Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

HJELP Urdu skriftlig eksamen!!!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta Urdu nivå 1 skriftlig eksamen til høsten som privatist. Jeg lurer på om noen av dere har tatt eksamen i urdu eller et annet språk som bruker et helt annet alfabetet/tegn når man skriver språket? Jeg skal skrive på PC når jeg tar eksamen, men jeg vet ikke hvordan det fungerer når man skal skrive, siden alfabetet/tegnene er jo ikke samme som norsk eller engelsk. 
Hvordan gjør man det? Bytter man bare tastaturet til det ønskende språket på pc-en? Bruker man Word når man skriver? Eller bruker man en annen nettside? Hvordan fungerer det basically? Noen som har erfaringer, som har tatt urdu skriftlig eksamen? 
 

(Takk for svar)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde gjort følgende:

Kjøp "urdi keyboard stickers" på eBay eller Amazon:
https://www.amazon.com/KEYBOARD-STICKERS-LETTERING-TRANSPARENT-BACKGROUND/dp/B003BK1DH0/ref=sr_1_5?dchild=1&keywords=urdu+keyboard+stickers&qid=1626108783&sr=8-5

Det er transparente klistremerker du kan klistre på tastaturknappene dine. 

- Du kan installere to ulike tastaturer,  og veksle mellom disse ved å trykke på et ikon nede ved klokka.
Guide her: https://support.microsoft.com/nb-no/topic/bytte-mellom-språk-ved-å-bruke-språklinjen-1c2242c0-fe15-4bc3-99bc-535de6f4f258

Når du har installert tastatur med urdi - så trykker du bare på f.eks. A - for å se hvilket symbol som dukker opp på skjermen, deretter tar du å klistrer på det gjennomsiktige klistremerket på knappen som passer til det ikonet. 

- Når du har norsk eller engelsk språk aktivt, vil da A vise A.
- Med urdu. Får du da symbolet du har klistret på.
- De to ulike tastaturene veksler du med en enkelt knapp nede ved klokka.

 

Viktig: Mange taster har et fettlag på seg, pga heftig fingerbruk. For å få klistremerkene til å feste seg skikkelig, kan det være lurt å vaske knappene skikkelig med noe avfettingsmiddel. 

 

Pr0 tips: Kjøp flere slike sett med klistremerker. Som du ser kostet det 2,50 usd. Mens frakten er 22 usd. (Da får du imidlertid pakken etter svært kort tid, ca 7-10 dager). Greit å ha flere sett liggende, tilfeller noen av klistremerkene skulle løsne; eller du bytter maskin.

Håper dette var forståelig. Det er ikke så komplisert som det høres ut som.

Alternativ 2
Kan du installere urdu som tastatur nr 2, og veksle mellom de to ulike tasturene ved å benytte "skjermtastatur" (bare søk på skjermstastatur på søkefeltet i windows). Men da må du klikke på hvert enkelt symbol; noe som tar deg uendelig lang tid.

Alternativ 3
Kjøpe et trådløst tastatur på urdu som du kobler på pcen med USB. Både det integrerte tastaturet på pcen og USB-tastaturet vil fungere parallelt med hverandre, og du kan ha to ulike språk aktivt samtidig (du må selv ordne dette under instillinger).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde gjort følgende:

Kjøp "urdi keyboard stickers" på eBay eller Amazon:
https://www.amazon.com/KEYBOARD-STICKERS-LETTERING-TRANSPARENT-BACKGROUND/dp/B003BK1DH0/ref=sr_1_5?dchild=1&keywords=urdu+keyboard+stickers&qid=1626108783&sr=8-5

Det er transparente klistremerker du kan klistre på tastaturknappene dine. 

- Du kan installere to ulike tastaturer,  og veksle mellom disse ved å trykke på et ikon nede ved klokka.
Guide her: https://support.microsoft.com/nb-no/topic/bytte-mellom-språk-ved-å-bruke-språklinjen-1c2242c0-fe15-4bc3-99bc-535de6f4f258

Når du har installert tastatur med urdi - så trykker du bare på f.eks. A - for å se hvilket symbol som dukker opp på skjermen, deretter tar du å klistrer på det gjennomsiktige klistremerket på knappen som passer til det ikonet. 

- Når du har norsk eller engelsk språk aktivt, vil da A vise A.
- Med urdu. Får du da symbolet du har klistret på.
- De to ulike tastaturene veksler du med en enkelt knapp nede ved klokka.

