Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan vet en at noe er rent nok?


Gjest 8b550...13a

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (15 minutter siden):

Man bør rengjøre ordentlig på badet. Der kan det forekomme svært skadelige bakterier hvis man ikke tar seg en runde med jevne mellomrom.

Om man bor med flere.
Egne bakterier er sjeldent farlige for deg.

Nei, jeg skriver ikke at du ikke trenger å vaske badet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare si at stress ved å ha OCD nok er mer skadelig enn bakterier. Du virker stresset mht dette, og jeg led selv av OCD i mange år. Det beste som da skjedde meg var å dra på teltturer langt fra alle muligheter til å holde alt rent og riktig rundt meg. Jeg bodde i telt ved vann, og jeg var helt nødt til å leve med at renslighet som jeg var vant til, måtte vike. Å dra ut sånn på teltturer reddet mye av tilværelsen min, for da fikk jeg slappet av!  Jeg hadde ikke noe valg. Jeg måtte bare la klesvask og oppvask være primitivt og lettvint. Jeg ble aldri, ikke en eneste gang syk på noen måte, men stress gjorde meg syk etter noen år. Så få hjelp du. Det er bedre det enn at kroppen på ett eller annet område streiker, for den sier faktisk fra når nok er nok. 

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det er ikke noe stress med OCD så lenge mang utfører ritualene. Problemet er at man mister mye tid og mange muligheter. Selv har jeg mistet størsteparten av 30 år.

Eksempel: Det er ikke noe stress ved å ta på en touchscreen med hanske på. Stress kommer når hansken revner eller man må ta på skjermen uten hanske. Hanske har man alltid og det revner kanskje en gang annenhvert år, så det er sjelden stress.

OCD går ut på å unngå stress, så det eksisterer nesten ikke. Det er ikke stressende å unngå stress for en som er blitt pro.

Det mest verdifulle i livet er tid, derfor anbefaler jeg å ta tak i problemet ved et tidlig stadium. Hvis man lar det gå sin gang kan det bli invalidiserende.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er vitenskapelig bevist at immunforsvaret har godt av litt aktivtet, innenfor rimelighetenes grenser selvsagt. Men er du vokst opp på gård for eksempel er det sjanse for at du vil ha et sterkere immunforsvar enn noen som er vokst opp i en by.

Man vil heller ikke ha et immunforsvar som er for aktivt, det er svært uheldig. Diverse tilskudd for et sterkere immunforsvar er totalt bortkastet for de aller fleste.

Dette høres ut som OCD og det kan behandles. Om du ikke blir syk er det en god indikasjon på at du ikke omgir deg med farlige bakterier, kroppen sier jo fra med en gjennomskylling om den ser det som hensiktsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8b550...13a
On 7/13/2021 at 11:55 AM, BadCat said:

Han skal skylle av og tørke panna en gang og stå i det til det går seg til etter noen uker. Å tenke eller styre fokus funker dårlig. Kun å eksponere seg for situasjonen som er ubehagelig vil ha god virkning.

I vaskemaskinen fylles det med så mye klær som anvist og ikke overdriv vaskemiddelet. Så er det bra nok.

Det som er problemet er at jeg tenker at om jeg ikke vasker den ordentlig så vil det smitte av på og lukten sette seg i kjøkkenskapet og det er mye mer pes å vaske skapet enn å vaske stekepanna en gang til...

Ang. vaskemaskinen så er det vanskelig å vite om det er for mye tøy uten å veie det først.

Anonymous poster hash: 8b550...13a

Lenke til kommentar
23 hours ago, Jovia said:

Vil bare si at stress ved å ha OCD nok er mer skadelig enn bakterier. Du virker stresset mht dette, og jeg led selv av OCD i mange år. Det beste som da skjedde meg var å dra på teltturer langt fra alle muligheter til å holde alt rent og riktig rundt meg. Jeg bodde i telt ved vann, og jeg var helt nødt til å leve med at renslighet som jeg var vant til, måtte vike. Å dra ut sånn på teltturer reddet mye av tilværelsen min, for da fikk jeg slappet av!  Jeg hadde ikke noe valg. Jeg måtte bare la klesvask og oppvask være primitivt og lettvint. Jeg ble aldri, ikke en eneste gang syk på noen måte, men stress gjorde meg syk etter noen år. Så få hjelp du. Det er bedre det enn at kroppen på ett eller annet område streiker, for den sier faktisk fra når nok er nok. 

