Gå til innhold

Alle innbyggere i Norge har 2,4 mill i formue, hvorfor


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EU sin fattigdomsgrense er 60% av den såkalte medianinntekten som er på 44 000 kr,- pr mnd her i Norge. Men siden de fleste i Norge tjener langt mer enn det som strengt talt er nødvendig - så syns jeg begrepet "fattig" er helt feil å bruke her. Lavlønnet passer mye bedre. Tjener man under 247 000 kr,- i året er dette altså "fattigdomsgrensa" i gåseøyne. 247 000 er LANGT mer enn hva man trenger til mat, husleie og andre utgifter. Den største konsekvensen er derimot det sosiale klasseskille, psykososiale og levekår sammenliknet med resten av samfunnet. 

Uansett, Oljefondet for det meste plassert i utlandet. Det betyr at det ikke er NOK i verdier, men annen valuta - for det meste USD. Skal disse pengene inn i Norge; og veksles inn i NOK - så mister NOK mye av sin verdi. Dette er ganske enkelt å forstå. 

Ved å tømme oljefondet mister også Norge en viktig inntekt. Staten Norge bruker 250 000 kr,- pr år på hver eneste innbygger her i landet. Det er LANGT mer enn det de fleste av oss skatter. Du får velferdsgoder, gratis tjenester og en forsikring i form av trygdeordning, pensjon og helsehjelp som ligger i verdensklassen! Skulle oljefondet tappes; vil det føre til reduserte tjenester - som igjen fører til en sosial skjevfordeling i samfunnet - bare i enda større grad.

Man trenger ikke hete Einstein for å forstå dette. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Dart said:

lever så mange av oss under EUs fattigdomsgrense?

Økonomer burde kunne svare, men de tør ikke.

Vi har ikke mer rett på de pengene enn generasjonen som var før oss, eller generasjonen som kommer etter oss.

Oljefondet og handlingsregelen( prinsippet og ikke nødvendigvis satsen) er vel noe av det beste norske politikere har fått til gjennom tidene.

Dette er noe som trygger nasjonen. Går det dårlig med Norge, så faller kronekursen og fondet stiger kraftig i verdi. Går det bra med Norge, så styrker kronen seg og fondet svekkes noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fattig er et litt feil begrep for noen som bor i Norge. Utfordringen er at enkelte personer med mer dårlig råd ikke bruker pengene de får fornuftig. Altså ukonomiske med de pengene man får.

Som en familiefar sa i en artikkel i lokalavis om dårlig råd, der journalist undret seg litt om de pengene som gikk til alkohol og røykkonsum i måneden. "Mener du at jeg ikke skal få røyke og drikke"... 

Eller innvandrerfamilier som betaler for mye av pengene sine til hjemlandet, så egne barn i Norge blir "straffet" for at slekt i hjemlandet går foran. Osv. Jeg jobber mye ned innvandrere og blir forbannet over hvor griske slektene i hjemlandet er om å sende ut penger. De viser ikke respekt for de som har kommet hit. 

Har selv erfart å ha lite penger, det er ikke gøy, men hadde ingen behov for å kjøpe dyre klær eller spise ute osv.

Sier ikke at alle bruker penger inn ufornuftig, men min erfaring er desverre at en andel personer med lite penger, får et underlig behov for å bli materialistiske med å flashe merkevarer eller bli opptatt av å markere seg med "luksusartikler".  Eks "må ha nyeste IPhone". Til seg selv eller barn. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (15 minutter siden):

Fattig er et litt feil begrep for noen som bor i Norge. Utfordringen er at enkelte personer med mer dårlig råd ikke bruker pengene de får fornuftig. Altså svært ukonomiske med de pengene man får.

Som en familiefar sa i en artikkel i lokalavis om dårlig råd, der journalist undret seg litt om de pengene som gikk til alkohol og røykkonsum i måneden. "Mener du at jeg ikke skal få røyke og drikke"... 