 

Viktig: Mange taster har et fettlag på seg, pga heftig fingerbruk. For å få klistremerkene til å feste seg skikkelig, kan det være lurt å vaske knappene skikkelig med noe avfettingsmiddel. 

 

Pr0 tips: Kjøp flere slike sett med klistremerker. Som du ser kostet det 2,50 usd. Mens frakten er 22 usd. (Da får du imidlertid pakken etter svært kort tid, ca 7-10 dager). Greit å ha flere sett liggende, tilfeller noen av klistremerkene skulle løsne; eller du bytter maskin.

Håper dette var forståelig. Det er ikke så komplisert som det høres ut som.

Alternativ 2
Kan du installere urdu som tastatur nr 2, og veksle mellom de to ulike tasturene ved å benytte "skjermtastatur" (bare søk på skjermstastatur på søkefeltet i windows). Men da må du klikke på hvert enkelt symbol; noe som tar deg uendelig lang tid.

Alternativ 3
Kjøpe et trådløst tastatur på urdu som du kobler på pcen med USB. Både det integrerte tastaturet på pcen og USB-tastaturet vil fungere parallelt med hverandre, og du kan ha to ulike språk aktivt samtidig (du må selv ordne dette under instillinger).

Tusen Takk!!!!! Setter skikkelig pris på hjelpen❤️❤️ Har du forresten hatt eksamen i Urdu?

Lenke til kommentar
Anonym3 skrev (12 minutter siden):

Tusen Takk!!!!! Setter skikkelig pris på hjelpen❤️❤️ Har du forresten hatt eksamen i Urdu?

Nei. Går kun i Norsk og Engelsk her. Men har noen venner i Russland og Ukraina. Er kjent med at de bruker slike løsninger som jeg skrev for å veksle mellom ulike tegnspråk.

Endret av Kris85
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg skal ta Urdu Skriftlig eksamen (nivå 1) til høsten. Jeg lurer på om noen av dere har hatt skriftlig eksamen i urdu, og som kan sende meg eksamensbesvarelsen deres? Det hadde betydd så MYE! Jeg har sett gjennom gamle eksamensoppgaver, men det er ingen eksamensbesvarelser:( Jeg vil bare se besvarelsen til noen som har hatt eksamen slik at jeg får en ide om hvordan man bør besvare oppgaven på en god måte, og i tillegg se hva sensor pirker på. Vær så snill, kan noen som har hatt skriftlig eksamen i urdu sende meg besvarelsen sin med tilbakemelding fra sensor? Jeg skal ta nivå 1, men det går fint om du har hatt eksamen i høyere nivå. Please!

-Takk

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Anonym3 skrev (På 12.7.2021 den 13.32):

Hei!

Jeg skal ta Urdu nivå 1 skriftlig eksamen til høsten som privatist. Jeg lurer på om noen av dere har tatt eksamen i urdu eller et annet språk som bruker et helt annet alfabetet/tegn når man skriver språket? Jeg skal skrive på PC når jeg tar eksamen, men jeg vet ikke hvordan det fungerer når man skal skrive, siden alfabetet/tegnene er jo ikke samme som norsk eller engelsk. 
Hvordan gjør man det? Bytter man bare tastaturet til det ønskende språket på pc-en? Bruker man Word når man skriver? Eller bruker man en annen nettside? Hvordan fungerer det basically? Noen som har erfaringer, som har tatt urdu skriftlig eksamen? 
 

(Takk for svar)

Hei! Jeg kom over dette innlegget nå siden jeg skal ha urdu eksamen nå i november. Jeg lurte på hvordan det gikk med deg? Hvilket nivå hadde du, hvor hadde du eksamen, hvordan var sensorene dine, hvordan var oppgaven din og hvordan gikk skriftlig vs muntlig? Hadde satt stor pris på svar!

Lenke til kommentar
sumeerdarshan skrev (18 timer siden):

Hei! Jeg kom over dette innlegget nå siden jeg skal ha urdu eksamen nå i november. Jeg lurte på hvordan det gikk med deg? Hvilket nivå hadde du, hvor hadde du eksamen, hvordan var sensorene dine, hvordan var oppgaven din og hvordan gikk skriftlig vs muntlig? Hadde satt stor pris på svar!

