Gå til innhold

Kinesisk versus tysk Model Y: Du kan vente, men prisen blir muligens høyere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg nok valgt å vente på Y fra Tyskland. Både lakk, den nye formfaktoren på cellene og at batteripakken blir en integrert del av bilen ser jeg på som mer attraktivt enn modellen fra Kina med 2170 cellene. Men x faktor kan jo være at fabrikken i Kina alt har vært gjennom første faste i produksjon av modell Y og således er ferdige med evt. problemer. 

Men nå har jeg ingen bestilling inne på modell y så det er jo ikke noe jeg trenger bruke tid på å tenke over. Jeg tar meg heller et glass isvann. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis Tesla selger biler basert på estimert rekkevidde, betyr det jo at om en kjøper en bil fra Tyskland, som er mer effektiv grunnet lavere vekt, får en vel en bil som har mindre batteri kapasitet. 

Med dette betyr det at kjørelengden er lik under optimale forhold, hvor alle andre forhold vil gi dårligere rekkevidde. Gitt at det er samme elektrisk drev, vil jo alt annet som trekker strøm ha større innvirkning på batteriet og rekkevidden. 

Feks. Hvis rekkevidden er 500km, skal begge versjonene kunne levere dette.

Kina versjon bruker 80kW.

Tyskland versjon bruker 60kW.

Hvis en så introduserer faktorer som ikke er en del av WLTP, som at det er kaldt eller varmt ute og du har oppvarming eller nedkjøling på maks, vil rekkevidden bli kortere for versjonen med mindre kapasitet på batteriet.

Evt; står du i kø, venter i bilen, bruker bilen som anlegg, dog mode, sover i bilen, osv, vil batteri prosenten falle raskere for Tyskland versjonen, og derfor gi kortere rekkevidde totalt sett.

 

Eller er det slik at det blir to forskjellige bestilling versjoner med evt forskjellig pris/konfigurasjon? Kanskje en full 21700 batteri pakke blir Long Range, hvor en full 4680 batteri pakke blir Ultra/Extreme Range?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Hallvard The Horrible said:

Disse nye battericellene... Har de høyere energitetthet, eller er de bare fysisk større med samme tetthet?

Utifra det som ble presentert på battery day skal de ha minst 24% bedre energitetthet enn de tidligere 2170-format NCA cellene. 20% forbedring for å gå fra grafitt-anode til silisium-anode, og 4% forbedring for å gå for kobolt-fri katode.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, keramikklampe said:

Eller er det slik at det blir to forskjellige bestilling versjoner med evt forskjellig pris/konfigurasjon? Kanskje en full 21700 batteri pakke blir Long Range, hvor en full 4680 batteri pakke blir Ultra/Extreme Range?

Jeg tror at 4680-pakken blir type Extreme Range eller noe slikt. Og så kan de ha 2170 NCA-celler i Long Range og 2170 LFP-celler i Standard Range. Noe i den dur.

Model Y med 4680-pakke kan ha f.eks 115 kWh, utifra det som ble presentert på Battery Day. Og det vil egentlig være naturlig å ha relativt stor batteripakke, når bilen bruker en strukturell batteripakke. Da er det naturlige å fylle gulvet med celler, slik at du har et ganske stort strukturelt element å bygge bilen på.

Men man vet ikke noe, man må bare vente å se hva Tesla velger å gjøre.

(Forresten, de illustrasjonene man har sett på batteripakken med 4680-celler har hatt 960 celler. Med ca 18,5 Wh/celle i Model 3/Y, fem ganger større volum per celle med 4680, og 24% bedre energitetthet vil da batteripakken som illustrert være 110 kWh. Men det kan hende at dette var batteripakken til den kansellerte Plaid+.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (34 minutter siden):

Utifra det som ble presentert på battery day skal de ha minst 24% bedre energitetthet enn de tidligere 2170-format NCA cellene. 20% forbedring for å gå fra grafitt-anode til silisium-anode, og 4% forbedring for å gå for kobolt-fri katode.

Hvor får du dette fra? I følge Teslas egne presentasjoner så får 46800-batteriet lavere energitetthet(5,5X større og 5X kapasiteten).

image.png.ed228021735fd6ee59c1b292843021d5.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
14 minutes ago, uname -i said:

Hvor får du dette fra? I følge Teslas egne presentasjoner så får 46800-batteriet lavere energitetthet(5,5X større og 5X kapasiteten).

Denne sliden i presentasjonen så bare på formatet. Senere i presentasjonen snakket de om forbedringer av kjemi og på andre områder. Her er den oppsummerende sliden senere i presentasjonen:

Tesla Battery Day vertical integration overview

Rekkeviddeforbedring pga anodematerialet og katodematerialet betyr økt energitetthet. Rekkeviddeøkning pga celledesign og integrasjon i kjøretøyet tolker jeg som at de får plass til flere celler, og energiforbruket reduseres.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Denne sliden i presentasjonen så bare på formatet. Senere i presentasjonen snakket de om forbedringer av kjemi og på andre områder. Her er den oppsummerende sliden senere i persentasjonen:

Tesla Battery Day vertical integration overview

Rekkeviddeforbedring pga anodematerialet og katodematerialet betyr økt energitetthet. Rekkeviddeøkning pga celledesign og integrasjon i kjøretøyet tolker jeg som at de får plass til flere celler, og energiforbruket reduseres.

