Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Failover internett over mobilt bredbånd og IPv6?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk omsider satt opp nettverket hjemme til også å støtte IPv6.  Har fiber fra Telenor og får da tildelt /48 nett som jo er helt topp.  (Jeg kuttet ut Telenor-routeren som bare viderega et /64 nett som var ganske ubrukelig når jeg trenger å dele opp nettet etterfølgende.)  Nå får pfsense-boksen  jeg bruker som hovedrouter/fw et /48 nett og kan delegere ut egnet prefix til hvert lokalt VLAN på innsiden og etter litt starttrøbbel ser nå alt ut å fungere korrekt.  

Jeg har imidlertid lyst å se på å legge til failover funksjon for når fiber er utilgjengelig.  Det skjer riktignok veldig sjeldent, men hvis det er mulig å få til, hvorfor så ikke... Jeg har kjørt et slik opplegg før men da kun med IPv4.  Så vidt jeg har lest, så kan jeg imidlertid ikke regne med å få noe annet enn et /64 nett over mobilt internett, men de eksempler jeg fant var fra utlandet og det ble påstået at det var vanlig praksis i mobilnettene.  Vet noen om dette er riktig?  Får jeg bare et /64 nett vil i utgangspunktet al IPv6 slutte å fungere om jeg ikke begynner med NAT'ing av det, og det har jeg egentlig lite lyst til.  Nå er ikke problemet nødvendigvis veldig kritisk siden det bare er i feilsituasjoner jeg trenger bruker mobilnettet, men jeg er nysgjerrig på om andre har laget et tilsvarende setup og hva deres erfaringer er. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, tigerdyr said:

Så vidt jeg har lest, så kan jeg imidlertid ikke regne med å få noe annet enn et /64 nett over mobilt internett, men de eksempler jeg fant var fra utlandet og det ble påstået at det var vanlig praksis i mobilnettene.  Vet noen om dette er riktig? 

Det er riktig. På Mobilt bredbånd og andre mobilprodukter får du en /64.  Det er så vanlig praksis for mobil at det er sydd fast i protokollene og det er nesten umulig å finne dokumentasjon på hvordan en stakkars operatør er antatt å sette opp noe annet.  Du får prøve å jukse deg rundt det ved å prioritere bruken av den ene /64en.  Du må jo feks. ikke nødvendigvis ha globale adresser på routeren din. Evt kan du nøye deg med en /128 der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...