Gå til innhold

Tesla Model Y leveres i Norge i august


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (53 minutter siden):

Det var vel en frivillig "tilbakekalling" fra Teslas side. Men fiksen var ren software, så det var ikke nødvendig med fysisk tilbakekalling.

Kinesiske myndigheter har tvunget Tesla til tilbakekallinger ved flere anledninger. De har også gått hardt ut mot kvaliteten.

Tesla summoned by Chinese regulators on quality issues

"Regulators say electric car maker must abide by Chinese laws and regulations as consumers complain about quality problems"

hekomo skrev (53 minutter siden):

Det virker faktisk som Tesla i Kina er mer proaktive her enn hovedkontoret i USA, og blant annet sender advokater etter folk som beviselig lyver.

Ja, å sende advokater etter kritikere er ikke noe nytt for Elon Musk. Det som er oppsiktsvekkende er han nå ber om kommunistdiktaturets hjelp til å sensuere vekk kritikk i sosiale media. Ytringsfriheten står ikke høyt i kurs hos verken Musk eller hans mest fanatiske tilhengere. 

Reports Say Tesla Asked China to Censor Social Media Criticism

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (2 timer siden):

Det som er det interessante her er at det kinesiske kommunistpartiet gikk ut i statlige medier og krevde tilbakekalling av 280 000 Teslaer. Hvis fiksen var så enkel, hvorfor i all verden gikk det så langt? Hvorfor ble det bare ikke gjort uten alt styret? Dette er bare en av mange eksempler på hvor myndiighetene i Kina har gått hardt og offentlig ut mot sikkerhets- og kvalitetsproblemer med bilene til Tesla. Hva er det Tesla har gjort for å komme på kant med myndighetene der? Det er en kamp de garantert vil tape.

Og det er litt artig å se forskjellen på USA og Kina. Mens Musk gir fullstendig beng i amerikanske myndigheter, bryter lovpålagte pålegg og sier at børstilsynet der kan suge pikken hans, så kryper han så kneskålene blir utslitt for dikatatorene i kommunistpartiet. Merkelig at denne fyren har sikkerhetsklarering.

 

 

Alt er såre enkelt.

INGEN medier tjener fem flate øre på Tesla og har alt å tjene på å undertrykke Tesla å fremme de gamle produsentene som står for den største delen av reklameinntektene deres.  

Selv med all FUD og dritt de spyr ut ukentlig er løpet kjørt for legacy, så hvor hardt de enn forsøker, er kisten allerede spikret og klar for å senkes.


Forspranget er for stort og spillet er over :) 


Du kan spise dine egne sokker om noe år

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

Du får si ifra når VAG filer for bankruptcy da.

I går ble det kjent at VAG gikk med 114 milliarder i overskudd i første halvår 2021. Brukbart det for et selskap på full fart til skifteretten.

Hvordan ser det ut med Tesla da? I og med at selskapet er priset til 5 X VAG så regner jeg med at overskuddet der er mye, mye større. Skal vi se. Nei, der var det ikke mye å skryte av gitt og det lille syltynne overskuddet de produserer er bygget på en kombinasjon av subsidier, regnskapstriks og bitcoin-salg 😆

 

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 timer siden):

Kinesiske myndigheter har tvunget Tesla til tilbakekallinger ved flere anledninger. De har også gått hardt ut mot kvaliteten.

Tesla summoned by Chinese regulators on quality issues

"Regulators say electric car maker must abide by Chinese laws and regulations as consumers complain about quality problems"

Dette har ikke noe med denne såkalte "tilbakekallingen" som altså ikke er noen fysisk tilbakekalling, siden det kun er snakk om å endre hvordan programvaren fungerer. Jeg skjønner ikke poenget med at du krangler på dette faktum.

Hva gjelder kvalitetsproblemer så topper Tesla på kvalitet i Kina. Så enda mer vås.