Eller innvandrerfamilier som betaler for mye av pengene sine til hjemlandet, så egne barn i Norge blir "straffet" for at slekt i hjemlandet går foran. Osv.

Har selv erfart å ha lite penger, det er ikke gøy, men hadde ingen behov for å kjøpe dyre klær eller spise ute osv.

Sier ikke at alle bruker penger inn ufornuftig, men min erfaring er desverre at en andel personer med lite penger, får et underlig behov for å bli materialistiske med å flashe merkevarer. Til seg selv eller barn. 

Hvis fattigdomsgrena er på 244000 kr i året, så sitter man igjen vel 16000 kr utbetalt eller noe der i mnd. Altså 1800 usd, det ikke mye i vestlig forstand. Kanskje i Afrika. 

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (16 timer siden):

Hvis fattigdomsgrena er på 244000 kr i året, så sitter man igjen vel 16000 kr utbetalt eller noe der i mnd. Altså 1800 usd, det ikke mye i vestlig forstand. Kanskje i Afrika. 

Det er et komplisert regnestykke. Man bør se på hva en som ikke får noen offentlige ytelser måtte betalt for bosted, strøm, aktivitetsytelser, fritidstilbud osv. Alt dette ved siden av det man får utbetalt av økonomisk ytelse. Noen (visse grupper personer helforsørget av det offentlige) har det godt og best uten å jobbe, fordi man ikke vil kunne matche samfunnets totalpakke av ytelser med kun jobbinntekt. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (6 minutter siden):

Det er et komplisert regnestykke. Man bør se på hva en som ikke får noen offentlige ytelser måtte betalt for bosted, strøm osv. Pluss det man får utbetalt av økonomisk ytelse. Noen (visse grupper personer helforsørget av det offentlige) har det godt og best uten å jobbe, fordi man ikke vil kunne matche samfunnets totalpakke av ytelser med kun jobbinntekt. 

Akkurat som om andre lang ikke har offentlige helsetilbud, folk blir lurt trill rundt. Samme i Sverige, hvis man leser avisa der så skriver dem til støtt og stadig at dem er verdens rikeste land der å.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (48 minutter siden):

Hvis fattigdomsgrena er på 244000 kr i året, så sitter man igjen vel 16000 kr utbetalt eller noe der i mnd. Altså 1800 usd, det ikke mye i vestlig forstand. Kanskje i Afrika. 

"Kanskje i Afrika" - det sier litt om hvor du har hodet plantet.

Det er kun 27 land i verden som har høyere gjennomsnittslønn enn 1800 USD pr mnd. 
FN anerkjenner 197 land - som gjør at det er 170 land der 1800 USD er MER enn gjennomsnittet på en månedslønn. 
image.thumb.png.af8353bc7c2697c20c0cc7eb82e64ce8.png
 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (29 minutter siden):

"Kanskje i Afrika" - det sier litt om hvor du har hodet plantet.

Det er kun 27 land i verden som har høyere gjennomsnittslønn enn 1800 USD pr mnd. 
FN anerkjenner 197 land - som gjør at det er 170 land der 1800 USD er MER enn gjennomsnittet på en månedslønn. 
image.thumb.png.af8353bc7c2697c20c0cc7eb82e64ce8.png
 

Ja spørs jo hvor lavt man velger å legge lista, nå skal jo de 1800 usd dekke kostnadene i Norge og ikke I Oman eller Italia. Italia er vel heller ikke et sted man tenker på at jøss der er de stein rike som Norge var før i tiden.

Å jeg vet ikke om den lista du viser til oppdatert relatert til valutakursen.

På lokal kjøpekraft indeks så ligger oslo på en 186 plass over verdens byer(numbeo), så ikke et sted man ønsker å være med  en under gjennomsnittlig høy inntekt heller.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (2 timer siden):

247 000 er LANGT mer enn hva man trenger til mat, husleie og andre utgifter. Den største konsekvensen er derimot det sosiale klasseskille, psykososiale og levekår sammenliknet med resten av samfunnet. 