Nei, du svarte på et spørsmål om batteri-cellene og sa de hadde 24% høyere eneergitetthet. Du har ingen kilde på det og det er stikk i strid med det som Tesla selv presenterte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Nei, du svarte på et spørsmål om batteri-cellene og sa de hadde 24% høyere eneergitetthet. Du har ingen kilde på det og det er stikk i strid med det som Tesla selv presenterte.

Hvordan kan forbedringer på det aktive materialet i en celle forbedre rekkevidde uten å forbedre energitetthet?

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan forbedringer på det aktive materialet i en celle forbedre rekkevidde uten å forbedre energitetthet?

Hvorfor driver du fremdeles og kverulerer på dette? Det du skriver er objektivt usant. Du påstod at energitettheten i cellen var 24% bedre når Teslas egen presentasjon viser at den er ~10% dårligere.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (57 minutter siden):

Utifra det som ble presentert på battery day skal de ha minst 24% bedre energitetthet enn de tidligere 2170-format NCA cellene.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Hvorfor driver du fremdeles og kverulerer på dette? Det du skriver er objektivt usant. Du påstod at energitettheten i cellen var 24% bedre når Teslas egen presentasjon viser at den er ~10% dårligere.

Sliden du snakker om ser kun på volum. Hvorfor er dette vanskelig å forstå?

4680-cellene har 5 ganger mer utnyttbart volum, men når man da putter inn kjemi med 24% bedre energitetthet får man celler med ca 6,2 ganger mer energi enn 2170-cellene.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Sliden du snakker om ser kun på volum. Hvorfor er dette vanskelig å forstå?

4680-cellene har 5 ganger mer utnyttbart volum, men når man da putter inn kjemi med 24% bedre energitetthet får man celler med ca 6,2 ganger mer energi enn 2170-cellene.

Hvor er linken til 24% bedre energitetthet? Hvor er linken til 6,2 ganger mer energi når jeg har vist deg føkkings plansjen fra Teslas presentasjon hvor det står 5X energien

 

image.png.4cfefda76215fd3a90f14daf040625fa.png

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Hvor er linken til 24% bedre energitetthet? Hvor er linken til 6,2 ganger mer energi når jeg har vist deg føkkings plansjen fra Teslas presentasjon hvor det står 5X energien

 

image.png.4cfefda76215fd3a90f14daf040625fa.png

Ja, det større formatet muliggjør 5X bedre energi (med lik kjemi som referanseeksemplet, som er 2170-cellene) pga 5x økt volum.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Ja, det økte volumet muliggjør 5X bedre energi (med lik kjemi som referanseeksemplet, som er 2170-cellene) pga 5x økt volum.

Så Elon Musk presenterte et nytt revolusjonerende batteri med LIK kjemi og dårligere energitetthet. Mens den EGENTLIGE energitettheten er noe du og dine ekkokamre har pønsket ut?

Herregud, det du driver med må jo gjøre permanent skade på de kognitive evnene. 

 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -i said:

Så Elon Musk presenterte et nytt revolusjonerende batteri med LIK kjemi og dårligere energitetthet. Mens den EGENTLIGE energitettheten er noe du og dine ekkokamre har pønsket ut?

Tesla/Musk gikk gjennom de forskjellige endringene steg for steg. Først så de på formatet, senere så de på ting som kjemi. Den totale forbedringen fra alle de forskjellige endringene de har innført er oppsummerte på den sliden jeg la inn over.

Det kan lønne seg å se *hele* presentasjonen noen ganger.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Den totale forbedringen fra alle de forskjellige endringene de har innført er oppsummerte på den sliden jeg la inn over.

Så du mener denne sliden presentert av Musk himself, ikke er en tillstrekkelig oppsummering av den nye battericellen, men at det man skal ta mest hensyn til er fantasier og spekulasjoner fra fansen?

image.png.300539d280c5689a0936bf689bf8632e.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Så du mener denne sliden presentert av Musk himself, ikke er en tillstrekkelig oppsummering av den nye battericellen, men at det man skal ta mest hensyn til er fantasier og spekulasjoner fra fansen?

Jeg forsøkte tenke meg gjennom hvordan du kan være så immun for fakta, og en ting som du kanskje ikke har fått med deg, når du sannsynligvis ikke har sett hele presentasjonenen er det følgende:

Se på din slide. Der står det "+16% range". Så se på min slide under "Range Increase", der står det "16% Cell Design". Dette er samme 16%.

Her bør det være åpenbart at de forbedringene som vises på din slide er bare ett av flere aspekter som tas hensyn til i min slide. Så igjen, la meg spørre:

Hvordan kan forbedringer på det aktive materialet i en celle forbedre rekkevidde uten å forbedre energitetthet?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan forbedringer på det aktive materialet i en celle forbedre rekkevidde uten å forbedre energitetthet?

Du har skrevet at den nye cellen har 24% høyere energitetthet og inneholder 6,2 ganger mer energi noe som er tilbakkevist av Elon musk himself.. Hvorfor snakker du da om hva som skjer uten at energitettheten forbedres. Det henger ikke på greip.

Jeg vet ikke om dette er bare trolleri og løgn eller om det har fullstendig rablet for deg. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...