Gå til innhold

Kinesisk versus tysk Model Y: Du kan vente, men prisen blir muligens høyere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
saka skrev (10 timer siden):

25% moms blir lagt fra 01.01.2022, el-biler fra 600k ved regjering skift.

Det er kanskje din våte drøm, men det er uansett kun en spekulasjon.

Det kan muligens bli 25% m.v.a på den summen som er overskytende 600.000 kr, men det er slett ikke sikkert det heller. Så kutt ut skremselspropagandaen og vis heller til kilder.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Det er kanskje din våte drøm, men det er uansett kun en spekulasjon.

Det kan muligens bli 25% m.v.a på den summen som er overskytende 600.000 kr, men det er slett ikke sikkert det heller. Så kutt ut skremselspropagandaen og vis heller til kilder.

Det er ingen spekulasjon at det «kan» komme inn i revidert statsbudsjett for 2022. AP går til valg på dette.

Merverdiavgift på luksus-elbiler. Vi ilegger merverdiavgift på elbiler med et fradrag på 600 000 kroner. Du betaler bare moms for beløpet over dette. En bil som i dag koster 700 000 kroner vil altså få ilagt moms for 100 000 kroner, slik at den nye kostnaden på bilen blir 725 000 kroner. Samtidig øker vi engangsavgiften for fossildrevne biler slik at konkurransefordelen til elbiler opprettholdes
 

https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/bilavgifter/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Det som var saka for @saka var vel at det ble 25% mva på elbiler generelt, og det ER kun skremselspropaganda.

Nei , han sa «25% moms blir lagt fra 01.01.2022, el-biler fra 600k ved regjering skift.»  

Du valgte å feiltolke det.
Det mangler kanskje ett ord i setningen hans :overskytende.
Det er uansett ingen spekulasjon at dette «kan» komme ved et eventuelt regjeringsskifte hvem nå enn AP går til sengs med.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 time siden):

Nei , han sa «25% moms blir lagt fra 01.01.2022, el-biler fra 600k ved regjering skift.»  

Du valgte å feiltolke det.
Det mangler kanskje ett ord i setningen hans :overskytende.

Med eller uten ordet "overskytende" gir jo setningen totalt forskjellige betydninger. At du velger å kverulere på dette framstår noe merkelig, men deg om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (36 minutter siden):

Med eller uten ordet "overskytende" gir jo setningen totalt forskjellige betydninger. At du velger å kverulere på dette framstår noe merkelig, men deg om det.

Ærlig talt.
Skyld ikke på meg for deres egen manglende evne til «å se og lese hva andre skriver» .Er det rom for feiltolkning er det vanlig folkeskikk å spørre vedkommende å utdype svaret sitt fremfor å utøve hersketeknikker.

Endret av syar2003
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 13.7.2021 den 9.49):

Hvordan kan forbedringer på det aktive materialet i en celle forbedre rekkevidde uten å forbedre energitetthet?

Det enkle svaret er at den kan ikke.
Enkelt forklart, har batteriene blitt lettere pr, volum med samme kapasitet har energitettheten økt og man vinner rekke vidde på å ha fått en lettere bil på samme antall kWh batteri men da har energitettheten økt.
En annen måte å få lengere rekkevidde på uten å øke kapasiteten på den mere tradisjonelle måten ved å legge til mere batteri men det var vel ikke det det dreide seg om her.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Tesla has already been accepting orders for this Model Y variant in China for a few days. The range is given on the Chinese Tesla website as 525 kilometres but with the NEDC standard, which is still common in China. According to the configurator, the price is 276,000 yuan (36,154 euros), which is 71,900 yuan (9,418 euros) less than for the all-wheel-drive model with a long-range battery.