Dette er jo veldig individuelt. F.eks. har jeg regnet meg til at jeg ikke kunne hatt under ca. 357 000 kr brutto. Hadde jeg tjent mindre enn det måtte jeg solgt bilen og/eller huset. Så 247 000 er nok sikkert nok penger til en hybel, nudler og et busskort, men om du ikke har råd til mer enn det så tenker jeg at du nok er innenfor definisjonen fattig. Sett med norske øyne, selvfølgelig. Norge er blant landene i verden med høyest lønninger, men er også et av de dyreste landene å leve i. 

Selvfølgelig er alt dette individuelt. Men de fleste vil nok oppleve økonomien som meget trang om man skal dekke alle utgifter med 247 000 i året.

Lenke til kommentar

Inntekt fortel heller ikkje alt. Fattige i Norge har gratis skule og medisinsk hjelp, pluss alle andre goder i velferdssamfunnet. Det er mange som ikkje har det så greit i Norge, og det er leit, men det er noko heilt anna enn fattige i dei fleste andre land.

Det er òg forskjell på å ha inntekt rett under grensa og å ikkje ha jobb i det heile tatt, sjølv om begge er definert som fattig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et undertema mangler: Statens pensjonskasse inneholder altså en sum som i framtida skal dekke pensjoner til alle som nå har opphold i landet, pluss de som ankommer på familiegjenforening, pluss de som blir født, minus de som flytter ut, minus de som dør.

Pluss alle de som burde/kunne hatt og fått jobb, men ikke jobber og ikke kommer til å jobbe. Disse er ikke bare i pluss men enda en gang i pluss fordi vi må dekke tapte skatteinntekter og andre inntekter fra denne, pluss at vi må dekke pensjoner og ytelser som er aktuelle for de som ikke har jobb. 

Etter hva jeg leser flere steder, så er ikke fondet stort nok til å dekke alt dette, derfor snakkes det om at vi må klare oss med mindre pensjoner og ytelser framover. 

Det står altså en lang kø av mennesker klare med "et sugerør av ulik tykkelse og ulikt vakuum for å suge penger ut av fondet".

I Sverige fører statens utgifter til at pensjonister får for lite til å klare seg. Vi i Norge er blitt advart om at vi skal komme i samme situasjon på tross av det store fondet. 

Vi kommer altså i den unike situasjon å få for lite å leve av samtidig som vi har penger i banken, masse penger. 
Det triste er at det ikke er nok

Vi inviterer stadig inn folk hvert år. Trolig ca 6000 i år eller litt flere.

SSB: Hver femte innvandrer i Norge har kommet som flyktning, og flyktningene utgjør dermed 2,7 prosent av landets folketall. De har kommet fra 169 forskjellige land, flest fra Somalia, Irak og Eritrea. Familieinnvandrede til flyktninger utgjør i underkant av en femtedel av alle familieinnvandrere, det vil si 45 100 av i alt 267 000 familieinnvandrere 

SSB har tall for innvandringsgrunn fra 1990 til 2015. I denne perioden har 738 000 personer innvandret fra land utenfor Norden, og 141 300 av disse var flyktninger.

https://www.nettavisen.no/okonomi/slar-alarm-om-oljefondet-oljeinntektene-vil-ikke-vare-store-nok/s/12-95-3423857943 

En evt finanskrise kan redusere verdien av fondet med 40%.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar

Vi må ta med offentlige ytelser totalt, ikke bare økonomisk utbetaling/vedtak fra NAV. 

For de som er totalforsørget av staten. Man må se hele regnestykket. Ikke hva man får utbetalt. Eks. En mor med over 4 barn:

Kommunal bolig av høy standard, verdi kr 20.000 mnd på utleiemarkedet. 

Gratis SFO for flere barn. SFO koster ca 3000 kr mnd. Si tre barn 9000 kr

Gratis strøm uten forbrukstak, 4000 kr mnd snitt i stort hus. 

