NTB - digi 218 Report post Posted July 11, 2021 EU vurderer å fase ut bensin- og dieselbiler innen 2035 Quote Share this post Link to post
The Very End 6896 Report post Posted July 11, 2021 (edited) Burde være er greit kompromiss dette. Er såpass langt frem i tid at de som ikke rekker å omstille seg på 14 år, ja de har ikke livets rett uansett. Helst burde det nok skjedd før mtp. klima, men som alle gode løsninger er sjeldent noen av partene i ekstase av løsningen. Edited July 11, 2021 by The Very End 6 1 Quote Share this post Link to post
(not the real) Dr. Bombay 1796 Report post Posted July 11, 2021 Mye krokodilletårer fra europeisk bilbransje. Bare pga den passive holdningen deres, så håper jeg EU svinger pisken enda hardere og sier 2030 i stedet for 2035. De trenger åpenbart noen heftige ballespark for å skjønne at nå skal det satses hardt på elbiler. 7 Quote Share this post Link to post
LMH1 2043 Report post Posted July 11, 2021 (not the real) Dr. Bombay skrev (4 minutter siden): De trenger åpenbart noen heftige ballespark for å skjønne at nå skal det satses hardt på elbiler. Hva med hydrogen? https://www.tu.no/artikler/slik-var-det-a-leve-med-hydrogenbil/456076 Sitat Til sammenligning vil en dieselbil som Hyundai Tucson 2.0 diesel med ifølge ADAC Ecotest et forbruk på 0,64 liter på mila, koste drøyt 10 kroner per mil med diesel til 15,65 kroner per liter (veil. pris pr 22.01.2019 hos Circle K). Med litt billigere diesel og litt lavere forbruk er det altså billigere å kjøre en dieselbil. Men det er selvsagt bare i rene drivstoffutgifter. Selv om det muligens sammen med biodisel kan økes i priser på sikt. Quote Share this post Link to post
Lab Roy 685 Report post Posted July 11, 2021 Iflg BP-statistikken for 2019 så vil Norge gå tomt for både olje og gass om rundt 15 år hvis dagens utvinningstempo opprettholdes. Disse tallene er teoretiske, men antyder at det vil bli vanskelig for Norge å være selvforsynt med olje og gass om kanskje 20 år. Rystad Energy sier også noe lignende når det gjelder hele verdens forsyning av olje og gass, nemlig at det vil bli vanskelig å dekke verdens behov for olje og gass om 15 år hvis dagens høye forbruk vedvarer (omtrent vedvarer). 2 Quote Share this post Link to post
Pål Hansen 25 Report post Posted July 11, 2021 Norge er ikke medlem i kommunist staten EU ,Men takke være de grønne idiotene på tinget i Norge er Norge en del av kommunist staten EU 1 Quote Share this post Link to post
Pål Hansen 25 Report post Posted July 11, 2021 Finnes ikke nokk råvarer til batteri dritten 3 Quote Share this post Link to post
The Very End 6896 Report post Posted July 11, 2021 (edited) Du kan jo forsøke å diskutere med fakta og kilder fremfor å bare være sinna Pål. (EU er så lang vekk du kommer kommunisme og råvare problemstillingen er mye mindre for batterier versus fosil forbruk og produksjon). Edited July 11, 2021 by The Very End 15 1 Quote Share this post Link to post
Dubious 9979 Report post Posted July 11, 2021 I 2035 så er forhåpentligvis dieselbilen min 20 år, og har jeg behov for ny bil da, så blir det nok elbil. Viss vi får elektriske pickuper i Norge.. 2 Quote Share this post Link to post
Steinar Mathiesen 25 Report post Posted July 11, 2021 Kommer snart, om de ikke alt er i landet. https://tibber.com/no/magazine/power-hacks/5-elektriske-pickuper?gclid=Cj0KCQjwraqHBhDsARIsAKuGZeE3YvOD8J7ZrDreF_GoaC736277c57nHe2Hoj_DYvFQchgq6lCenrgaAiLLEALw_wcB 1 Quote Share this post Link to post
Steinar Mathiesen 25 Report post Posted July 11, 2021 Nå var vel ikke MDG på tinget når EØS avtalen ble inngått, men du skal se at Lan driver å overstyrer EU også. Dame med mange baller i luften det der. Quote Share this post Link to post