Hei! Jeg hadde eksamen i Bergen. Eksamen gikk veldig bra, jeg fikk 6 på både muntlig og skriftlig eksamen. Jeg vil si at muntlig eksamen er mye enklere hvis du allerede kan snakke urdu, skriftlig eksamen var mye vanskeligere siden jeg verken kunne skrive eller lese urdu.
På muntlig eksamen får du en oppgave som du skal snakke om, du trekker oppgaven og får deretter 30 min på å forberede deg i et annet rom. Deretter kommer du inn igjen til sensorene og skal snakke om oppgaven, det er viktig at du knytter oppgaven til dagliglivet. Etter at du har snakket om oppgaven din kommer det en «ukjent del», i denne delen kan du få spørsmål om hva som helst fra sensorene. Du får som regel spørsmål om Pakistan, eks: historie, flagg, nasjonal sang, president, politikk, sport osv (kan være hva som helst). Kan hende du får spørsmål om flommen i Pakistan? Etter det er man ferdig med eksamen og går ut av rommet, sensorene diskuterer hvilken karakter du skal få, så kommer du inn igjen og får vite karakteren din med engang. 
 

Skriftlig eksamen var for min del MYE vanskeligere siden jeg ikke kunne skrive eller lese urdu. Men, jeg jobbet hardt og på ca. 3 måneder klarte jeg å lære å lese og skrive nok urdu til å besvare eksamen. Jeg besvarte oppgaven på PC. Det er lurt å bestemme seg tidlig om man vil besvare på PC eller for hånd, siden da kan du fokusere på å øve på akkurat den metoden. Besvarelsen min var på ca. 4-5 sider (PC). Veldig lurt å lese skikkelig gjennom hvert eneste ord etter at du er ferdig å besvare oppgaven, og rette ev. feil. Bruk tiden max. På forhånd hadde jeg skrevet mange ord og setninger og brukte ordbok, dette hjalp meg under eksamen. Ikke stress, du klarer det:)
 

Håper det hjalp!

Masse lykke til! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Anonym3 skrev (På 27.9.2022 den 13.19):

Hei! Jeg hadde eksamen i Bergen. Eksamen gikk veldig bra, jeg fikk 6 på både muntlig og skriftlig eksamen. Jeg vil si at muntlig eksamen er mye enklere hvis du allerede kan snakke urdu, skriftlig eksamen var mye vanskeligere siden jeg verken kunne skrive eller lese urdu.
På muntlig eksamen får du en oppgave som du skal snakke om, du trekker oppgaven og får deretter 30 min på å forberede deg i et annet rom. Deretter kommer du inn igjen til sensorene og skal snakke om oppgaven, det er viktig at du knytter oppgaven til dagliglivet. Etter at du har snakket om oppgaven din kommer det en «ukjent del», i denne delen kan du få spørsmål om hva som helst fra sensorene. Du får som regel spørsmål om Pakistan, eks: historie, flagg, nasjonal sang, president, politikk, sport osv (kan være hva som helst). Kan hende du får spørsmål om flommen i Pakistan? Etter det er man ferdig med eksamen og går ut av rommet, sensorene diskuterer hvilken karakter du skal få, så kommer du inn igjen og får vite karakteren din med engang. 
 

Skriftlig eksamen var for min del MYE vanskeligere siden jeg ikke kunne skrive eller lese urdu. Men, jeg jobbet hardt og på ca. 3 måneder klarte jeg å lære å lese og skrive nok urdu til å besvare eksamen. Jeg besvarte oppgaven på PC. Det er lurt å bestemme seg tidlig om man vil besvare på PC eller for hånd, siden da kan du fokusere på å øve på akkurat den metoden. Besvarelsen min var på ca. 4-5 sider (PC). Veldig lurt å lese skikkelig gjennom hvert eneste ord etter at du er ferdig å besvare oppgaven, og rette ev. feil. Bruk tiden max. På forhånd hadde jeg skrevet mange ord og setninger og brukte ordbok, dette hjalp meg under eksamen. Ikke stress, du klarer det:)
 

Håper det hjalp!

Masse lykke til! 

Hei! Godt å høre at urdu eksamen gikk fint for deg! Gratulerer så mye med 6ere!

Kom over dette innlegget nå. Er i akkurat samme situasjon som deg, og skal ta eksamen i urdu nivå 1 til høsten. Kan snakke urdu fint fra før og delvis lese, men ikke skrive. Satser også på høy måloppnåelse. Har enda et par mnd på meg, så håper på at det går fint! Var betryggende å høre at du fikk det til! Hvis du har noen som helst tips til hvordan jeg kan forberede meg i denne tiden, tar jeg veldig veldig gjerne i mot dette. Hvordan gikk du fram for å lære deg å skrive urdu raskt?

