Gå til innhold

Kubuntu Linux desktop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan prøve å begrunne hvorfor jeg valgte Kubuntu. For det første så var jeg nok ute etter en distro som ligger nær Ubuntu og Linux Mint som jeg har brukt før (Debian basert). Og jeg ville ha noe som mange andre også bruker. Der nest så ville jeg ha KDE som desktop environment. Cinnamon som brukes i Mint ser også ut til å være bra. LXQt har jeg ikke prøvd, men kan kanskje være bra om en ønsker en lett og enkel desktop. Ubuntu 21.04 med Gnome prøvde jeg og likte den ikke (Spesielt ikke at der er et ekstra panel/bar på toppen av skjermen).

Det var også viktig at distroen kan bruke kan bruke både snap, flatpak, appimage. Det kan riktignok mange, f.eks snap: Installing snapd | Snapcraft documentation

Ellers så passer det meg godt at der både finnes en versjon som lanseres 2 ganger per år, og en LTS versjon som kommer hvert 2 år.

Endret av Svein M
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er egentlig poenget å lage korte tråder? Kunne håpe på guides, for hver av distribusjonene har mangel på support og feilfikser.

Både fedora 34\ubuntu 21.04 har nyeste pakker, men problemet er ofte at en del programmer ikke finnes eller funger dårlig.

Man kan jo diskutere om 21.04 (Latest) eller 20.04.2 (Latest LTS) gir best maskinvare støtte slik er vel beregnet på desktop\server av nyere samt eldre maskinvare, så tror ikke X570 eller

Er særlig optimalisert mot hverandre, hadde vært fint med test av nyeste platform og SLI\crossfire og gaming eller litt varerende av m.2 SSD disker. Tviler på man får optimal ytelse på nyeste platform særlig gigabit og MSI og Asrock henger vel noe etter med alle hovedkort.

Man har jo: https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu-2104-clear&num=1

H410 B460 H470 Q470 Z490

W480

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1:

Jeg har laget 3 tråder om Linux:

Linux desktop distribusjoner

Ubuntu desktop

og denne tråden om Kubuntu. Formålet er å diskutere hhv Linux, Ubuntu og Kubuntu for de som vil det. Jeg har ikke ambisjoner å bruke mye tid på dette selv og har heller ikke så mye kunnskaper om det, så hva innhold som blir i tråden kommer helt an på hva folk vil skrive her. Jeg tenker først og fremst på ganske grunnleggende spørsmål for de som er ny og har lyst til å prøve Linux. Kanskje litt hjelp til å velge en distro eller finne kilder til mer informasjon.

Når det gjelder maskinvare støtte på forskellige versjoner så vet jeg ikke noe om det. Kubuntu har utgivelser hver 6. måned og der er en LTS versjon som blir fornyet hver 2. år som er vel det samme som mange distribusjoner har. En ting jeg har hørt om er noe som heter backport. Slik jeg har forstått det: Dette er noe som gjør at en kan kjøre nye programmer og drivere på et gitt operativ system selv om operativsystemet er eldre. Også snap, flatpak og appimage har denne egenskapen at en kan kjøre ny software på et eldre operativsystem.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dual-boot, Grub Customizer

Brukte et program i Linux som heter Grub Customizer til å endre rekkefølgen i oppstartsmenyen for dual-boot med Windows. Jeg hadde et problem med at menyen ikke viste på skjermen, men det løste seg ved at jeg krysset av for consol i programmet.

Endret av Svein M
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil nok anbefale og IKKE bruke Dualboot hvis man har muligheten. Dette fordi at det kan bli mye stress. Da er det bedre og ha f. eks en ren PC med Windows og ren PC med Linux. Jeg kjørte i en årekke Dualboot både Windows og Linux. Jeg lurer på om jeg hadde både flere Windows versjoner og flere Linuxdistribusjoner på samme PC`en også jeg, men det blir for mye stress. Etterhvert som årene går så orker iallefall ikke jeg det noe mer. Når man derimot var yngere, så var det gøy.

Dessutten bør man ha tunga beint i munnen når det gjelder partisjonering. *buntu distribusjonen og Linux Mint kan man velge om installasjonen skal gjøre det for deg tror jeg, men man kan også velge og gjøre det selv, da kan det bli spennende hvis man trår feil der.

Endret av wil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Betroz skrev (På 20.10.2021 den 8.19):

KDE Neon er allerede på Plasma 5.23 :)

 

KDE Neon er testbenk for KDE så den ligger på nyere versjon ja. Kubuntu tar den inn først når den er mer utprøvet og dermed er en tryggere på at der ikke er for mange feil og problemer.

Edit: Det som er fint med KDE Neon er at det har nyeste KDE Plasma og KDE programmer, og at den bruker Ubuntu LTS. Så det er en meget fristende distro da den har det beste fra KDE og Ubuntu LTS som base.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

KDE Neon er testbenk for KDE så den ligger på nyere versjon ja. Kubuntu tar den inn først når den er mer utprøvet og dermed er en tryggere på at der ikke er for mange feil og problemer.

