Gå til innhold

Linux desktop distribusjoner


Anbefalte innlegg

8 hours ago, tingo said:

Læring er "plunder og heft" - uansett.

Ja, det er mange mennesker som har denne innstillinga. Hvis det gjelder deg, er ikke installasjon av OS veien å gå, men løp til elektrosjappa og kjøp noe ferdig oppsatt ræl. Bonusen er å få kose seg med er alla popupsene med HP assistant, diverse antivirus med 2 måneders "gratis" lisens med dertil masing om å kjøpe fullversjon, og ditto med Office-pakken. Og husk å bøye seg i støvet for familiens smarte 12-åring som sørger for å holde oversikt over passordene til windows og andre tjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
agvg skrev (8 timer siden):

Det som alltid er fasinerende er at med Linux skal man "lære" seg OSet, jo mer klunder og hetft jo bedre, gjelder dette også Windows og Mac os? For de fleste av oss er OSet bare ett verktøy for og kjøre apper og igrunn bør være nokså lite i fokus.

Ja det kan være et problem. Derfor så har jeg prøvd å anbefale brukervennlige/ begynnervennlige distroer. Jeg ser også at denne artikkelen er på det samme sporet: Best Linux Distributions For Everyone in 2022 - It's FOSS (itsfoss.com)

Lenke til kommentar
2 hours ago, geir__hk said:

Ja, det er mange mennesker som har denne innstillinga. Hvis det gjelder deg, er ikke installasjon av OS veien å gå, men løp til elektrosjappa og kjøp noe ferdig oppsatt ræl. Bonusen er å få kose seg med er alla popupsene med HP assistant, diverse antivirus med 2 måneders "gratis" lisens med dertil masing om å kjøpe fullversjon, og ditto med Office-pakken. Og husk å bøye seg i støvet for familiens smarte 12-åring som sørger for å holde oversikt over passordene til windows og andre tjenester.

Du misforstår - jeg trives med og lære nye ting. Jeg bare påpeker at prosessen går på tvers av "produktivitet" og andre slike ting som ble nevnt tidligere i tråden. Og det er helt greit (og ønskelig) for meg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, tingo said:

Du misforstår - jeg trives med og lære nye ting. Jeg bare påpeker at prosessen går på tvers av "produktivitet" og andre slike ting som ble nevnt tidligere i tråden. Og det er helt greit (og ønskelig) for meg.

Synes faktisk at det er den største forskjellen på "Linux før" og "Linux nå". "Linux før" hadde en del plunder og heft men det er det jo stort sett slutt på. (For de distroene som jeg bruker.) Linux desktop har jo blitt nesten kjedelig problemfri.

Starter man i dag med en PC med blank harddisk/SSD, så er det faktisk vanligvis hurtigere og enklere å få installert og komme i gang med for eksempel Ubuntu eller Mint, enn det er å installere og ta i bruk Windows 10. Synes ikke det er mye plunder og heft med "Linux til kontorbruk", eller til "Linux til multimedia", nå for tiden.

Velger man en enkel variant, så er jo Linux akkurat like enkel, hurtig og brukervennlig som Chrome OS, men man har mye større mulighet for å kjøre lokale programmer.

Har faktisk en Cromebook med ganske god spec, men opplever den egentlig ikke som noe annet en en slags dårlig Linux etterligning. (Lenova Yoga, brukes stort sett som stort nettbrett, ganske bra hardware.) 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
2 hours ago, tingo said:

Du misforstår - jeg trives med og lære nye ting.

Nei, jeg har ikke missforstått, men kunne sikkert ordlagt meg på en bedre måte uten å bruke begrepet "du/deg" - og hensikten var ikke som i "du forumbruker som blir sitert" men heller som "du som en tilfeldig i mengden som kanskje matcher karakteristikken".