I tillegg lurte jeg på om du kunne sendt meg eksamensbesvarelsen din, slik at jeg kan få en ide om hvordan man bør besvare eksamen på en god måte, og se hva sensor ser etter? Hadde betydd så MYE! 

Endret av user124
Lenke til kommentar
Anonym3 skrev (På 12.7.2021 den 13.32):

Hei!

Jeg skal ta Urdu nivå 1 skriftlig eksamen til høsten som privatist. Jeg lurer på om noen av dere har tatt eksamen i urdu eller et annet språk som bruker et helt annet alfabetet/tegn når man skriver språket? Jeg skal skrive på PC når jeg tar eksamen, men jeg vet ikke hvordan det fungerer når man skal skrive, siden alfabetet/tegnene er jo ikke samme som norsk eller engelsk. 
Hvordan gjør man det? Bytter man bare tastaturet til det ønskende språket på pc-en? Bruker man Word når man skriver? Eller bruker man en annen nettside? Hvordan fungerer det basically? Noen som har erfaringer, som har tatt urdu skriftlig eksamen? 
 

(Takk for svar)

Og hvordan endte du opp med å løse dette? Lurer på det samme! 

Bestilte du taster (som ble nevnt som en løsning ovenfor), og ville anbefalt dette? Eller brukte du skjermtastatur?

Hadde satt enormt mye pris på svar, og tips!! Tusen takk på forhånd.

Lenke til kommentar
user124 skrev (15 minutter siden):

Hei! Godt å høre at urdu eksamen gikk fint for deg! Gratulerer så mye med 6ere!

Kom over dette innlegget nå. Er i akkurat samme situasjon som deg, og skal ta eksamen i urdu nivå 1 til høsten. Kan snakke urdu fint fra før og delvis lese, men ikke skrive. Satser også på høy måloppnåelse. Har enda ett par måneder til å forberede meg, så håper på at det skal gå fint. Hvis du har noen tips til hvordan jeg kan forberede meg i denne tiden, tar jeg veldig veldig gjerne i mot dette. Hvordan gikk du fram for å lære deg å skrive/lese urdu raskt?

I tillegg lurer jeg på om du kunne sendt meg eksamensbesvarelsen din, slik at jeg kan få en ide om hvordan man bør besvare eksamen på en god måte, og se hva sensor ser etter? Hadde satt veldig pris på det!!

Hei.

Om du allerede kan alfabetet og klarer å koble ord sammen så er du allerede kommet veldig langt. Jeg ville fokusert på å finne små urdu historier (korte) og lese en historie hver dag. Dette vil både gjøre deg til en bedre leser, men samtidig vil du også forstå grammatikken og forstå bedre hvordan man skal skrive riktig urdu.

Det beste tipset er vel å løse gamle eksamensoppgaver! Nå har eksamensoppsettet blitt endret, da jeg hadde eksamen var det litt annerledes med kun 4 oppgaver. Derfor vil det nok ikke være så hjelpsomt å få min besvarelse. Fokuser heller på å øve på å løse de gamle eksamensoppgavene som ligger på udir. Lagre alt du gjør, husk at dette kan du bruke under eksamen! 
Lurt å løse oppgaven og deretter la noen «rette» den, f.eks. foreldrene dine (om de kan skrive og lese urdu). 

Håper det hjalp, masse lykke til!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
user124 skrev (8 minutter siden):

Og hvordan endte du opp med å løse dette? Lurer på det samme! 

Bestilte du taster (som ble nevnt som en løsning ovenfor), og ville anbefalt dette? Eller brukte du skjermtastatur?

Hadde satt enormt mye pris på svar, og tips!! Tusen takk på forhånd.

Jeg løste oppgaven på MacBook, hvor jeg hadde lastet ned en «urdu tastatur». Brukte urdu skjermtastaturet, men jeg hadde på forhånd gjort meg kjent med tastaturen og visste dermed hvor de ulike bokstavene var. Jeg trengte derfor ikke å ha «skjermtastaturet» oppe, og skrev fritt. Men ta det selvfølgelig opp, om du vil dobbelsjekke at du bruker riktig bokstav. Skrev også ut urdu alfabetet på ark hvor jeg ved siden av hver bokstav skrev hva jeg skulle trykke på tastaturen for å få «denne» bokstaven.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...