Gå til innhold

Ubuntu desktop


Anbefalte innlegg

NULL skrev (12 timer siden):

En del desktop-applikasjoner og tilgang til en del tjenester er absolutt et minus. Og du bør fortsatt være litt selektiv når det gjelder maskinvaren. Her sliter jeg for tiden med å få wifi-kortet til å fungere under Linux på den ene bærbare. Streaming-tjenester og DRM kan fort være en annen faktor, selv om det ikke er "så ille som tidligere". 

Jeg har vært "desktop Linux-bruker" i mange år, og en relativt avansert bruker. Men Linux for meg har blitt en verktøykasse i jobbsammenheng, mens jeg for vanlig desktop-bruk helt klart foretrekker Windows framfor Linux.

Distro-messig bruker jeg Ubuntu LTS og Kali. Ubuntu LTS er gjerne ikke så "cutting edge", men "det funker". Og hvis det er noe du har problemer med, så er det en fordel med den såpass store brukermassen, der det litt oftere er noen som har hatt problemet før deg... 

Det koker jo ned til hva man har behov for. Windows 11 er visst ganske kresen på hvilken hardware den vil kjøre på? Til flere av mine Mac'er kommer ingen oppdateringer lenger, så der hjelper det ikke mye med MacOS, kanskje jeg kunne kjørt win10 på dem men foretrekker nok Linux. Hardware og driver-kuk, spesielt for noe så enkelt som printere, er en annen grunn til at jeg bruker Linux, det er ikke sånn at Windows støtter alt "just like that". Det er ikke sånn at jeg driver og skifter printere hele tiden, men det er deilig at det bare virker når jeg gjør, eller er på et annet nett med en annen printer. Alt i alt kan jeg ikke huske å ha hatt noen av de problemene du nevner på mange år med linux. Med windows-maskiner, derimot, som jeg har mer eller mindre anvar for å holde gående, der er det hassle. Ingen vanskelige ting, men når de som bruker dem ikke kan fikse det selv, så hjelper det ikke hvor trivielt det er.

Med alt dette sagt; når jeg en sjelden gang skal redigere bilder tyr jeg til MacOS for Lightroom og Aurora, om jeg bare kunne velge ett eneste OS hadde det blitt et tøfft valg mellom Linux og MacOS. 

Gaming på linux har jeg forstått er for spesielt interesserte, men det er ikke et problem jeg har. Ei heller streaming, Netflix og Spotify er alt jeg gidder betale for :-)

Konklusjonen er vel ganske enkelt at det beste er å bruke det OSet som passer best til det man skal bruke det til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, quantum said:

Det koker jo ned til hva man har behov for. Windows 11 er visst ganske kresen på hvilken hardware den vil kjøre på? Til flere av mine Mac'er kommer ingen oppdateringer lenger, så der hjelper det ikke mye med MacOS, kanskje jeg kunne kjørt win10 på dem men foretrekker nok Linux. Hardware og driver-kuk, spesielt for noe så enkelt som printere, er en annen grunn til at jeg bruker Linux, det er ikke sånn at Windows støtter alt "just like that". Det er ikke sånn at jeg driver og skifter printere hele tiden, men det er deilig at det bare virker når jeg gjør, eller er på et annet nett med en annen printer. Alt i alt kan jeg ikke huske å ha hatt noen av de problemene du nevner på mange år med linux. Med windows-maskiner, derimot, som jeg har mer eller mindre anvar for å holde gående, der er det hassle. Ingen vanskelige ting, men når de som bruker dem ikke kan fikse det selv, så hjelper det ikke hvor trivielt det er.

Windows 11 er i utgangspunktet ikke "kresen", men MS har satt krav knyttet til blant annet TPM-støtten. Sett fra et sikkerhetsperspektiv, gir det mening. Det er også et svært kompleks jobb å drive å skal støtte "alt av legacy" der det i utgangspunktet bare skal fungere for de aller fleste brukerne. Slik sett har jeg forståelse for hva MS har gjort her, for å forenkle forvaltningen og gi bedre sikkerhet. Og her videreutvikles også Windows 10 i parallell, og vil være støttet av MS i mange år framover.

I henhold til støtte for eldre hardware, ligger også mye av ansvaret hos produsentene. F.eks. det å komme med driveroppdateringer etter hvert som OS-et utvikler seg, samt det klassiske eksem

Fra et "Linux-bruker-perspektiv" kan man også hate SafeBoot og endel andre sikkerhetsløsninger hvor det er ganske så tett knytting mellom HW og SW. Men det er løsninger som er der av en grunn. 

Quote


Med alt dette sagt; når jeg en sjelden gang skal redigere bilder tyr jeg til MacOS for Lightroom og Aurora, om jeg bare kunne velge ett eneste OS hadde det blitt et tøfft valg mellom Linux og MacOS. 

