Gå til innhold

elsykkel rettigheter?


LMH1

Anbefalte innlegg

Kan noen si hva vitsen å leie ut sykler for 10 kr i oppstart og 2,5 kr i minuttet? tier og ligdene?

Hvis man leser betingelsene:

  • Krav om elsykkebevis\mopedlappen for lett sykkel.
  • Ikke tillatt med egenvekt over 100 kg inkludert ryggsekk og poser
  • Egen innboforsiking eller annen forsikring da tier ikke kan holdes ansvarlig.
  • Må parkeres på godkjent området ellers risikerer brukeren å få 1000 kr i bot i tillegg kommer gebyr fra levrandøren.
  • Brukeren selv er ansvarlig for tekniske feil appen ikke blir avsluttet blir man fakturert for timespris.
  • Brukeren selv er ansvarlig for rapportere feil og mangel på utstyret hvis det ikke blir gjort er sist brukeren blir stilt ansvarlig for feil og mangler.
  • Promille eller mistanke om promille\dårlig søvn blir anmeldt til politiet.
  • Ved feil og mangeler risiker man å få faktura eller epost med betaling.
  • Man må ha nummer for riktig land ellers risiker man utestengelse.
  • Levendøren kan forbeholde seg retten å gi fartsperre om natten eller redusere hastighet uten å informere brukeren.
  • Levrandøren forbeholder seg retten å overvåke bruken med kamera og sensor har du godtatt betingelse mister man rett på å klage.

Nå er dette bare noen av de ganske lange punktene, men som dere ser hjelper lite med gratis turer og ligdene da hadde folk lest betingelsene ville ingen leie tier eller andre blir som som å leie bil uten førerkort å håpe man ikke får problemer. Da det er stor fortjeneste på tier man leier stor riisko faktisk mindre risiko å kjøpe sykkel selv selv om man har risiko for tyveri og hærverk så risikerer man ikke så mye.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aklla skrev (2 minutter siden):

De leier nok ut fordi de tjener penger på det.
Folk leier fordi det er praktisk.

Tja de er jo tydlig med slike klare vilkår ville ingen leie sykkel. Siden risikoen for å bli beskyld for hærverk er større fordi tier ikke kan bevise hvem som gjorde hærverk er det slik sist som bruker får skylden. Hvordan det løses i praktisk vites ikke. Men blir jo surt for de som betaler.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 minutt siden):

Bare å la være å bruke Tier da. Virker som et søppelselskap.

Er vel lett å si når de markedfører seg med gratis turer har jo lyst å prøve men har ikke lyst å betale dems reprasjonsutgifter nå har vel ofte mange butikker useriøse vilkår men betyr ikke alle alltid følger vilkårene i betingelsene men er jo rart ingen her har erfaring i bruk.

For tipper noen har prøvd det og leie biler for vet flere har tapt mye penger på å gå ut av avtalene, siden det ikke er godt nok informert kan jo bli automatisk betalingstjeneste per måned etc så ikke god avtale når man bruker det lite, ofte skal det være vanskelig å avslutte avtalen da de løser problemene over telefon. Heller dårlig med opplærlig.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Svært få som leser betingelsene.

Ja men hvem er det som tar seg av slike saker Forbrukerrådet eller domstolen? Hvis er uenighet om betingelsene bryter loven? Eller er man dum som ikke leser og fortjener  straff eller bot? Er jo alder eller vektdiskrimering å forby overvektige å sykle man kan ikke forby overvektige å kjøre bil selv om man veier 150 kg med mindre er andre årsaker på trafikksikkerhet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bør også sjekke https://www.baerum.kommune.no/tjenester/vei-trafikk-og-parkering/sykkel-i-barum/. Hjelper lite når buss og T-bane  er billigere og mindre risikofritt kan jo få bot for manglene billett eller belte på buss men tror risikoen er mindre med større tap. Da gjennomsnittsfarten er mellom 15 og 22 km i timen. Kommer man ikke langt på 1 times tur. Koster 140 kr. Men kan ta T-banen fra Kolsås til Oslo billigere. Eller tog.

Vet Oslo ikke er mye bedre men får vel valget for bolt som er noe billigere.

Sitat
  1. Det skal være raskt å komme frem for syklister i Bærum, særlig fram til kollektivknutepunkt.

Særlig når fart er maks 22 km i timen og mye svinger og dårlig veier.

Screenshot_2021-07-08-22-11-06-713_com.android.chrome.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er vel ikke supporten til tier 100% de spør bare å forklare hva du er misfornøyd med og sier de gjerne vil hjelpe, men etter svar er det null svar så sier jo sitt, er jo fint med forskringer og håpløse useriøse selvskap som kun opptatt å tjene penger, i tillegg skal de legge til forsikring for å ungå selv å ta utgiften sier det er billigere med forsikring en å ta  kostnaden selv.

Man vet jo hvordan bilforsikringer funger er kun 6 år fra bilen er ny man får dekket skade men forsikringen blir ikke avsluttet automatisk. Man er selv skyld i unyttige forsikringer, ta man reklamasjon i det risikerer man å bli tatt for forsikringsvindel. Så er jo penger å tjene.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Nå er vel ikke supporten til tier 100% de spør bare å forklare hva du er misfornøyd med og sier de gjerne vil hjelpe, men etter svar er det null svar så sier jo sitt, er jo fint med forskringer og håpløse useriøse selvskap som kun opptatt å tjene penger, i tillegg skal de legge til forsikring for å ungå selv å ta utgiften sier det er billigere med forsikring en å ta  kostnaden selv.

Man vet jo hvordan bilforsikringer funger er kun 6 år fra bilen er ny man får dekket skade men forsikringen blir ikke avsluttet automatisk. Man er selv skyld i unyttige forsikringer, ta man reklamasjon i det risikerer man å bli tatt for forsikringsvindel. Så er jo penger å tjene.

Har du bil selv?.

Jeg har en 40 år gammel bil og forsikringen min dekker mye rart inkludert skader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Man vet jo hvordan bilforsikringer funger er kun 6 år fra bilen er ny man får dekket skade men forsikringen blir ikke avsluttet automatisk. Man er selv skyld i unyttige forsikringer, ta man reklamasjon i det risikerer man å bli tatt for forsikringsvindel. Så er jo penger å tjene.

Bare til info, så er det forskjell på reklamasjon, garanti og forsikring.
Tar man noe på f.eks reklamasjon blir man ikke tatt for forsikringssvindel ettersom man ikke benytter forsikringen. Kan riktignok bli tatt for svindel.

Garanti - Garantien produsenten gir kunden
Reklamasjon - Den lovpålagte tiden utsalgsstedet gir "garanti" til kunden, uavhengig av hva produsenten gir
Forsikring - Man betaler ett beløp til ett firma for at de dekker f.eks skader oppstått.
Det er viktig å ha litt kontroll på forskjellene.

F.eks er garanti på en bil kanskje bare 6 år.
Mens Forsikring, som er noe helt annet, kan man betale for i 100 år om man vil. Den vil være like gyldig det første året som det 100. året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men. Særlig bulkeforsikring er det begrensninger på lønner seg ikke å ta skader under 6000kr skal mye til det skjer på elsparkesykkel. Så er vel uaktsomhet ganske udefinert begrep har hørt flere som har bil som syns det er håpløs hvor lite rettighet man har mot elsparkesykkel hvis motparten ikke har forsikring og bilen får skader er det nesten alltid bilen som får skylden i møteulykker. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...