Sitat

Ja, å sende advokater etter kritikere er ikke noe nytt for Elon Musk. Det som er oppsiktsvekkende er han nå ber om kommunistdiktaturets hjelp til å sensuere vekk kritikk i sosiale media. Ytringsfriheten står ikke høyt i kurs hos verken Musk eller hans mest fanatiske tilhengere. 

Reports Say Tesla Asked China to Censor Social Media Criticism

Nei, av og til tar faktisk Tesla et oppgjør med løgnerne. Jeg skulle ønske de gjorde det oftere. Helt greit å be myndighetene om hjelp når løgnerne aldri gir seg. Dette kunne de gjort i USA også ved å bruke rettssystemet mer aktivt. Men her er det store kulturforskjeller, og de som driver Tesla i Kina gjør ting naturligvis slik man pleier å gjøre det der borte. Det er jo noe de lokale Tesla-sjefene tar seg av.

Men se der, enda en tråd avspores med de samme gamle løgnene og den samme gamle FUDen. Ikke en eneste tråd holder seg til temaet fordi nøyaktig de samme personene avsporer hver eneste en. Og det skal hele tiden trekkes inn nye avsporinger for å virkelig ødelegge tråden. En kontinuerlig spamming med påstander og linker i en evig Gish-Gallop.

Edit: Her er en av grunnen til at Tesla må ty til sterkere virkemidler:

 

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 timer siden):

Så hvor er disse forbrukertestene? For det var det jeg spurte om. Anekdoter kan man finne om hva som helst.

Ikke skjønner jeg hva dine fantasier om lyder i FSD-videoer har med saken å gjøre heller. Det er nesten som du bare dikter opp ting for å ha noe negativt å lire av deg.

De finnes på nettet. Bare å søke i vei

https://www.motorbiscuit.com/the-2021-model-y-is-the-least-reliable-tesla-according-to-consumer-reports/

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

LOL. Full score på det meste, mens "predicted reliability" er lav. Altså de antar det tydeligvis.

"The problem is the vehicle’s predicted reliability which is only one out of five. A little more digging reveals that the main reliability concerns revolve around the vehicle’s paint trim, body hardware, and body integrity."

Og:

"Consumer Reports predicted its reliability based on how previous years have performed."

Null og niks om det du påstod:

"Varmeapparat som ikke virker, setebelter som ikke er skrudd fast ,bakluker som ikke lukker ortlig osv."

"Tak som har falt av/løsnet, dører som ikke går opp osv osv."

Så hvorfor er du tatt i å dikte opp ting enda en gang, Trestein?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 9.7.2021 den 18.09):

Alt for trangt for min smak i hvert fall. Dette kan kanskje duge på svært korte turer, men glem langturer med folk baki der. Det er veldig lite plass til både knær, hoder og bagasje.

Klarer ikke å finne rekkevidde etter samme målestokk, men X75D har i hvert fall 383 km etter EPA, mens model Y LR har estimert 505 km etter WLTP. Det sagt så er det ikke stor prisforskjell opp fra X75D til X90D. For øyeblikket ligger det 10 stk X75D og 7 stk X90D til rett under 1/2 mill på finn.no X90D har 414 km etter EPA.

Vil nok fungere helt fint til mitt bruk. Jeg har to unger som passer bak der de neste fem årene minst, og målet er å ha plass til seks personer innimellom på relativt korte turer. Jeg har også tid til å vente. Model 3 fungerer greit nok så lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (12 timer siden):

LOL. Full score på det meste, mens "predicted reliability" er lav. Altså de antar det tydeligvis.

"The problem is the vehicle’s predicted reliability which is only one out of five. A little more digging reveals that the main reliability concerns revolve around the vehicle’s paint trim, body hardware, and body integrity."

Og:

"Consumer Reports predicted its reliability based on how previous years have performed."

Null og niks om det du påstod:

"Varmeapparat som ikke virker, setebelter som ikke er skrudd fast ,bakluker som ikke lukker ortlig osv."

"Tak som har falt av/løsnet, dører som ikke går opp osv osv."

