Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pipelyd når PC er slått av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Er det en laptop eller en stasjonær?

Er det en laptop, så er det ikke sikkert den er helt slått av. Hold av-knappen inne i mere enn 5 sekunder for å initiere en "hard" utkobling, som også skal gjøre den nesten strømløs fra batteriet. BIOS vil alltid få strøm så lenge batteriet er i. Jeg vet ikke om BIOS kan lage lyder, men tror ikke det.

Nyere maskiner har flere stadier av strømtilstand.

En stasjonær har også ordinær strømbryter på baksiden. Knappen på forsiden bryter ikke strømmen.

Kollegaen her sier at pipingen tyder på at PC'en forteller at den er i en dvaletilstand og er ikke helt av. I oppsett kan du bestemme hva som skal skje når du trykker av-knappen bare kort. Enten om den går i dvale eller helt av.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Maskinen er en selvbygd Black Refinery med anbefalingene fra Agentspoon her på forumet (laget i 2012 - oppdatert skjermkort siden den gang).

Pipinga er av relativt ny dato. 

Så det er smart å stille inn så den slås helt av i "oppsettet"? (som ukyndig vet jeg ikke hvordan jeg gjør det, men skal sjekke)

Lenke til kommentar
Dart skrev (34 minutter siden):

Er det en laptop eller en stasjonær?

Er det en laptop, så er det ikke sikkert den er helt slått av. Hold av-knappen inne i mere enn 5 sekunder for å initiere en "hard" utkobling, som også skal gjøre den nesten strømløs fra batteriet. BIOS vil alltid få strøm så lenge batteriet er i. Jeg vet ikke om BIOS kan lage lyder, men tror ikke det.

Nyere maskiner har flere stadier av strømtilstand.

En stasjonær har også ordinær strømbryter på baksiden. Knappen på forsiden bryter ikke strømmen.

Kollegaen her sier at pipingen tyder på at PC'en forteller at den er i en dvaletilstand og er ikke helt av. I oppsett kan du bestemme hva som skal skje når du trykker av-knappen bare kort. Enten om den går i dvale eller helt av.

Ser at PC'en er avslutter når jeg trykker på av knappen

Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 minutter siden):

Hvis det kommer en pipelyd med forholdsvis høy frekvens fra en PC, når den er slått av, da ville jeg misstenke at den lyden kommer fra strømforsyningen. Det går kanskje an å lytte litt for å se om det stemmer.

Ikke spes høyfrekvent. Lav og diskret pipelyd. Skal prøve å lytte når sjansen byr seg

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (6 minutter siden):

Hvis du skrur av bryteren på PSU etter du har skrudd av forsvinner vel lyden? Kommer den tilbake når du skrur på igjen?

Gjør den det så vil jeg tippe det er selve strømforsyningen (coil-whine fra regulering av standby-spenningene) som er problemet.

Det er da selve strømbryteren bak på pc? Skal prøve så fort jeg har en sjans

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
eivtho skrev (59 minutter siden):

Ser at PC'en er avslutter når jeg trykker på av knappen

Ja. Det kan se sånn ut. Men om den går i dvale, så kommer samme innhold og vinduer opp når den starter som da du trykket kort på av-knappen. Hvis du etter å ha trykket kort på av og bildet lukker og det blir stille, så kan du trykke en gang til og holde inne > 5 sek, så blir den slått av hardt.

Ellers er det mange gode råd i tråden. Hvis det høres et kort "system-pip" med ganske jevne mellomrom så er det systemet i PC en som varsler noe. En jevn konstant hes eller skurrete piping er noe annet. Se om det er en lampe som lyser opp på hovedkortet. Da er det å lese manualen som viser lampa.

Lenke til kommentar
Dart skrev (20 minutter siden):

Ja. Det kan se sånn ut. Men om den går i dvale, så kommer samme innhold og vinduer opp når den starter som da du trykket kort på av-knappen. Hvis du etter å ha trykket kort på av og bildet lukker og det blir stille, så kan du trykke en gang til og holde inne > 5 sek, så blir den slått av hardt.

