Gå til innhold

Kan jeg drikke vann fra en avfukter? Er det destillert?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
perpyro skrev (32 minutter siden):

Kan du utdype litt for jeg har drukket destillert vann og ikke bare smakt på det. Hva er det som gjør rent H2O dødelig?

Kan det være h*n referer til at destillert vann er uten/inneholder lite mineraler og salter og over tid vil påvirke kroppen negativt? 

MailMan13 skrev (11 minutter siden):

Setillert vann er vann som er fordampet og så kondensert tilbake til flytende vann. Dettte er, per definisjon, destillert vann.

Trodde destillert vann måtte kokes til fordampning for å kalles destillert, dvs en kontrollert prosess. Vis det var forståelig. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, perpyro said:

Kan du utdype litt for jeg har drukket destillert vann og ikke bare smakt på det. Hva er det som gjør rent H2O dødelig?

Mineralene du mangler i destillert vann får du i deg via maten du spiser. Med mindre du er strandet uten mat og det eneste du har å konsumere er destillert vann så er det ingen fare. Til sjøs blander de ofte inn litt sjøvann.

Det som er definitivt dødelig er å drikke for mye vann. Med eller uten mineraler.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Kris85 said:

Drikk i vei. Jeg er overbevist om at det går helt fint.

Dette er jo ikke så veldig ulikt regnvann som man fint kan drikke. "Skittent" vann fordamper fra jorda og faller ned igjen - rent og pent.

Er det gjort undersøkelse på hva som akkumulerer seg i regnvann i dagens luftforurensning kontra 20-30 år siden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
anon_83104 skrev (På 12.7.2021 den 23.29):

PS: Destillert vann er det ikke. Og det skal man absolutt ikke drikke uansett da det er dødelig.

Er destillert vann dødelig? Neppe. Forskjellen på destillert og springvann er bare evt forurensing og tilsetninger i springvannet. I springvann er det snakk om salter, klor, humus og steinstøv. 

Mulig du forveksler det med deuterium, tungtvann. Ingen har drukket deuterium det jeg vet, men en rotte døde av å drikke det i stedet for vann. Grunnen til det er enkelt nok at deuterium er ikke vann. 

Vannet er på vei til analyse. Det lille vannet jeg har smakt på fra tørkemaskinen har gått gjennom et nytt aktivt kullfilter og gjennom et kvartsrør forbi en kraftig ultrafiolett lampe. En vannrenser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det fins gode destilleringsapparater for vann, billig og enkelt. Der kokes vannet, kondenseres i vaskbare kondenserribber og desinfiseres i prosessen. Der kan man destillere sprit også, men da må vi har en termostat for varmen.

Lenke til kommentar
On 7/13/2021 at 8:32 AM, stich_it said:

Kan det være h*n referer til at destillert vann er uten/inneholder lite mineraler og salter og over tid vil påvirke kroppen negativt? 

Trodde destillert vann måtte kokes til fordampning for å kalles destillert, dvs en kontrollert prosess. Vis det var forståelig. 

Destillert vann vil normalt trekke ut stoffer fra kroppen inkl mineraler. En bør derfor ikke drikke mye av det over tid.

Har utstyr til å lage destillert vann og det koker først opp vannet, så kjøler det ned dampen til vann igjen, deretter kull-filtreres det. Grunnen til dette er at du får med enkelte stoffer i dampen. Normalt ganske lite, da mesteparten av urenhetene ligger igjen som belegg i kokekaret.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, vidor said:

Destillert vann vil normalt trekke ut stoffer fra kroppen inkl mineraler. En bør derfor ikke drikke mye av det over tid.

I teorien ja. Men man får det meste av mineraler i seg via maten. Så hvis du prøver å leve utelukkende på destillert vann så vil du dø til slutt. Men sansynligvis pga. sult.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt sammenblanding her. Man får ikke hyponatremi av å drikke destillert vann, så lenge vi har andre kilder til natrium. 1 av 5 maratonløpere har derimot hyponatremi fordi de drikker ekstremt for mye vann og får for lite natrium fordi kroppen skiller ut natrium med urinen, og de vet ikke nok til å kompensere riktig. For mye rentvanndrikking fører til for mye utskilling av natrium. Noen av fyllesykens mange symptomer skyldes hyponatremi, og resettes ved å drikke f eks Farris, som inneholder en rekke av de nødvendige salter så ubehaget ved "sykdommen" dempes ganske mye. Du kan altså drikke jævligt mye Farris før det merkes. Men å drikke mye rent vann kan være direkte farlig, da hyponatremi er farlig. Hypernatremi er like farlig, og å drikke en liter sjøvann kan drepe deg.

Hyper og hypo er altså to motsatte tilstander. Hypo = lav &  hyper = høy

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dart skrev (På 17.7.2021 den 10.19):

Vannet er på vei til analyse. Det lille vannet jeg har smakt på fra tørkemaskinen har gått gjennom et nytt aktivt kullfilter og gjennom et kvartsrør forbi en kraftig ultrafiolett lampe. En vannrenser.

Er litt nysjerrig på hvorfor du ønsker å drikke luftavfuktervann.
Som et eksperiment for å finne ut av om det er drikkbart og eventuelt hva som må til for å få det drikkbart er interresant som eksperiment men tenker du å bruke avfuktervann som vannkilde og i såfall hvorfor?
For min del som avfukter kjelleren og har maskina gående der 24/7 så kunne jeg ha brukt vannet til noe fornuftig som å vanne planter med eller skylt ned i toalettet med for å spare på vannet i springen, det er jo tross alt ikke gratis selv om det er veldig billig.
Kunne sågar brukt det i akvariet for å få 100% klorfritt vann til fiskene men velger å la vannet fra maskina gå rett i sluken.
Brukte faktisk avfuktervann en gang til å skylle ned i do med etter å ha vært fri for vann litt lengere en planlagt fra kommunens side men ut over det har jeg ikke nyttegjort meg dette vannet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
perpyro skrev (8 minutter siden):

Er litt nysgjerrig på hvorfor du ønsker å drikke luftavfuktervann.

Siden jeg er en nerd, så må jeg leve opp til det. 🙂

Det er nysgjerrigheten som driver meg når jeg heller ut vannet i vasken og tenker at det kunne vært brukt til noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TheKims skrev (1 time siden):

Vannet blir vel ikke destillert i en avfukter? Avfukteren jeg hadde brukte kjøleribber til å fange opp fukt som igjen ble tint og samlet i en beholder.

Mulig 🙂

Det er det tråden dreier seg om. Les litt oppover og vi ser hva det vekker av tanker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ønsker altså ikke å drikke det for en hver pris. Poenget var mere å finne ut om det er rent før jeg lar fantasien løpe.

Du har jo selv en del gode forslag 🤽‍♂️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...