The documents of the Chinese Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) show that the new basic version of the Model Y will be equipped with LFP cells – presumably also from CATL – just like the Model 3 already produced in China. The battery capacity of the Model Y Standard Range is given as 60 kWh. The LFP battery in the Model 3 is slightly smaller, estimated at 55 kWh gross.

https://www.electrive.com/2021/07/14/tesla-gains-approval-to-build-and-sell-model-y-sr-in-china/

Jeg tipper dette betyr at Tesla holder tilbake en SR-variant for Europeiske kunder fram til Grünheie klarer å takle etterspørselen i Europa med god margin. Det kan fort ta 6-12 mnd fra produksjonsstart. Når den først kommer så tror jeg vi kan vente en tilsvarende prisforskjell mellom SR og LR som i Kina. Om prisene på LR og P holder seg og jeg estimerer rett så blir det:

Model Y Performance fra 590 kkr

Model Y LR fra 535 kkr

Model Y SR fra 430 kkr

.. om ca 1,5 år.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (8 timer siden):

Det enkle svaret er at den kan ikke.
Enkelt forklart, har batteriene blitt lettere pr, volum med samme kapasitet har energitettheten økt og man vinner rekke vidde på å ha fått en lettere bil på samme antall kWh batteri men da har energitettheten økt.
En annen måte å få lengere rekkevidde på uten å øke kapasiteten på den mere tradisjonelle måten ved å legge til mere batteri men det var vel ikke det det dreide seg om her.

Aha, der sa du det! Det er en måte. Å måle energitetthet i Wh/kg

Som @Espen Hugaas Andersen nevnte : "energitettheten regnes da utifra å dele denne energien på volum !eller! vekt". Så hvis f.eks vekten av cellen økes med 20% (ved å pakke lagene tettere) og da også øker kapasitet med 20%, vil en jo fremdeles ha samme energitetthet, men 20% høyere kapasitet - altså økt rekkevidde.

F.eks:

1 stk 4680 batteri på 1kg med 100Wh har en energitetthet på 100Wh/kg

1 stk 4680 batteri på 1,2kg med 120Wh har samme energitetthet på 100Wh/kg.

Hvis batteripakken er en del av bærende konstruksjon, og har optimalisere kjøling og integrasjon, kan en spare mye vekt andre plasser. Så det kan være mulig å ha tyngre batteri celler, men lettere/uendret vekt på bilen totalt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

2 hours ago, keramikklampe said:

"energitettheten regnes da utifra å dele denne energien på volum !eller! vekt".

Det er meg bekjent stort sett gravimetrisk energitetthet som er mest begrensende. Man må unngå at bilene blir for tunge siden man enten begrenser nyttelast for mye, eller må dimensjonere opp andre systemer som hjul og oppheng så mye at det driver opp kostnad eller til sist når regulatoriske grenser for vekt eller reduserer ytelser for mye.
Volumetrisk har man en del å gå på selv om det kan gå noe ut over kupe eller bagasje, her har man stort sett kompensert for ved å lage litt høyere biler (Som går fint sammen med å kalle de SUV) eller ofre benplass i baksete.  Naturligvis går det også en grense her, vi kan nok ikke uten videre tåle batterier som tar 10x så mye plass selv om de skulle veie det halve.

 

2 hours ago, keramikklampe said:

Hvis batteripakken er en del av bærende konstruksjon, og har optimalisere kjøling og integrasjon, kan en spare mye vekt andre plasser. Så det kan være mulig å ha tyngre batteri celler, men lettere/uendret vekt på bilen totalt sett.

Optimert i forhild til hva og hvorfor er det som alt finnes uoptimalt? Hvor mye vekt kan du spare med å gjøre batterier til en bærende konstruksjon og kan du grunngi at de ikke alt er det i dag. Jeg mistenker at det fleste elbiler alt i dag ikke er strukturellt solide nok til å kjøre uten batteripakken selv om man på magisk vis skulle fått det til, i.e. batteripakken er alt strukturell.
Hva mister man ved disse endringene du foreslår?  hva skjer f.eks med design for vedlikeholdbarhet? Reduserer man modulariteten og fordyrer senere reparasjoner og med det reduserer snitttiden til kondemnering, da er det ikke sikkert at dette er endringer som er ønskelige.