Lenke til kommentar

Grunnen til at det i dag kan være enklere og kjappere og sette opp en ferdig installasjon av Linux Mint og Ubuntu i forhold til Windows, er jo fordi at det meste av programmer blir ferdig installert (som standard iallefall), mens i Windows, så må man vel drive og logge inn på alt mulig rart og laste ned ting.

Jeg tror nok jeg fint skulle klart og sette opp en helt grei Arch Installasjon for mitt bruk kjappere enn om jeg skulle satt opp en Windows installasjon.

Ja, man laster jo ned Programmer på Arch Linux også selvfølgelig, men jeg føler at det blir på en annen måte. Det blir enklere føler jeg da.

Endret av wil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
quantum skrev (På 23.8.2022 den 13.06):


Men egentlig lurer du vel på om det er mer klunder og heft med Linux enn med andre OS? Det kommer litt an på hva du driver med, så det fins ikke noe generelt svar.

Egentlig lurer jeg ikke på det, vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på og sitte og gruble på Linux siden jeg la inn CDen med RedHat 5 for over 20 år siden, i min verden både i arbeid og privat er Windows avvikere, kan ikke forestille meg hvor vanskelig verden hadde blitt skulle jeg ha brukt Windows, Mac-OS er da i det minste ett nix med Shell.

Poenget er jo at og legge inn Ubuntu eller Kubuntu på kurrant maskinvare er totalt plugg and play, du har en "appbutikk" som vil dekke det meste av det "normale" brukere sitt behov, er mindre arbeid og komme i gang enn med Windows. Det krever faktisk minimale kunnskaper utover det grunnleggende du må kunne for og i det heletatt legge inn ett OS.

Og mange anbefaler alt mulig rart, er OSet en hobby, helt greit, er det faktisk bare ett OS for produktivitet så er Ubuntu førstevalget rett og slett pga at det er mest brukt og har en stor brukerbase som har klundret før deg.

Tid er penger, så sære distroer kan fort bli dyrt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (17 minutter siden):

blir iso-filene (størrelse) av ulike linux OS'ene man laster ned, oppgradert/utvidet fra tid til annen? Altså, at nye oppdateringer som har tilkommet etter realease dato, er blitt inkludert i iso.filen man f.eks  laster ned "tre år senere?

Ja f.eks Ubuntu 22.04 som kom i april, er nå i august kommet med en ny utgave Ubuntu 22.04.1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

Ja f.eks Ubuntu 22.04 som kom i april, er nå i august kommet med en ny utgave Ubuntu 22.04.1

ja, når det kommer såpass hyppig så er det jo ikke noe "problem".

Egentlig ikke problem nå til dags uansett, i og med folk sitter på bredbånd. Men husker det var irriterende før, med Windows XP, at det ble enorm mengde med filer å laste ned, etter installasjon. Der i gården ble vel ikke Windows CD'ene de solgte i butikkene fornyet før ved versjon med Service Pack hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
7 hours ago, agvg said:

Og mange anbefaler alt mulig rart, er OSet en hobby, helt greit, er det faktisk bare ett OS for produktivitet så er Ubuntu førstevalget rett og slett pga at det er mest brukt og har en stor brukerbase som har klundret før deg.

Ja, det er også min konklusjon. Startet opp med en av de første utgavene av Slackware en gang på 90 tallet. Brukte da ca 2 uker av en sommerferie på å få denne installasjonen til å kjøre. Stort sett så har det gått i Linux server etter det, men også litt desktop inni mellom.

Det som nesten overrasket meg ved siste uttesting av Ubuntu 20.04 desktop, det var at det bare var et lite "swopp", og så var alle drivere, multimedia og programvare på plass. Mye kjappere og enklere enn Windows. Dessuten så fungerer jo "Google Office" like bra som på Chrome OS, hvis man nå ønsker å bruke den slags. 

Bruker imidlertid Windows til daglig i jobbsammenheng på grunn av de berømte programmene som bare kjører Windows. (I mitt tilfelle teknisk tegning og programmering av PLS.) Til fritidsbruk og multimedia, så synes jeg det blir enklere med Linux. Og til server selvfølgelig, så er det jo bare Linux, men det er jo ikke det tråden handler om.  