 

Rart at du skulle nevne dette med telt. Blir så misunnelig når jeg går tur i skogen nå på sommeren og ser folk som camper i telt, mens jeg må stresse for å rekke tilbake hjem igjen når jeg har funnet et fint sted før det blir natt. Men tenker at det blir for mye styr, i hvert fall når jeg kommer hjem igjen for da er det så mye å vaske, teltet må vel også vaskes og hvordan skal jeg få tørket det igjen? Osv.

Lenke til kommentar
Cerent skrev (1 time siden):

Rart at du skulle nevne dette med telt. Blir så misunnelig når jeg går tur i skogen nå på sommeren og ser folk som camper i telt, mens jeg må stresse for å rekke tilbake hjem igjen når jeg har funnet et fint sted før det blir natt. Men tenker at det blir for mye styr, i hvert fall når jeg kommer hjem igjen for da er det så mye å vaske, teltet må vel også vaskes og hvordan skal jeg få tørket det igjen? Osv.

Ingen vasker telt. Hvorfor skal det vaskes? Hvis du har campet rett over en myr eller på en strand, så kan man spyle vekk jord og sandrestene. Men er absolutt ingen grunn til å vaske et telt. Har du campet ute i regn, må det tørke derimot. Da er det bare å henge det til tørk over et gelender eller lignende når det er oppholdsvær. Enkelt å greit. 

Du kan sove i en lakenpose - så kan du vaske lakenposen når du kommer hjem. Det er vel det eneste jeg kan tenke meg av renhold påkrev etter en campingtur. 

Endret av Kris85
Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (På 12.7.2021 den 8.36):

Tull. Til vanlig holder 60 grader for det du har behov for å vaske. 90 grader har jeg aldri brukt med mindre jeg skal rense vaskemaskinen. 

60 grader hemmer bakterievekst. Hvis du skal fjerne bakterier, må du ha 65 grader i 20 minutter. Det enkleste er å vaske på 90 grader. Det gjelder også for sopp, 95 grader er det eneste som duger. 60 grader har ingen effekt. Noen overlever opp til 134 grader.

Hvis man ikke er syk, er det en fordel å ikke fjerne bakteriene, så holder man seg frisk. Men hvis man allerede har et problem, er det 95 grader som gjelder. Det aller meste tåler 95 grader, selv om det står maks 40.

Lenke til kommentar
Gjest 8b550...13a skrev (På 10.7.2021 den 23.10):

Henger meg sånn opp i ting som har med renslighet å gjøre, og tenker på hvordan jeg egentlig kan vite at noe er rent nok når jeg vasker det. Om det er synlig skitt så er det jo greit, men mange ting er jo for små til at en kan se dem? F.eks. når jeg dusjer eller vasker hendene, hvordan vet jeg om jeg ikke har brukt for lite såpe? Eller andre ting, som oppvasken, eller klesvasken?

Hvordan forholder dere dere til dette? Hva tenker dere om det? Er det rart eller påfallende at jeg henger meg opp i det? Behøver noen innspill her, kan jo vaske en gang til for sikkerhets skyld men det er mye arbeid da.

Anonymous poster hash: 8b550...13a

Du er på vei til å få OCD. Hvis du ikke klarer å ordne opp, trenger du hjelp. Men det beste er om du fikser det selv, ved å ta en avgjørelse om hva som er bra nok, holde deg til den, og ellers ikke tenke på det.

Sett din egen standard, men her er et forslag:

Håndvask: Ett stk trykk på såpepumpen, vask i ca 5 sekunder, skyll av i ca 10 sekunder. Hvis du har kommet ut av tellingen, har du holdt på lenge nok. Er du i tvil, er du ikke i tvil, da er det nok.

Håndvask etter toalettbesøk, etter handling (når du kommer inn i huset), før matlaging og etter håndtering av rått kjøtt. Jeg er immundempet, og en rutine med håndvask rett etter handling, og en gang til etter utpakking av varer, gjorde underverker. Jeg ble mye skjeldnere syk.