Ellers er det mange gode råd i tråden. Hvis det høres et kort "system-pip" med ganske jevne mellomrom så er det systemet i PC en som varsler noe. En jevn konstant hes eller skurrete piping er noe annet. Se om det er en lampe som lyser opp på hovedkortet. Da er det å lese manualen som viser lampa.

JEg skrur jo av med å gå på startknappen i windows. Bør jeg i tillegg holde inne avknappen på pc i fem sek? Eller heller bare bruke avknappen på pc?

OG skal jeg sjekke hovedkortet når pc er på eller av?

 

Lenke til kommentar

Standard windows sin shutdown lukker alle brukersesjoner, så legger den kernel og systemprosesser i dvale. Du har kanskje merket at du ikke alltid får bios-splash like lenge når du skrur av og på, som når du velger reboot? windwostast+r og så shutdown /s vil skru helt av.

Ser ikke helt hva det skulle ha å si her. Aktiviteten mens den står i standby (lytte på power knapp og "wake on Lan/USB/PS2") skal være akkurat den samme, uavhengig av hvordan den er planlagt å starte opp neste gang. Men en ting å forske på er det jo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror du må lese alt her en gang til, og så prøve det du har fått råd om. Det er vrient å svare når du ikke prøver det og forteller hva som skjer. Det tar for mye skriving og blir for svevende for et forum.

Lenke til kommentar
Dart skrev (8 minutter siden):

Jeg tror du må lese alt her en gang til, og så prøve det du har fått råd om. Det er vrient å svare når du ikke prøver det og forteller hva som skjer. Det tar for mye skriving og blir for svevende for et forum.

Skal prøve og gir tilbakemelding!

Takker masse så langt:)

 

Lenke til kommentar

Trolig det de kaller "coil whine". Enten i PC, eller på skjermen. 

 

Prøv følgende:

1: Dra ut strømledningen til skjermen. Endrer pipingen seg litt, og så forsvinner; gratulerer skjermen din har begrenset levetid.

2: Dra ut strømledningen til PC-en. Endrer pipingen seg litt, og så forsvinner; gratulerer, PC-en din har svikende komponent med begrenset levetid. Sannsynligvis skjermkort eller PSU. 

Lenke til kommentar

Da var pipelyden borte. Har trolig noe med På/Av - hvilefunksjon å gjøre.

Mener lyden var der når maskinen ikke slo seg helt av. 

Når maskinen slår seg av på riktig måte forsvinner også lyden (min tolkning)

Har et problem med at "slå av skjerm" og "hvilemodus" ikke fungerer... Har ikke fått fikset dette.

Anyways - lyden ser ut til å være borte:)

 

 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (På 12.7.2021 den 15.35):

Trolig det de kaller "coil whine". Enten i PC, eller på skjermen. 

... skjermen din har begrenset levetid.

...har svikende komponent med begrenset levetid. 

Teorien om at coil whine betyr noe for levetid har lite med virkeligheten å gjøre. Det er ikke noe problem for en spole at den lager noe lyd.

Lenke til kommentar
On 7/16/2021 at 10:04 PM, Hårek said:

Teorien om at coil whine betyr noe for levetid har lite med virkeligheten å gjøre. Det er ikke noe problem for en spole at den lager noe lyd.

Med mindre det forholder seg motsatt. Elektronikken er i ferd med å brytes ned. Det oppstår småmekaniske feil som medfører resonans og lyd som symptom. Det er vel en betraktning mer basert på tro enn viten. Mener at jeg har observert at elektronikk ved noen anledninger har gitt fra seg lyd i perioden før havari.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (9 timer siden):

Med mindre det forholder seg motsatt. Elektronikken er i ferd med å brytes ned. Det oppstår småmekaniske feil som medfører resonans og lyd som symptom. Det er vel en betraktning mer basert på tro enn viten. Mener at jeg har observert at elektronikk ved noen anledninger har gitt fra seg lyd i perioden før havari.

Det kan være riktig at man hører lyd før havari, men det er ikke coil whine. 
Coiler lager lyd, det er helt naturlig. Er jo bare å søke litt. F.eks:  "coil whine is not harmful or dangerous."  
På gamle CRT TVer var piping fra linjetrafoen alltid hørbar på 15625 Hz. Men det hindret dem ikke fra å fungere i 30 år.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...