Dubious 9979 Report post Posted July 11, 2021 Kun EN av de pickupene kommer muligens til Norge. Liker ikke frontlysene på Rivian. Quote Share this post Link to post
SDFGHJKL 43 Report post Posted July 11, 2021 Ja hva med hydrogen? Hydrogenbiler er i praksis elbiler med dobbelt så høyt forbruk. I tillegg mangler de elbilens største fortrinn, tilgangen på "drivstoff". Mesteparten av bilkjøringen kan i dag gjøres med hjemmelading. 3 1 Quote Share this post Link to post
tigerdyr 2462 Report post Posted July 11, 2021 3 minutes ago, SDFGHJKL said: Hydrogenbiler er i praksis elbiler med dobbelt så høyt forbruk. I tillegg mangler de elbilens største fortrinn, tilgangen på "drivstoff". Hydrogenbiler er jo også elbiler, så blir bedre å si batteribiler for de andre for å skille på de. Hydrogenbiler har jo den klokkeklare fordel å ha "ladetid" på linje med bensin/diesel og være langt lettere og derfor mindre forbruk og mindre slitasje på veiene. Quote Share this post Link to post
Hanhijnn 4979 Report post Posted July 12, 2021 (edited) tigerdyr skrev (7 timer siden): Hydrogenbiler har jo den klokkeklare fordel å ha "ladetid" på linje med bensin/diesel og være langt lettere og derfor mindre forbruk og mindre slitasje på veiene. Du kan jo spørre de få stakkarene som har blitt lurt til å kjøpe hydrogenbil i Norge, og hvor "lettvint og raskt" det går å fylle dem. Hvis de i hele tatt er på veien lenger. Rart det der gitt... Edited July 12, 2021 by Hanhijnn 4 Quote Share this post Link to post
Håvard 922 Report post Posted July 12, 2021 Pål Hansen skrev (19 timer siden): Norge er ikke medlem i kommunist staten EU ,Men takke være de grønne idiotene på tinget i Norge er Norge en del av kommunist staten EU Hva gjør EU kommunistisk? Pål Hansen skrev (19 timer siden): Finnes ikke nokk råvarer til batteri dritten Det samme kan sies om olje. Det utvikles stadig nye måter å lage batterier på, med andre typer råvarer. 4 3 Quote Share this post Link to post
farnol 357 Report post Posted July 12, 2021 19 hours ago, Pål Hansen said: Norge er ikke medlem i kommunist staten EU... De norske kommunistene på sin side omtaler EU som en "markedsliberalistisk tvangstrøye"... 2 1 Quote Share this post Link to post
Hanhijnn 4979 Report post Posted July 12, 2021 Pål Hansen skrev (19 timer siden): Finnes ikke nokk råvarer til batteri dritten Såda Pål. Ingen grunn til å være sur og bitter. Du får helt sikkert lov til å fortsette å forurense med eksosbilen din så lenge du lever. Men jo, det kan nok bli noe dyrt etterhvert. Men det er det vel verdt for deg, ikke sant? 6 Quote Share this post Link to post
Dovreekspressen 1126 Report post Posted July 12, 2021 tigerdyr skrev (7 timer siden): Hydrogenbiler er jo også elbiler, så blir bedre å si batteribiler for de andre for å skille på de. Egentlig enig i det. På engelsk bruks jo BEV og HFCEV. Bil med elektrisk drivlinje kan gå på så mangt. F.eks. bensin, som BMW i3 rex og Opel Ampera. For meg framstår det å kalle hydrogenbilen for elbil som et forsøk på grønnvasking. Det er teknisk sett riktig at HFCEV er en elbil, men i dagligtale betyr elbil batteribil på norsk. tigerdyr skrev (7 timer siden): Hydrogenbiler har jo den klokkeklare fordel å ha "ladetid" på linje med bensin/diesel I et tenkt fremtidsscenario kanskje. Pr. i dag er hydrogenbil et håpløst konsept. Det hjelper lite med rask fylletid når du må kjøre pokkerivold for å finne den ene fyllestasjonen. tigerdyr skrev (7 timer siden): og være langt lettere og derfor mindre forbruk og mindre slitasje på veiene. Tja, Mirai er tyngre enn Model 3 f.eks. Så det argumentet kan brukes begge veier. Uansett er det minimal slitasje fra personbiler. 5 Quote Share this post Link to post
Mutant_100 437 Report post Posted July 12, 2021 Ufint språk. 5 skrivefeil. Quote Share this post Link to post