Klesvask: Hvis det ikke lukter, er det ok. Bruk lite vaskemidler. Ikke bruk eco-program. Bruk ekstra skylling. Bruk hurtig-knappen. Fyll opp så en knyttet neve med tommel opp, tar i taket på trommelen.

Dusjing: Bruk nok shampo til at du ikke plages, ellers kun såpe ved lukt.

Oppvask: Hvis det ikke lukter så du merker det når du spiser neste måltid, er det ok.

Gjest 8b550...13a skrev (På 13.7.2021 den 11.07):

Men poenget er at jeg vet jo ikke hvilke mikroorganismer som er der og om de er ufarlige eller farlige.

Anonymous poster hash: 8b550...13a

Nei, men sånn er det bare. Man kan bare gjøre enkel hygiene, og håpe på det beste. Og sette inn kraftige tiltak hvis man blir syk.

Lenke til kommentar
Emancipate skrev (5 minutter siden):

60 grader hemmer bakterievekst. Hvis du skal fjerne bakterier, må du ha 65 grader i 20 minutter. Det enkleste er å vaske på 90 grader. Det gjelder også for sopp, 95 grader er det eneste som duger. 60 grader har ingen effekt. Noen overlever opp til 134 grader.

Hvis man ikke er syk, er det en fordel å ikke fjerne bakteriene, så holder man seg frisk. Men hvis man allerede har et problem, er det 95 grader som gjelder. Det aller meste tåler 95 grader, selv om det står maks 40.

Veldig dumt at du kommer feilinformasjon i en tråd som dette. 

Bakterier i skittentøy er smuss, bremsespor, matrester og annet som fungerer som et drivhus for bakterievekst. Vaskemiddel inneholder enzymer som løsner opp dette - selv ved lave temperatur. Dette skylles så ut av maskinen; og dermed er "drivhuset tomt" for mat som bakterier kan gro på. Har man sure klær med mugg og sopp, vil dette tydelig merkes med en sur og vond lukt.

Nå "jukser" også maskinene litt. Selv om det står 60 grader på maskinen, går temperaturen sjelden så høyt - fordi maskinen skal tilfredsstille miljøkravene. En vask på 60 grader er derfor ikke antibakteriell som mange tror.

Det er mishandling av klær å vaske klær på 95 grader. Det er fullstendig unødvendig. Klær blir ikke renere av det.

Det er derimot inne i selve vaskemaskinen bakteriene bor. Så ved å vaske vedvarende lenge over lave temperaturer, så "bader" klærene i deilige bakterier og andre mikroorganismer. Derfor kan det være greit av kjøre maskinen tom på 95 grader. Jeg pleier å hive i to tabletter beregnet for oppvaskmaskinen på en helt tom vaskemaskin. Da fylles hele maskinen med skum, kalk løsner - og maskinen blir merkbart mye renere. Dette gjør jeg ca en gang annen hver måned. 

Dine klær, dine bakterier. For å si det slik; du svømmer i bakterier fra andre ved å sitte på offentlige stoler, møbler, bussete, sofaen din og alt du tar på å gjør i løpet av en helt vanlig hverdag. Så det er helt dust å vaske alle klær på 95 grader - og tro at det blir mye renere av den grunn.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En god huskeregel vedrørende renslighet er at så lenge det lukter ok og ser ok ut, så er det stort sett ok. I sitt eget hjem kan man tillate seg noe mindre renslighet enn for eksempel i helsevesenet. 

Håndvask kan man derimot bruke litt mer tid på. 5-10 sekunder som foreslås ovenfor er ikke nok. Hender skal vaskes i 40-60 sekunder, se vedlagt fil og gjør det til vane.

handhygiene--handvask-plakat-bokmal-pdf.pdf

Lenke til kommentar
1 hour ago, GiaMahan said:

En god huskeregel vedrørende renslighet er at så lenge det lukter ok og ser ok ut, så er det stort sett ok. I sitt eget hjem kan man tillate seg noe mindre renslighet enn for eksempel i helsevesenet. 

Håndvask kan man derimot bruke litt mer tid på. 5-10 sekunder som foreslås ovenfor er ikke nok. Hender skal vaskes i 40-60 sekunder, se vedlagt fil og gjør det til vane.

handhygiene--handvask-plakat-bokmal-pdf.pdf 199.92 kB · 0 downloads

Disse plakatene har ofte en feil, av en eller annen merkelig grunn. Punkt 1. Man skal som regel ikke fukte hendene før man bruker flytende handsåpe. Såpen skal brukes ufortynnet.

