Jump to content
Redaksjonen.

Avis: BMW i3 fases ut og erstattes med mini-SUV

Recommended Posts

Litt vemodig egentlig, men alt tar slutt en gang. i3 er jo teknisk overlegen alt annet.

Nå ser det ut til at iX tar stafettpinnen videre, men i3 er nok den som får kult-status om noen år.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Synd for BMW hvis iX1 blir nok en ombygd fossilbil. Da vil de ha 3 elbiler, hvor bare 1 av dem er en ordentlig elbil (iX). Og det er en modell som ikke er i nærheten av å være en volummodell, gitt den relativt stive prisen. BMW kommer nok til å tape markedsandeler mot bilprodusentene som har en litt mer fremoverlent strategi og bygger ordentlige elbiler.

  • Like 4

Share this post


Link to post
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Synd for BMW hvis iX1 blir nok en ombygd fossilbil. Da vil de ha 3 elbiler, hvor bare 1 av dem er en ordentlig elbil (iX). Og det er en modell som ikke er i nærheten av å være en volummodell, gitt den relativt stive prisen. BMW kommer nok til å tape markedsandeler mot bilprodusentene som har en litt mer fremoverlent strategi og bygger ordentlige elbiler.

Man må også huske på at BMWs system gir fordeler også. Man kan bruke samme dashbord/dører/seter/understell på mange flere biler. Bruke samme maskiner, karroseri galvanisering, lakkeringsanlegg osv. Det er sikkert også mulig å skifte bunnplata i bilen om man ikke vil ha akseltunell. Kanskje en for hybrid/el og en for mekanisk fremdrift?

Husk at BMW er vant til at kunder ønsker ulike biler, de klarer sikkert å få til batteri fremdrift når de klarer alt fra 3syl forhjulsdrift til 6syl 4 hjulsdrift på samme bil. IX3 får ofte mere positiv omtale enn rene el bil plattform baserte biler får. Drn mangler 4hjulsdrift. Det hadde gjort den mere salgbar i norge. I sydlige strøk tror jeg ikke det betyr så mye. 

 

Share this post


Link to post

Begynner det ikke å bli nok elektriske SUVer?

Hadde de laget en oppfølger som så ut som en 1-serie, skulle jeg vurdert både el- og nybil.

  • Like 1

Share this post


Link to post
4 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Synd for BMW hvis iX1 blir nok en ombygd fossilbil. Da vil de ha 3 elbiler, hvor bare 1 av dem er en ordentlig elbil (iX). Og det er en modell som ikke er i nærheten av å være en volummodell, gitt den relativt stive prisen. BMW kommer nok til å tape markedsandeler mot bilprodusentene som har en litt mer fremoverlent strategi og bygger ordentlige elbiler.

iX er bygd på helt egen plattform, kun for elbil. Når det er sagt så foretrekker jeg plattformer som kan bære både BEV, hybrid og fossil (som f.eks X3/iX3). Men nå er det i4 som blir volum-modellen til BMW de neste årene.

Share this post


Link to post
Mutant_100 skrev (14 timer siden):

Trist å forlate et så fremtidsrettet chassi. Bilen er ikke fin, men glitrende bygget.

Bilen er bygget så spesielt (og rart) for at den IKKE skulle konkurrere mot BMW sin egentlige produksjon, nemlig eksosbilene. BMW regnet med at i3 ville bli et tilbud til noen sære miljøfanatikere, og et "elbil-alibi". Nå som BMW har innsett at verden har endret seg så må de endre seg de også.

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
(not the real) Dr. Bombay skrev (13 timer siden):

Synd for BMW hvis iX1 blir nok en ombygd fossilbil. Da vil de ha 3 elbiler, hvor bare 1 av dem er en ordentlig elbil (iX). Og det er en modell som ikke er i nærheten av å være en volummodell, gitt den relativt stive prisen. BMW kommer nok til å tape markedsandeler mot bilprodusentene som har en litt mer fremoverlent strategi og bygger ordentlige elbiler.

Hvorfor skulle de tape markedsandeler når de får så strålende tilbakemeldinger som de gjør på iX3?

Share this post


Link to post

Jeg tror du har rett der. Hvor teknisk bra den enn er, så likner den mer på et veltet kjøleskap enn en BMW. :-)

Jeg vil nesten vedde på at BMW kommer til å introdusere en ny i3 om kanskje 2-3 år, men denne gangen med et utseende mer på linje med den vanlige 3-serien.

De gjør det med i4 og 4-serien, og jeg skulle bli mektig overrasket om ikke det kommer en i5 innenfor et halvannet års tid også.

 

Share this post


Link to post
Kjetil Bøe skrev (15 timer siden):

Bombay har du prøvd BMW iX3? Eller lest testene av den?

Ja og ja.

Trestein skrev (14 timer siden):

Man må også huske på at BMWs system gir fordeler også. Man kan bruke samme dashbord/dører/seter/understell på mange flere biler. Bruke samme maskiner, karroseri galvanisering, lakkeringsanlegg osv. Det er sikkert også mulig å skifte bunnplata i bilen om man ikke vil ha akseltunell. Kanskje en for hybrid/el og en for mekanisk fremdrift?