Gaming på linux har jeg forstått er for spesielt interesserte, men det er ikke et problem jeg har. Ei heller streaming, Netflix og Spotify er alt jeg gidder betale for 🙂

Konklusjonen er vel ganske enkelt at det beste er å bruke det OSet som passer best til det man skal bruke det til. 

For mange er det lite "bruk av operativsystemet". I henhold til MacOS og Windows, tenker jeg det for svært mange er ganske så små praktiske forskjeller. Det er applikasjoner man i større grad bruker, og det å installere dem er sjeldent et problem.

 

 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, amber said:

Siden det er MIcrosoft som står for dette skal man ikke ta for gitt at 'sikkerhet' er eneste motiv. Jeg er tibøyelig til å handle inn noen brukte maskiner og ha i reserve så jeg vet at jeg kan unngå dritten noen år fremover.

TPM kan godt brukes under Linux også....

Apple bruker det også. Lenge. På de nyeste Mac-ene kalles det T2. Mobiltelefoner med ARM-prosessor har det også.

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er system requirements for Xubuntu. Den kan kjøre på eldre maskiner med så lite som 2 GB minne (1 GB minimum). Dette kan være en fin variant også for de med en litt svak maskin med lite minne.

System Requirements « Xubuntu

Edit: Prøvde i virtuell maskin å kjørte kun programmene Firefox og Taskmanager. Linux varianten Xubuntu 22.04 brukte da 1.1 GB ram, mens Kubuntu 22.04 brukte 1.5 GB ram.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
NULL skrev (9 timer siden):

Det er også et svært kompleks jobb å drive å skal støtte "alt av legacy" der det i utgangspunktet bare skal fungere for de aller fleste brukerne. Slik sett har jeg forståelse for hva MS har gjort her, for å forenkle forvaltningen og gi bedre sikkerhet. Og her videreutvikles også Windows 10 i parallell, og vil være støttet av MS i mange år framover.

I henhold til støtte for eldre hardware, ligger også mye av ansvaret hos produsentene. F.eks. det å komme med driveroppdateringer etter hvert som OS-et utvikler seg, samt det klassiske eksem

Fra et "Linux-bruker-perspektiv" kan man også hate SafeBoot og endel andre sikkerhetsløsninger hvor det er ganske så tett knytting mellom HW og SW. Men det er løsninger som er der av en grunn. 

For mange er det lite "bruk av operativsystemet". I henhold til MacOS og Windows, tenker jeg det for svært mange er ganske så små praktiske forskjeller. Det er applikasjoner man i større grad bruker, og det å installere dem er sjeldent et problem.

 

 

 

Det er vel omtrent nøyaktig like vanskelig å støtte "alt av legacy" for Microsoft som for alle andre. Når det gjelder driveroppdateringer har Microsoft den ulempen, eller fordelen, alt ettersom, at de avhenger av produsentene som du sier. 

Lite bruk av operativsystemet, som du kaller det, er det vi vil ha, OS'et skal ikke være i veien, bare sørge for at vi får gjort det vi ønsker å gjøre. Det er derfor jeg styrer unna Windows, for mitt bruksmønster. Nå begynner visst også windows å få en native pakkebehandler, i tillegg til chocolatey. Det er jo bra og gjør det enkelt å installere det man trenger også på windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
quantum skrev (På 23.5.2022 den 9.47):

Gaming på linux har jeg forstått er for spesielt interesserte, men det er ikke et problem jeg har. Ei heller streaming, Netflix og Spotify er alt jeg gidder betale for 🙂

Har brukt diverse Ubuntu varianter og Manjaro/Garuda til spilling. Alt via steam. Ikke mye problemer. Trenger ikke å være "spesielt interessert" heller.

Pga anti-cheat vil en del online gaming bli et problem. Det kommer til å bli bedre pga Steam Deck.

Selv spiller jeg ikke online og jeg liker en del indie games, for meg har "gaming on Linux" vært null stress*

*for det meste...

 

Har byttet til Windows nå. Mest pga av at jeg ikke har brukt Windows på 7 år og sliter med å finne enkelte ting. Vi bruker både Ubuntu og Windows på jobb.

Spilling på Windows er bedre, og lettere. Får prøvd en del spill som ikke var mulig på Linux. 

Begynner å bli vant med Windows, selvfølgelig er det ting som irriterer meg. Windows PCene blir kun brukt til spilling. Har Playnite i fullscreen. Bruker Manjaro eller Ubuntu til daglig PC bruk på miniPC.

Lenke til kommentar
NortonM skrev (58 minutter siden):

Har brukt diverse Ubuntu varianter og Manjaro/Garuda til spilling. Alt via steam. Ikke mye problemer. Trenger ikke å være "spesielt interessert" heller.

Vel, gaming er ikke blant mine interesser, så dette vet jeg lite om. Steam har jeg dog hørt om, så hvis man får løst sine behov på den plattformen er man vel i mål med Linux :-)

Lenke til kommentar

Spørs hvor sær man er på spillingen sin. Blir verre med Linux og gaming når man er ungdom, er er midten av 40 og klarer meg fint med det som er å få tak i via steam.

