Gå til innhold

Hjelp til valg av ny budsjett tv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du råd å legge noen tusenlapper ekstra i dette har du en svært god TV i denne.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5297795

QLED er Samsung sitt svar på OLED og med mindre du sitter i et bekmørkt rom merker du ikke noe forskjell i svartnivået.

Q90 har også et veldig godt antirefleksbelegg så du slipper gjenskinn fra rommet som tidvis kan være forstyrrende.

Du får mye for pengene i denne modellen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjöpte en veldig stor phillips TV til lav pris. Bildet er godt, men jeg oppdaget to ting som fikk meg til å konkludere at jeg har kjöpt katta i sekken.

1. Det er ikke android, og det kommer nesten aldri noen nye apper. Alle de fine appene kan jeg ikke bruke, og det tilbudet jeg har er elendig.

2. Jeg får stadige avbrudd av min trådlöse rutertilkobling,  og til slutt måtte jeg legge inn en kabel fra ruter til TV. 

Konklusjon: sjekk at du har android för du kjöper, og sjekk at det ikke er en dårlig wifi-greie på TV. 

Endret av michaelhe
Lenke til kommentar

Samsung bruker Tizen og er en av de kjappere brukergrensesnittene. Apparatene har også lite input-lag (game mode) så de egner seg til interaktivitet. Philips henger fremdeles noe igjen på enkelte områder til sammenligning, men er helt greie om man har enkel TV-bruk.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (47 minutter siden):

Og i testen kommer OLED dårlig ut..

Men til normal tv-titting, film osv. er det ikke mye som slår oled. Testene må tas med en klype salt. Selv kjøpte jeg en testvinnende Panasonic en gang, og det var tidenes dårligste kjøp.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (På 12.7.2021 den 20.18):

Men til normal tv-titting, film osv. er det ikke mye som slår oled. Testene må tas med en klype salt. Selv kjøpte jeg en testvinnende Panasonic en gang, og det var tidenes dårligste kjøp.

Om du er glad i fastbrente kanallogoer og speilbilde av deg selv er oled et godt valg. Blir neppe Oled på meg igjen.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ITtraktor skrev (6 minutter siden):

Om du er glad i fastbrente kanallogoer og speilbilde av deg selv er oled et godt valg. Blir neppe Oled på meg igjen.

Har brukt oled i årevis og ingen fastbrente kanallogoer på min. Litt speilbilde er det, men til gjengjeld får man topp bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Ser ut til at Sony, LG og Philips har noen bra spesielt i prisklasse 8000-11000. Og at LG og Philips har noen brukbare under 8000. Over 10-11000 så må en vurdere om en vil ha OLED.

Best pris på TV - Sammenlign priser hos Prisjakt

Også Samsung kan ha noe, (se da spesielt etter QLED modeller):

Best pris på Samsung TV - Sammenlign priser hos Prisjakt

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 12.7.2021 den 4.13):

QLED er Samsung sitt svar på OLED og med mindre du sitter i et bekmørkt rom merker du ikke noe forskjell i svartnivået.

 

Samsung sitt misvisning for å lure folk til å tro det er OLED. Er kun vanlig LCD TV med ekstra filtre, samme type filtre som de fleste har om dagen på sine LCD TVer

michaelhe skrev (På 12.7.2021 den 18.42):

Jeg kjöpte en veldig stor phillips TV til lav pris. Bildet er godt, men jeg oppdaget to ting som fikk meg til å konkludere at jeg har kjöpt katta i sekken.

1. Det er ikke android, og det kommer nesten aldri noen nye apper. Alle de fine appene kan jeg ikke bruke, og det tilbudet jeg har er elendig.

2. Jeg får stadige avbrudd av min trådlöse rutertilkobling,  og til slutt måtte jeg legge inn en kabel fra ruter til TV. 

Konklusjon: sjekk at du har android för du kjöper, og sjekk at det ikke er en dårlig wifi-greie på TV. 

Derfor skal man ikke tenke på smart-TV funksjonen i TVen som følger med, og heller sette av til å kjøpe en ekstern enhet som er bedre, og har bedre støtte.

De fleste TVer i dag har kun 10/100 ethernet kort i seg, og er har faktisk bedre overføringshastighet via wifi. Selv om det er kan være mer stabilt med kabel.

 

 

TS: Det beste er å se etter tilbud på fjorårets TVer som er på vei til å byttes, og da benytte pris historikken til prisguiden og prisjakt for å se at du faktisk får de til god pris.

Gå for kjente merker så er du litt tryggere, og helst med Quantum dot teknologi for bedre farger. Samsung har det på sine QLED TVer, LG sine heter NanoCell, Sony har de litt mer skjult, men se etter Trillinious (eller hvordan man skriver det) betegnelsen, Philips husker jeg ikke hva de kalte det.

Ser det ble nevnt Samsung Q90. De har fra Q60 og oppover. Var å kikket igjennom spesifikasjonene for dem i for for en kompis, og Q70 til Q90 er så å si identiske foruten lysstyrken (Nits) som de kan levere. Q60 hadde ett par andre ting som var forskjellige også, men fortsatt en god TV.

Det å velge billig TV fremfor dyrere er baklyset, og hvor mange soner som de har. Ikke så farlig på sport, men på enkelte filmer så blir det veldig synlig. Eksempler er i kloakken på IT, hvor det er mye forskjellige mørkefarger, her slår baklysstyringen seg vrang, og gir ett veldig dårlig bilde. Det hjelper litt mer mange soner, men vil ikke være i nærheten av OLED. Det er heldigvis få filmer som har disse problemene.

Hvis du prioriterer sport, så velg en LCD TV med direkte baklys på 65". Hvis du prioriterer film, så ville jeg heller gått for en OLED på 55". Fare for innbrenning er det som personlig har holdt meg unna OLED enn så lenge, selv om jeg tror det blir oppgradering til Sonys A90J i år eller neste år, da den har bedre kjøling, som skal kunne hjelpe på dette problemet. Noen opplever det ikke, andre får mareritt skjermer, selv på samme modelle. Går du for OLED, ALDRI bruk standard innstillingen, da brenner ting seg fort, da den kjører på mye mere baklys enn det som er sundt. (Det gjelder også på LCD TVer, da standard innstillingen alltid ser horribelt ut)

Grunn enn så lenge til å ikke velge Samsung TV er at de ikke har støtte for HDR fra Dolby Vision. De tviholder på HDR10+ som er ett relativt dødt format. Alle TVer i dag støtter HDR10 som er den enkle versjonen. Dolby Vision og HDR10+ er mer avanserte, og justerer lysstyrken pr bilde, og ikke setter kun en fast verdi, noe som gir bedre lysstyring, og kan hjelpe på problemet i enkelte filmer som jeg nevnte tidligere (ikke testet personlig). DV støttes av Netflix, Disney+ ect.

HDR på film er det beste som har skjedd på film og TV-serie fronten på årevis, gir ett langt større bildeforbedring enn hoppet fra DVD til 4K for å ta litt i.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Folk flest bryr seg vel helst bare om det er HDR, ikke hvilken type det er. Den HDR-hypen jeg har sett skal alltid tyne ut så mye at det gjerne blir grelt å se på. Har en TV som heldigvis bare gir ca halvparten av normal HDR og det er evig nok for min del.

Har testet Horizon Zero Dawn i HDR og det funker overraskende bra på PS4. Teknologien har mye å gi så lenge en bruker den rett og kommer over hype-stadiet og alt rotet som skjer i begynnelsen til ting stabiliserer seg i noe positivt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...