Gratis kort til offentlige fremkomstmiddel. Kr 2000

Så kommer utbetaling til mat i måneden, og utbetaling til forbruksvarer. Det er dette som syntes som utbetaling for familien, det er også av disse pengene man kan overforbruk feil.

Altså totalt har har man utbetalt en verdi på kr 40.000-50.000 i måneden. 

Mitt poeng er at en del bare fokuserer på pengene man "får i hånda" i måneden fra stat/kommune og sammenligner det med lønnsslipp fra jobb. Hvor mange har utbetalt godt over kr 40.000 etter skatt. 

Jeg har moderert meg på hva man kan få.

Mitt poeng: Velferdsgodene er så høye at flere ikke ønsker å jobbe, det vil gi dårligere råd. Samt at man skal se på alt man får totalt og ikke pengesummer utbetalt.

Vi har fokus på integrering slik at man som innvandrer har flere "goder" for at barn og familie skal bli integrert med fritidstilbud SFO osv osv.

Hvordan man beregner EU sin fattigdomsgrense må jeg lese meg opp på. Man kan ikke bare, se på hva som utbetales, men også det som blir gratis fra samfunnet når man blir forsørget av samfunnet. 

Gruppen som har AAP, er nok de som reelt ikke har så mye å rutte med. 

Dagens Næringsliv og NTNU har god info:

 Https://www.dn.no/innlegg/okonomi/fattigdom/privatokonomi/innlegg-hvor-mange-fattige-er-det-egentlig-i-norge/2-1-970842

Fra DN artikkel:

  • Den tredje årsaken er at en ved bare å utgangspunkt i lønnsinntekter og økonomiske overføringer ser bort fra levestandardseffekten av offentlige ytelser.
Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (12 timer siden):

EU sin fattigdomsgrense er 60% av den såkalte medianinntekten som er på 44 000 kr,- pr mnd her i Norge. [...] Tjener man under 247 000 kr,- i året er dette altså "fattigdomsgrensa" i gåseøyne.

Jeg finner også disse tallene når jeg søker på nett, men jeg kan ikke forstå at de er riktige. 44.150 * 0,6 * 12 = 317.880 Burde ikke det da være fattigdomsgrensen ihht definisjonen og ikke 247.000 som man snakker om?

At dette er et tullete mål for å definere fattigdom er jeg enig i, men jeg skjønner ikke engang hvordan man regner seg fram til tallet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En uføretrygdet har 250 000 brt i året, minus skatt som nå inkluderer NRK-avgift er 41 584 kr.

Unnskyld meg - men det er jævlig mye skatt - for en som tjener så lite. En Ap-mann sa til meg at folk venner seg til å betale mye skatt bare det øker langsomt. Ja - hvert år får denne personen 200 kr mindre pr mnd. 

Helsevesenet er i verdensklasse, ikke fagmessig generelt sett - men i kostnader. Det koster dobbelt så mye i Norge pr seng, pr ansatt, pr liggedøgn, pr pasient som våre sammenlignbare land i Europa. Spania, England og Tyskland.

Minstefradraget er nå 106 000, men hvis SV ville utjevne forskjeller i Norge kunne de begynne med å heve det til 200 000 og kutte ut fradraget for renteutgifter nå som renta enda er lav, for da merkes det ikke så godt. Derimot vil renteøkning etter det bli ganske merkbart i lommeboka til de som har stor gjeld - når de ikke får fradrag. Før boligkrisa i 1987 hadde vi fradrag for HELE renteutgiften, ikke bare en kvart del av den. Da var boligrenta på 11-13%.

Nylig hørte jeg av en som burde vite bedre: Jeg betaler ikke ned på gjelda fordi renten er så lav nå.....  og når renta stiger så har hun før eller senere ikke lenger råd å betale renter på lånet. Da skulle hun ønske lånet ikke var så stort....

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...