Brukte ganske lang tid på å venne meg til "standard grensesnitt" for Ubuntu, men synes nå at det er helt topp og bedre enn diverse Windows etterligninger, som for eksempel Mint.

Linux (Ubuntu Linux) har i alle enkelhet utviklet seg til å bli det aller enkleste og mest effektive operativsystemet man kan ha på en desktop - Utrolig nok, men det tok jo sin tid.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Ja, og skal man kjøre seriøst og supportere så er jo LTS en veldig kjekk ting, har brukt Ubuntu desktop I mange herrens år, driver en med sære ting er Linux helt fantastisk, ett utall småprogrammer som kan gjøre de rareste ting, ingen lisenser, ikke noe mas om betaling eller programmer med tvilsome egenskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (9 timer siden):

Egentlig lurer jeg ikke på det, vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på og sitte og gruble på Linux siden jeg la inn CDen med RedHat 5 for over 20 år siden, i min verden både i arbeid og privat er Windows avvikere, kan ikke forestille meg hvor vanskelig verden hadde blitt skulle jeg ha brukt Windows, Mac-OS er da i det minste ett nix med Shell.

Poenget er jo at og legge inn Ubuntu eller Kubuntu på kurrant maskinvare er totalt plugg and play, du har en "appbutikk" som vil dekke det meste av det "normale" brukere sitt behov, er mindre arbeid og komme i gang enn med Windows. Det krever faktisk minimale kunnskaper utover det grunnleggende du må kunne for og i det heletatt legge inn ett OS.

Og mange anbefaler alt mulig rart, er OSet en hobby, helt greit, er det faktisk bare ett OS for produktivitet så er Ubuntu førstevalget rett og slett pga at det er mest brukt og har en stor brukerbase som har klundret før deg.

Tid er penger, så sære distroer kan fort bli dyrt.

 

For 20 år siden var verden mer vond og vanskelig enn i dag, Mac OS X 10.2 var nok minst smertefullt dengang, det sier seg vel nesten selv når den kom pre-installert på hardware fra samme leverandør. Den gang som nå var Linux' ulempe at det ikke ble levert preinstallert. Gitt tom PC og installasjonsmedie er det vel veldig lenge siden, om noen gang i det heletatt, at Windows har vært spesielt mye enklere å installere enn Linux, gitt at hardwaren i det heletatter er støttet. Og var den ikke støttet hadde man artige løsninger som ndiswrapper. b43-fwcutter er en annen variant som vel fortsatt er i bruk, men nå er det ganske strømlinjeformet.  

Tid er definitivt penger, akkurat som hardware er penger. For meg leverer Linux greit på begge kriteriene, min geniale Macbook Air 11' anno 2012 holdes kunstig i live med Linux, og den relativt spreke og ikke spesielt utdaterte Dell XPS'en med i9 kjører også Linux fordi det er minste motstands vei. Den moderat utdaterte MacBook Pro'en (2016) med MacOS ligger i veska og vekkes egentlig bare når jeg skal kjøre Aurora HDR. Hadde det vært antydning til strul med Linux ville det vært Dell'en som lå i veska og Mac OS som rula.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
wil skrev (16 timer siden):

Ja, man laster jo ned Programmer på Arch Linux også selvfølgelig, men jeg føler at det blir på en annen måte. Det blir enklere føler jeg da.

Livet er definitivt bedre med pakkemanager. Om det er dpkg, rpm, chocolatey eller homebrew spiller egentlig ikke noen rolle, sånn isolert sett. Leste for en tid siden at Windows også vil få en slags intellgent form for pakkebehandler nå snart, om den ikke er lansert allerede. Sånn ca. et milennium på etterskudd (rpm dukka opp i 1997 sier google 🙂

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Skal holde et lite "kurs" for studenter om Linux, Python, Latex og litt andre små ting. Det forventes at de har null forkunnskaper og det det er kun meningen å gi den en liten primer. Jobber med en liste, som burde være så kort som mulig, over ting jeg vil nevnte. Så langt har jeg

  1. Directory struktur, ie /ect, /home osv
  2. Grunnleggende terminal bruk, ls, cd, man, osv
  3. Distribusjoner, litt hva et OS er vs alt de sikkert normalt tenker på som et OS, hvilke som finnes osv.
  4. Pakker

Innspill?