Vi kan ikke bare ta rene kvalitative utsagn som retningsgivende, vi må se at det kvantitativt er noe å hente før vi kan anta at dette er en vei vi kan hente vesentlige forbedringer fra. Vi må også vite at vi ikke reduserer andre kvaliteter så mye at det blir uakseptabelt av andre grunner

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Understellet dimmensjoneres for et spenn av vekt det kan bære. Det gir et spenn av mulig nyttelast. Batteriet kan godt være med i det regnestykket sånn at økt batterivekt gir mindre nyttelast og vise versa. Motorvalg (1 vs 2, liten vs stor osv) og andre tilvalg vil også være med i regnestykket. Det er altså mulig å endre gravimetrisk tetthet i cellene innenfor rimelighetens grenser.

Det er sikkert mange måter å gjøre det på i strukturelle batterier:

- Ulik cellekjemi

- Erstatt noen celler med dummyceller

- Bruke celler med ulik indre diameter på "kjernen", men samme ytre diameter

- Celler med ulik høyde (som f.eks gir mer bakkeklaring)

- Kompensere ulik horisonal størrelse på batteripakkene med andre strukturelle elementer

Sikkert flere måter også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 13.7.2021 den 18.30):

Ja som du er innom, så er fabrikken Kina godt etablert og har vel (blant) de færreste klagene av alle biler i Kina. 

En oppdatering på den fantastiske  Kina-kvaliteten. Dette er et problem for Tesla når lokaltproduserte biler i Kina slår dem på BÅDE pris og kvalitet.

Tesla drops down the rankings to ‘below average quality’ in mainland auto survey as Chinese EV makers move up

Sitat

Tesla has dropped to ‘below average quality’ while three leading Chinese electric vehicle start-ups are now making ‘top-quality cars’ in their respective segments, according to a new survey, ratcheting up pressure on the global leader in the world’s largest automotive market.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -i said:

En oppdatering på den fantastiske  Kina-kvaliteten. Dette er et problem for Tesla når lokaltproduserte biler i Kina slår dem på BÅDE pris og kvalitet.

Tesla drops down the rankings to ‘below average quality’ in mainland auto survey as Chinese EV makers move up

 

I Norge er folk veldig fornøyd tydeligvis

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jzX7J0/dette-er-de-mest-fornoeyde-elbileierne

Rart det der om bilene er så elendig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

I Norge er folk veldig fornøyd tydeligvis

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jzX7J0/dette-er-de-mest-fornoeyde-elbileierne

Rart det der om bilene er så elendig.

Skal man vektlegge objektive kriterier som kvalitet og lignende eller en frivillig undersøkelse overrepresentert av ivrige fans som svarer 10/10 på alt til tross for at bilen har vært inne til rep 8 ganger det siste året?

Det er selvfølgelig opp til kjøperen om han ønsker å gjøre et informert valg. Og det spørs om kinesiske kjøpere bryr seg så veldig mye om hva norske Tesla-fans svarer i en undersøkelse fra Elbilforeningen.

Hvor fornøyde Harley-Davidson eiere er med Harley-Davidson motorsykkelen sin vil i liten grad påvirke min beslutning neste gang jeg kjøper motorsykkel. Så har jeg heller ikke noe behov for å ta del i et slags felleskap bare jeg kjøper en gjenstand.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Neivell.. Så de burde heller spørre naboen min om jeg er fornøyd med bilen min? Siden alle som eier Tesla tydeligvis er med i en sekt hvor man må være fornøyd ellers....

Samme gjelder kansje Kia da som kom på 2e plass? Fleste jeg kjenner som kjører Kia vet knapt at det er Kia de kjører.

Når man ser hvilken hets enkelte youtubere får som skifter fra tesla til noe annet kan man jo lure litt.

Sist nå var det car mainiac som fikk nok. Han avbestilte sin model y pga at han ikke ville identifiseres med den 10% av teslaeiere som herjer på diskusjonsforum runtom. E for eletric var vel en annen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 timer siden):

Tesla eiere er fornøyd med kvaliteten lenge før de får bilen levert. Så den undersøkelsen er nok korrekt

Men i så fall er det en umulighet at Tesla kan score dårlig i de undersøkelser som linkes til tidligere i tråden.

Det er en logisk svikt at de samme personene som melder inn feil og avvik, plutselig skal melde inn null problemer i neste runde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...