De som har utviklet og produserer såpen vet nok bedre enn FHI og Co. Eks: https://www.remitek.no/media/fm/A2cvOO5ami.pdf

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (7 timer siden):

Veldig dumt at du kommer feilinformasjon i en tråd som dette.

Det er ikke feilinformasjon. Du skriver jo selv at 60 grader ikke fjerner bakterier. Om bakterier er fjernet, kan testes ved å la vasken ligge i maskinen et par dager. Hvis man har vasket på 40, blir det surt raskt. På 60, surt til slutt. Hvis man har vasket på 95, er det like fint, uansett hvor lenge det ligger.

Enzymene i enzymbaserte vaskemidler, løser opp forskjellige proteiner, ikke bakterier og sopp. Derimot inneholder noen enzymbaserte vaskemidler også phenoxyetanol, som dreper bakterier og sopp. For øvrig bruker jeg ikke enzymbaserte vaskemidler.

Skal jeg desinfisere, må jeg derfor ha høy temperatur, eller klor. Og som jeg skriver, så trenger ikke friske folk å desinfisere.

Om jeg bare vasker t-skjortene på 40 uten klor, blir det ganske riktig som du selv sier, vond lukt. Du motsier deg selv.

Kris85 skrev (7 timer siden):

Så det er helt dust å vaske alle klær på 95 grader - og tro at det blir mye renere av den grunn.

Informasjonen om at det ikke blir renere på 95, komme fra folk som tenker på flekkfjerning. 95 grader brenner bare fast flekkene. 40 grader er best for flekkfjerning.

Jeg er på immundempende, og vasker for å få bort en spesifikk infeksjon. Etter grundig utprøving, er det overhodet ingen tvil om at 60 grader ikke er nok. Jeg kan vaske på 95, eller la det ligge i klor, og så vaske på kaldt vann.

Høyere temperatur sliter heller ikke mer på vasken. Det vet vel jeg bedre enn deg, ettersom du innrømmer å aldri vaske på 95. Det er tromling som sliter på vasken. Selv ull kan vaskes på 95 hvis det får ligge i ro. Hvis du er bekymret for slitasje, velg lavere sentrifugehastighet.

Lenke til kommentar

Miljømessig krever det mye energi med maskinvask på 95 grader. Er det et mindre plagg, kan det "kokes" ved å helle kokende vann i en metallbøtte. Har også sett noen som hadde en stor metallbeholder, og som vasket sengetøy og håndklær for hånd på ei turisthytte i fjellet (av den gamle skolen). 

Det finnes tv-programmer om særlig engelske kvinner, som vasker kjøleskap og bad omtrent flere ganger om dagen. Noen bruker en flaske med klor til alt dette. Kan forestille meg at det vil føre til dårlig helse over tid, ved å puste inn all denne kloren. 

De intervjuer også kvinner som omtrent aldri vasker kjøleskapet. Jeg er nok helst i den kategorien at jeg ikke vil bruke for mye tid på å vaske. Men da er det lurt å føre en plan for når man faktisk vasket, så det ikke går for lang tid. 

Lenke til kommentar
Cerent skrev (På 14.7.2021 den 13.40):

Rart at du skulle nevne dette med telt. Blir så misunnelig når jeg går tur i skogen nå på sommeren og ser folk som camper i telt, mens jeg må stresse for å rekke tilbake hjem igjen når jeg har funnet et fint sted før det blir natt. Men tenker at det blir for mye styr, i hvert fall når jeg kommer hjem igjen for da er det så mye å vaske, teltet må vel også vaskes og hvordan skal jeg få tørket det igjen? Osv.

Telt bare luftes 🙂 men ser jo problemet ditt. Du burde bare ikke hatt mulighet der og da til å reise hjem 🙂 for da måtte du bare. Jeg fikk venner til å kjøre meg, gjerne sammen med en venn til da. Og så ble det alt for langt å gå hjem 😄 vi finner våre løsninger om de er aldri så rare eller lure, alt ettersom . Hadde unt deg slike turer da! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...