Men som sagt. Spillverdenen åpnet seg ganske mye med å installere Win10. Man slipper steam og kan bruke andre måter å prøve spill på.... ;)

 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 23.5.2022 den 21.26):

Her er system requirements for Xubuntu. Den kan kjøre på eldre maskiner med så lite som 2 GB minne (1 GB minimum). Dette kan være en fin variant også for de med en litt svak maskin med lite minne.

System Requirements « Xubuntu

Edit: Prøvde i virtuell maskin å kjørte kun programmene Firefox og Taskmanager. Linux varianten Xubuntu 22.04 brukte da 1.1 GB ram, mens Kubuntu 22.04 brukte 1.5 GB ram.

MX Linux KDE bruker kun litt over 700mb på 2 av mine maskiner somjeg har installert den på.

Har en annen maskin med MX Linux XFCE, den bruker litt over900mb.

 

Jeg er veldig fornøyd med MX LInux, har prøvd ganske mange andre distroer. Ubuntu, Ubuntu Mate, Ubuntu Budgie, Solus, Linux Mint, Manjaro, Fedora.

Lenke til kommentar
On 5/23/2022 at 9:26 PM, Svein M said:

Her er system requirements for Xubuntu. Den kan kjøre på eldre maskiner med så lite som 2 GB minne (1 GB minimum). Dette kan være en fin variant også for de med en litt svak maskin med lite minne.

System Requirements « Xubuntu

Edit: Prøvde i virtuell maskin å kjørte kun programmene Firefox og Taskmanager. Linux varianten Xubuntu 22.04 brukte da 1.1 GB ram, mens Kubuntu 22.04 brukte 1.5 GB ram.

Man skal holde tungen litt rett i munnen når man ser på minneforbruket i Linux og forstå minnehåndteringen, og det kan på mange området ikke sammenlignes med Windows, selv om også Windows vil prøve å bruke en god del av ledig minne til blant annet cache (som hjelper på ytelsen, i stedet for at man bare skal ha "unødvendig ledig minne").

Eks. på en boks jeg har:

MiB Mem :  11880,4 total,   1737,0 free,    739,2 used,   9404,2 buff/cache

Lite er ledig, men også ganske lite er brukt. Men mye er brukt til cache.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
tflovik skrev (På 25.5.2022 den 17.11):

MX Linux KDE bruker kun litt over 700mb på 2 av mine maskiner somjeg har installert den på.

Har en annen maskin med MX Linux XFCE, den bruker litt over900mb.

 

Jeg er veldig fornøyd med MX LInux, har prøvd ganske mange andre distroer. Ubuntu, Ubuntu Mate, Ubuntu Budgie, Solus, Linux Mint, Manjaro, Fedora.

MX Linux er en interessant distro. Ser den ligger på topp på distrowatch uten at det skal være så avgjørende.

MX Linux er basert på debian slik som også Ubuntu er. En annen likhet er at den har både Xfce og KDE versjon i likhet med Ubuntu.

En ting som kanskje er en fordel på Ubuntu er at en del software som installeres som DEB pakker er testet på Ubuntu. Har også inntrykk av at Ubuntu har nyere versjoner av pakker. Men om en bruker Flatpak eller Snapcraft (eller backport/PPA) så unngår en det problemet.

En fordel med MX Linux er pakken med software/verktøy som de inkluderer i installasjonen.

Kanskje kan en si at MX Linux er en mer brukervennlig versjon av Debian, altså et veldig stabilt system.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 timer siden):

MX Linux er en interessant distro. Ser den ligger på topp på distrowatch uten at det skal være så avgjørende.

MX Linux er basert på debian slik som også Ubuntu er. En annen likhet er at den har både Xfce og KDE versjon i likhet med Ubuntu.

En ting som kanskje er en fordel på Ubuntu er at en del software som installeres som DEB pakker er testet på Ubuntu. Har også inntrykk av at Ubuntu har nyere versjoner av pakker. Men om en bruker Flatpak eller Snapcraft så unngår en det problemet.

En fordel med MX Linux er pakken med software/verktøy som de inkluderer i installasjonen.

Kanskje kan en si at MX Linux er en mer brukervennlig versjon av Debian, altså et veldig stabilt system.

Du har rett i at ubuntu har nyere versjoner av pakker, men trenger man en nyere versjon så er det bare å installer via flatpak som i MX Linux fungerer direkte i den innebygde pakke behandleren.

Jeg synes MX Linux er veldig stabilt samt at systemet oppleves raskere enn en Ubuntu basert distro med samme vindusbehandler(f.eks XFCE). Har googlet litt om dette og finner at det skrives at Ubuntu har en del bloat som gjør den tregere enn Debian baserte distroer.

MX Linux kommer som standard med 5.10 kjernen, men det er enkelt å installere AHS kjernen som er 5.16. og det er jo kjekt hvis man har nyere hardware.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...