Husk at BMW er vant til at kunder ønsker ulike biler, de klarer sikkert å få til batteri fremdrift når de klarer alt fra 3syl forhjulsdrift til 6syl 4 hjulsdrift på samme bil. IX3 får ofte mere positiv omtale enn rene el bil plattform baserte biler får. Drn mangler 4hjulsdrift. Det hadde gjort den mere salgbar i norge. I sydlige strøk tror jeg ikke det betyr så mye. 

 

Det gir fordeler for BMW, men ikke oss forbrukere. (i)X3 er en gedigen firkantet lecablokk som ut fra fysisk størrelse burde hatt enorm plass innvendig. Men fordi de bruker en fossil plattform som skal ha plass til en V8-motor på langs, så har den et enormt (og helt tomt og uutnyttet) panser, med bitteliten plass i kupeen og bagasjerommet.

molna skrev (12 timer siden):

iX er bygd på helt egen plattform, kun for elbil. Når det er sagt så foretrekker jeg plattformer som kan bære både BEV, hybrid og fossil (som f.eks X3/iX3). Men nå er det i4 som blir volum-modellen til BMW de neste årene.

Det er nettopp det som er poenget, for det gjør iX ekstremt bra. Det er en i3 på steroider.

Det kan godt hende du har rett angående i4 u Europa, hvor sedaner/kombikupéer alltid har vært populære. Men her i Norge blir den bare for de som allerede er fans av BMW (noe som for øvrig inkluderer meg selv).

-Birger- skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle de tape markedsandeler når de får så strålende tilbakemeldinger som de gjør på iX3?

På samme måte som at "årets bil" ikke er noe som automatisk gjør en bil til en vinner på registreringsstatistikken. Du skal enten hate de andre bilprodusentene som lager ordentlige elbiler, eller elske BMW ekstremt høyt, for å gidde å kjøpe iX3 i stedet for elbilalternativene. X3 er og har alltid vært volummodellen (les: folkevognen) til BMW og har ikke noe mer premium enn en godt utstyrt VW, Peugeot, Ford m.m. Tror man noe annet, har man enten aldri kjørt X3 eller aldri kjørt godt utstyrte alternativer.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (13 timer siden):

Synd å se en så unik og innovativ bil bli erstattet av nok en blautfeit SUV.

Merkelig og erstatte en bybil med en suv? Sliter litt med logikken bak det. 

En elektrisk 1 serie eller mini countryman hadde vært kult. Kjører i3s i dag og synes det er en topp bil, eneste klagen min er Bavaria. 

Share this post


Link to post

Jeg har leaset en BMW i3 siden oktober 2018. Dette er en genial Citybil, som fantastisk nok er noe så unikt som 100% feilfri. Ingenting har sviktet, verken med programvare eller mekanisk.

På langturer holder den derimot ikke mål, med sitt høye støynivå og seter som gir "tresmak" etter noen timer på landeveien.

Share this post


Link to post

Vår i3 fra 2014 lever godt enda den. Stygg som juling og bråker, men huttetu for en stabil og god bil. Kostet oss kjøpssum, to sett dekk og bremseklosser frem på de 7 årene vi har hatt den. Skal ha den til den dør.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg sliter litt med å tro på at iX1 skal erstatte en bil som koster ca halvparten, er en halvmeter kortere og veier ca 500 kg mindre. BMW kommer til å etterlate et hull som konkurrentene vil benytte seg av. BMW vil samtidig forsøke å ta en bit av SUV-kaka som allerede er overfylt og delvis spist opp av konkurrentene. Er BMW riktig klok?

i3 bør erstattes av intet mindre enn en i3 v2. Ta vare på de gode egenskapene og kvitte seg med de dårlige.

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
11 hours ago, Simen1 said:

Jeg sliter litt med å tro på at iX1 skal erstatte en bil som koster ca halvparten, er en halvmeter kortere og veier ca 500 kg mindre. BMW kommer til å etterlate et hull som konkurrentene vil benytte seg av. BMW vil samtidig forsøke å ta en bit av SUV-kaka som allerede er overfylt og delvis spist opp av konkurrentene. Er BMW riktig klok?

i3 bør erstattes av intet mindre enn en i3 v2. Ta vare på de gode egenskapene og kvitte seg med de dårlige.

Nå var vel aldri i3 noen stor suksess, så hvor stort det hullet er kan nok diskuteres. Jeg gjetter imidlertid at det som denne dekket er tenkt å håndteres av mini fremfor BMW fremover. Hva prisen angår har jeg deg mistenkt for å se bort i fra avgiftsforskjellene. En elektrisk ix1 vil naturligvis nyte godt av de samme fordelene som i3 gjør, men som dagen x1 ikke får. (Dagens x1 deler forøvrig underliggende design med 2 serie active tourer og mini countryman)

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...