Gå til innhold

Kan jeg ta ut tidligere pensjonssparing og sette i privat sparing?


Anbefalte innlegg

Hei,

Kan jeg ta ut tidligere pensjonssparing og sette i privat sparing? Jeg har tidligere arbeidsgivere, både private og offentligem som har trukket autmatisk pensjon fra lønn. Er det mulig å få denne utbetalt nå selv om jeg er langt fra pensjonsalder og heller spare privat?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei - det kan du ikke. 


Men du kan flytte den ved å hente ut ditt pensjonskapitalbevis og plassere den i en egen pensjonskonto hos en bank du selv velger. Jeg har derimot undersøkt dette; og funnet ut at det lønner seg ikke - fordi banker i dag tar (etter mitt skjønn) en alt for stor del av kaka selv i form av gebyrer og avgifter på dette. Det står ikke i stil til risikoen; slik jeg vurderte det. Folk kan være uenig i dette.

Pensjonen din er låst til du blir pensjonist. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (6 timer siden):

Nei - det kan du ikke. 


Men du kan flytte den ved å hente ut ditt pensjonskapitalbevis og plassere den i en egen pensjonskonto hos en bank du selv velger. Jeg har derimot undersøkt dette; og funnet ut at det lønner seg ikke - fordi banker i dag tar (etter mitt skjønn) en alt for stor del av kaka selv i form av gebyrer og avgifter på dette. Det står ikke i stil til risikoen; slik jeg vurderte det. Folk kan være uenig i dette.

Pensjonen din er låst til du blir pensjonist. 

Eg har flytta min pensjon over i eigen pensjonskonto og sjølv valgt plassering. Det reduserte kostnaden per år med ca. 1 prosentpoeng. Går ein for dei billege indeksfonda og ein tilbyder utan eller med låge kostnader så kan ein hente mange kroner der.

Det var derimot ikkje alle fripoliser og bevis eg fekk lov å gjere noko med, så det må trådstartar ev. sjekke ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (9 timer siden):

du kan hente ut ditt pensjonskapitalbevis og plassere den i en egen pensjonskonto hos en bank du selv velger. Jeg har derimot undersøkt dette; og funnet ut at det lønner seg ikke - fordi banker i dag tar (etter mitt skjønn) en alt for stor del av kaka selv i form av gebyrer og avgifter på dette.

De tar enda høyere gebyrer på pensjon du lar bli stående igjen. Det er velkjent innen bransjen at det er kjempeprofitt på disse. Dette har vært en melkeku i en årrekke og er en av grunnene for at "egen pensjonskonto" ble opprettet. Se feks https://www.finansportalen.no/pensjon/egen-pensjonskonto/ for priser og finn den beste kombinasjonen av pris og hvilke produkter de tilbyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...