Gå til innhold

Familieinnvandring med kjæreste fra utlandet. Støtte fra NAV?


Konkulf

Anbefalte innlegg

Hei,

Da har det seg slik at jeg skal gifte meg med min kjære så snart Norge åpner for at min forlovede får lov til innreise inn i Norge, og har da et par spørsmål angående dette. Hun (min forlovede) har ikke utdanning som er godkjent i Norge (altså ikke fullført videregående enda etter Norsk standard), men hun har fullført "high school" i landet hun er fra (Guatemala), og etter det jeg har lest kan hun da ta opp de fagene hun eventuelt trenger i Norge for å få godkjent dette etter hvert og søke seg inn på videre utdanning.

Det jeg egentlig lurer på, er om det er noe støtteordning for henne når hun får familieinnvandring etter vi har giftet oss? Hun må jo lære seg Norsk og eventuelt også ta opp fag for å få godkjent videregående skole, før hun kan ta utdanning/få seg jobb, og lurte på om hun har rett til noe støtte fra NAV/staten  i dette tidsrommet frem til hun er ute i jobb? Skal nok fint klare å forsørge oss begge hvis det kommer til det, men er jo selvfølgelig greit å ha litt ekstra i kassa hver måned å spare på.

Har prøvd å lete meg litt frem til svar på spørsmålet, men er en liten jungel å lete seg fram i som jeg ikke helt klarte, så hadde vært fint om noen har vært borti noe lignende, har et svar på lur eller kan sende meg i riktig retning :)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått det er en av tingene som kreves for å få ektefelle til Norge, er at du kan dokumentere at du har bra nok til å forsørge din ektefelle. Og det må sies at det må påregnes fram til egen inntekt er på plass.

Uten foregående inntekt finnes det ingen grunnlag for stønad. For å få arbeidsledighetstrygd stilles det krav om tidligere inntekt på x antall G.

 

mvh

Raimo 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En tidligere kollega av meg giftet seg i Thailand. På søknad om innreise til Norge måtte han dokumentere ovenfor UDI at han hadde midler nok til å forsørge kona si her hjemme i Norge. Først fikk han avslag; grunnet for lav inntekt. Men fikk godkjent søknad nr to etter å ha fått økt stillingsprosenten sin. Så vidt meg bekjent; fikk ikke kona noe støtte fra NAV så lenge man er arbeidsfør. 

Forskjellen er vel om man har en handikap, sykdom eller andre utfordringer som gjør det vanskelig å få ordinært arbeid. Men da må man gjennom en arbeidsevnevurdering hos NAV - og følge den veien der.

Og sånn burde det også være, for å unngå misbruk av systemet. Forestill deg at "hvem som helst" kan komme til Norge som ny innbygger, og deretter banke på døra til NAV og be om penger - det syns jeg faktisk er en hån mot skattebetalerne her hjemme. 

Når det er sagt; du skriver at hun skal ta opp fag og lignende i Norge. Da er det nok grunn til å tro at Lånekassen blir hennes støtteordning inntil hun kommer ut i arbeid. At hun får anledning til å søke om lån og stipend på ordinære vilkår som andre nordmenn.

Personlig syns jeg folk har utrolig store forventinger til NAV skal støte opp mot alt mulig rart. Det har tatt litt av syns jeg. :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Raimop said:

 

 

4 minutes ago, Kris85 said:

 

Takk for svar begge to! Var noe slik jeg hadde tenkt meg ja, og er selvfølgelig ikke et problem da jeg har fin inntekt, var heller et spørsmål på om hun har rett på noe som helst :) Hun er selv veldig gira på å komme seg tidligst mulig ut i jobb, så får vi se om hun kan få seg en liten jobb på siden mens hun studerer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...