Så hvorfor er du tatt i å dikte opp ting enda en gang, Trestein?

https://www.google.no/amp/s/www.motortrend.com/news/tesla-model-y-ev-safety-quality-issues-problems/amp/

Forstår ikke at du gidder å holde på. 

Det er like lett å dokumentere tesla y problemer som at jorden er rund.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 timer siden):

https://www.google.no/amp/s/www.motortrend.com/news/tesla-model-y-ev-safety-quality-issues-problems/amp/

Forstår ikke at du gidder å holde på. 

Det er like lett å dokumentere tesla y problemer som at jorden er rund.

Likevel har dere bommet år etter år på spådommen om Tesla sin konkurs, mens Tesla nå tjener penger samtidig som de fortsetter med massiv utvidelse, og setter stadig nye salgsrekorder.

Ja, de spådommene er mye verdt.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
veltek skrev (23 timer siden):

Jeg gikk inn på denne diskusjonen for å få informasjon om fordeler og ulemper med å kjøpe mY fra Kina eller vente på Berlin. Takk til TU for mange interessante artikler, og shame on you til trollfolket i forumet. Hva gjør dere her - dere som bare vil krangle og som er forutinntatt om at Tesla er dårlig? Jeg vil ha faktabasert gjennomtenkt informasjon som resulterer i velmente innlegg om den teknologien temaet handler om - og som vi er her for å forstå mer av - ikke skuddsalver fra gutterommet for å forsvare en fiks ide du akkurat nå måtte finne på å reklamere for - og kanskje tror på. Apropos Roland, jeg leder et norsk selskap, del av et multinasjonalt. Rolands situasjon innebærer et helt annet ansvar et et frist fraspark her i forumet. Han har et svært lite handlingsrom han må holde sine kommentarer innenfor. Han driver balansekunst ikke ordgyteri på dette eller andre forum. Om du ikke forstår hans rolle og ansvar, så ha i elle fall respekt for andre mennesker!

Takk! Vi trenger flere som deg her på forumet. Ikke la trolla skremme deg bort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Likevel har dere bommet år etter år på spådommen om Tesla sin konkurs, mens Tesla nå tjener penger samtidig som de fortsetter med massiv utvidelse, og setter stadig nye salgsrekorder.

Ja, de spådommene er mye verdt.

Jeg har aldri spådd tesla konkurs. Jeg har sagt at de vil bli en ordinær bilprodusent som må kjempe om markedsandeler i marked de ønsker å være i. 

Jeg har også sagt at batteri er noe de aller fleste bilfabrikanter kan lære seg greit og at el motorer er velutviklet etter over 150års utvikling. Det kommer ikke noe revolusjon. Det eneste som kan komme er el motor som er sterk nok uten reduksjonsgear. Den som klarer det vil vinne rekkevidde. 

Ser man på rekkevidde og lading er teslas forsprang borte. De fleste hurtiglader 10-80% på halvtimen og mange klarer 500km på en lading. Mercedes eqs er vel den som går lengst i dag. Den lader også på høyde med de beste.

Når det gjelder full autonomi aner jeg ikke hvem som har kommet lengst. Jeg vet bare at andre fabrikanter aldri ville ha sent ut biler som prøver å krysse veien rett foran et vogntog slik video over viser.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Stikkordet ditt, og som beskriver flere her inne, er tror. Dere tror så mangt om selskapet, teknologien og deres faktiske økonomi. Dere har som regler feil, men troller videre og irriterer på dere folk kun for å dekke et eller annet personlig behov. 

 

Saken handler om leveranse av Tesla i august, ikke om Tesla versus resten av bilindustrien. Begge er av interesse å diskutere, men i sine respektive tråder.

 

Personlig er jeg nokså nær å bestille en model Y selv, men vil først prøvekjøre den før jeg bestemmer meg. Frøkena likte ikke model 3 pga høyden i kombinasjon med utsikten / følelsen av å sitte i forsetet, så blir spennende å se om det er annerledes i denne.

 

 

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...