EDIT: Dette er "linux lista".

 

Endret av Flin
Lenke til kommentar
Flin skrev (4 timer siden):

Skal holde et lite "kurs" for studenter om Linux, Python, Latex og litt andre små ting. Det forventes at de har null forkunnskaper og det det er kun meningen å gi den en liten primer. Jobber med en liste, som burde være så kort som mulig, over ting jeg vil nevnte. Så langt har jeg

  1. Directory struktur, ie /ect, /home osv
  2. Grunnleggende terminal bruk, ls, cd, man, osv
  3. Distribusjoner, litt hva et OS er vs alt de sikkert normalt tenker på som et OS, hvilke som finnes osv.
  4. Pakker

Innspill?

EDIT: Dette er "linux lista".

 

Her er en side som beskriver de tingene om Linux: linuxjourney.com

Lenke til kommentar

Flin: Jeg ser delvis poenget ditt, men hvis du skal holde et kurs i Linux til noen som du forventer at er kunnskapsløse om Linux, så er jeg redd for at du ikke helt når fram til dem. Det kan fort bli kjedelig da kan man si.

Skal studentene få prøve seg selv på en Linuxdistro, eller skal du bare stå/sitte og prate om det?

En annen ting du må tenke på er at du må ha endel kunnskap om Linux selv for å kunne holde kurs i det. Hvis du ikke har det, og en eller flere av studentene tilfeldigvis har litt peiling selv, så kan det virke som at du er helt på bærtur.

Lenke til kommentar
Flin skrev (6 timer siden):

... Så langt har jeg

  1. Directory struktur, ie /ect, /home osv
  2. Grunnleggende terminal bruk, ls, cd, man, osv
  3. Distribusjoner, litt hva et OS er vs alt de sikkert normalt tenker på som et OS, hvilke som finnes osv.
  4. Pakker

Innspill?

EDIT: Dette er "linux lista".

 

Litt usikker på hvike detaljer som inkluderes under /etc og ls: og hvor lang tid man har, og hva man skal bruke linux til og hva som dekkes av annen undervisning:

groups, process og job, miljø variable, shells, egne tilpasninger, editor(er), access, alias, printer, wildcards,  pipe, ulike kombinasjoner for kommandoer som bruk av for loop. Windows CR+NL vs linux, prompt, control-C etc.

Selv liker jeg å ha history på piltast opp og ned. 

Hvis man får utlevert et kompendium/linker kan kursdetlagere gå tilbake til detaljer i ettertid. Kan ha ulike oppgaver undervegs om å utføre ulike endringer vha. CML.

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Flin said:

Skal holde et lite "kurs" for studenter om Linux, Python, Latex og litt andre små ting. Det forventes at de har null forkunnskaper og det det er kun meningen å gi den en liten primer. Jobber med en liste, som burde være så kort som mulig, over ting jeg vil nevnte. Så langt har jeg

  1. Directory struktur, ie /ect, /home osv
  2. Grunnleggende terminal bruk, ls, cd, man, osv
  3. Distribusjoner, litt hva et OS er vs alt de sikkert normalt tenker på som et OS, hvilke som finnes osv.
  4. Pakker

Innspill?

EDIT: Dette er "linux lista".

 

Du har postet i feil tråd syns jeg. Dette har ikke så mye med desktop og distroer, mest andre ting.

Den frie kafeen  kunne vært passelig siden det er en slags universal pjattetråd, eller aller helst lage en ny tråd.

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...