi har når det gjelder boring etter olje - . 78% av risikoen tar det norske samfunnet. Gode resultater er langt mer sannsynlige når det gjelder geotermisk energi. Boreteknologiene har også blitt bedre. Dessuten har det vist seg at det er mulig å hente opp litium i forbindelse med boringen. Energiproduksjonen fra geotermisk energi tar aldri slutt, selv og bedriften må hvile noen år innimellom for å samle mer varme.

Lenke til kommentar
OPLQC90R skrev (1 time siden):

Tyskland forsøker seg også med geotermisk energi. Det står vel under "annet" her. Geotermisk energi passer fint sammen med solkraft, for den gir jevn tilgang på energi gjennom døgnet, mens solkraft gir energi på dagtid da behovet er størst. Noen ganger mislykkes boringen. Kanskje tyskerne vil ta i bruk den somme ordningen som vi har når det gjelder boring etter olje - . 78% av risikoen tar det norske samfunnet. Gode resultater er langt mer sannsynlige når det gjelder geotermisk energi. Boreteknologiene har også blitt bedre. Dessuten har det vist seg at det er mulig å hente opp litium i forbindelse med boringen. Energiproduksjonen fra geotermisk energi tar aldri slutt, selv og bedriften må hvile noen år innimellom for å samle mer varme.

Geotermisk energi etterfylles så sakte at det ikke kan kalles fornybart. Man pumper opp den varmen som er og så blir det til en diger "isklump". I Norge har vi fortsatt steder med permafrost som stammer fra istiden inne i noen fjell og berggrunner.

Vanligvis snakker man om geotermisk energilagring. Det betyr at lagret må fylles på samme måte som et batteri når det er tomt. Da er det ikke en energikilde men et lager. Lagret har kun god virkningsgrad dersom energien skal brukes i form av varme igjen. Trenger man f.eks strøm så er virkningsgraden dårlig.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

dette sier jo ingenting om det totale bildet i Norge. Hvorfor bruker du ikke statnett sine tall? Viser det ikke ett riktig nok bilde for å statuere fake news? 

Hæ? Jeg snakket om Tyskland, hvordan skulle jeg forstå at du mente Norge? Hvor kommer "fake news" inn i bildet her?!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
joakimb skrev (3 timer siden):

Hæ? Jeg snakket om Tyskland, hvordan skulle jeg forstå at du mente Norge? Hvor kommer "fake news" inn i bildet her?!

Ja jeg ser jeg både forsnakket meg og formulerte meg dårlig, det jeg egentlig var ute etter er hvor stor andel av behovet var importen? Det du linker til er bare eksport/import men ikke faktisk behov. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja jeg ser jeg både forsnakket meg og formulerte meg dårlig, det jeg egentlig var ute etter er hvor stor andel av behovet var importen? Det du linker til er bare eksport/import men ikke faktisk behov. 

Fortsatt litt usikker på om du snakker om Tyskland eller Norge, men her er en ok side for data for Tyskland i sommer: https://www.smard.de/page/en/topic-article/205454/205368

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Ja jeg ser jeg både forsnakket meg og formulerte meg dårlig, det jeg egentlig var ute etter er hvor stor andel av behovet var importen? Det du linker til er bare eksport/import men ikke faktisk behov. 

Greit nok.

Hvis du tenker på forholdet mellom nettoimporten og egenproduksjonen (til sammen et mål på behovet) i juni i Tyskland så var det 0.847 TWh nettoimport og 37.62 TWh egenproduksjon.

Poenget var ikke at importen er så utrolig stor, men at nettoimport historisk sett ikke er normalen for Tyskland. (De har foreløpig nettoeksport på nesten 10TWh for 2021.)

 

energy-charts.info har veldig mye og relativt detaljert informasjon om elmarkedet i Tyskland (og litt om rundtomliggende land også).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...