Det stemmer ikke helt. Det er hele 4 utgaver av KDE Neon. User Edition er basert på Ubuntu LTS, og den bruker stabile utgaver av Plasma. https://neon.kde.org/download

Lenke til kommentar
Betroz skrev (På 20.10.2021 den 11.48):

Det stemmer ikke helt. Det er hele 4 utgaver av KDE Neon. User Edition er basert på Ubuntu LTS, og den bruker stabile utgaver av Plasma. https://neon.kde.org/download

KDE Neon er bra enig i det. Her er noen tips for KDE Neon som jeg kom over: 10 Things to do after installing KDE Neon | Average Linux User. Her er vist en nyere artikkel: 15 Things to do after installing KDE Neon (2021) | Average Linux User. Her er en review fra samme personen: KDE Neon - the best KDE distro 2021 | Average Linux User

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 7/9/2021 at 1:34 PM, Svein M said:

Jeg kan prøve å begrunne hvorfor jeg valgte Kubuntu. For det første så var jeg nok ute etter en distro som ligger nær Ubuntu og Linux Mint som jeg har brukt før (Debian basert). Og jeg ville ha noe som mange andre også bruker. Der nest så ville jeg ha KDE som desktop environment. Cinnamon som brukes i Mint ser også ut til å være bra. LXQt har jeg ikke prøvd, men kan kanskje være bra om en ønsker en lett og enkel desktop. Ubuntu 21.04 med Gnome prøvde jeg og likte den ikke (Spesielt ikke at der er et ekstra panel/bar på toppen av skjermen).

Det var også viktig at distroen kan bruke kan bruke både snap, flatpak, appimage. Det kan riktignok mange, f.eks snap: Installing snapd | Snapcraft documentation

Ellers så passer det meg godt at der både finnes en versjon som lanseres 2 ganger per år, og en LTS versjon som kommer hvert 2 år.

Dette er en glimrende oppsummering på hvorfor jeg også bruker Kubuntu, veldig bra innlegg. Første versjon jeg var innom var etter det jeg husker Kubuntu 7.04 altså i 2007, nå er jeg på Kubuntu 20.04 LTS og vil oppgradere til 22.04 LTS om et års tid eller så, det er alltid lurt å ligge noen måneder i etterkant.

Argumentene mine er

- KDE er et must, for det er mest fleksibelt og konfigurerbart. Og jeg vil ha Dolphin

- En Ubuntu-variant er lurt, for det finnes så mye dokumentasjon på nettet

- LTS-versjonen hvert annet år gir både garanti om stabilitet samtidig som det ikke står stille

Det er nok mange andre Linux-distroer som er like bra, men Kubuntu passer meg utmerket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Når jeg skal installere et program så viser ofte Discover bare software fra kildene som er valgt inn der.

Jeg liker å sjekke om der er alternative versjoner om jeg installerer fra Snapcraft.

Fant denne siden som beskriver hvordan en kan sjekke og installere program som Snap fra kommandolinjen:

https://ubuntuhandbook.org/index.php/2021/01/earch-install-remove-snap-apps-command-line/

F.eks kommandoene:

snap find gimp
snap install gimp

snap list

Alternativt kan en gå til snapcraft.io og søke etter software der.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er hvordan en installer og bruker flatpak.

Installere flatpak:

sudo apt install flatpak

Add flathub repository:

flatpak remote-add --if-not-exists flathub https://flathub.org/repo/flathub.flatpakrepo

Eksempel installere programmet Krita:

flatpak install flathub org.kde.krita

List installed flatpak apps:

flatpak list

Eksempel update Gimp:

sudo flatpak update org.gimp.GIMP
Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 30.8.2021 den 22.04):

Dual-boot, Grub Customizer

Brukte et program i Linux som heter Grub Customizer til å endre rekkefølgen i oppstartsmenyen for dual-boot med Windows. Jeg hadde et problem med at menyen ikke viste på skjermen, men det løste seg ved at jeg krysset av for consol i programmet.

Dette fungerer faktisk ikke så verst, jeg bruker det avogtil til å rette på grub konfigurasjon, f.eks bruker jeg en Ubuntu DDE (Deepin Desktop) installasjon til å styre et grub oppsett med ALT Linux Xfce Starterkit, Salix 14.2, win10, win7 og altså ubuntu. Greit å bruke dette til å rette på konfig og i dette tilfellet til å fjerne 'fjas' som ubuntu DDE hadde 'pyntet' grub med (som laget krøll). jeg holder meg til legacy boot oppsett da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei. Nå skal det sies at jeg skjelden bruker Wifi på PC, så der kan det nok bli litt vanskelig, men og å finne Wifi Dongle som fungerer til Linux er ikke så vanskelig lengere. Før i tia kunne det være vanskelig. Eneste man helst bør holde seg unna er Broadcom Chipset.

Jeg sjekka forøvrig på komplett og de har denne

TP-Link Archer T9UH Nettverkskort
AC1900, USB 3.0, Inc. Stand
Varenummer: 945688 / Produktnr.: ARCHER T9UH

Den skal visst i følge en av kommentarene fungere på Linux (Kubuntu)

Helst så bør man ha et PCI/PCI Express kort hvis man har stasjonær PC, og hvis man har en litt moderne Laptop så bør man sette inn et M.2 Nettverkskort. Da helst Intel.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...