Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp med balansert ventilasjon


Anbefalte innlegg

For et par år siden så spurte jeg her angående balansert ventilasjon.

I fjor installerte utleier solskjerming og det ha hjulpet betraktelig, ned fra ca 35 grader til nå ca 25.

Men det er fortsatt massiv irritasjon på denne dritten.

Jeg har fått lånt en mobil AC av min bror, og denne klarer fint å presse ned til levelige temperaturer, men tar ikke timen engang etter at denne er slått av at temperaturen er oppe til over 25 grader igjen, da selv om ute temperaturen er ca 20 og det er grå himmel uten tegn til sol. Sjekket den etter jeg slo av frikjøling og da sto varmegjennvinning på...

Har kikket igjennom menyer og valg på enheten, men finner ingenting som er relevant.

Jeg er sikker på at noe er grundig feilkonfigurert, så om noen har tips å prøve så ha jeg blitt kjempe fornøyd!

 

Kan legge til at det er en SystemAir VTR 250

Endret av Okdokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse på innganger

Føler utetemperatur: 16.5 c

Føler tillufttemperatur: 17.8

føler overoppheting: 18.1

utganger har bare ingen temperaturverdi. Men de aktive er av typen Y2 varmeveksler og Y1 varme.

ut ifra det jeg finner så er det ingenting som måler temperatur innendørs.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Varmegjenvinningen er avslått. Hva er problemet?

Hva er innetemperaturen? Du må ha et innetermometer. ;)

Den er det nå ja, men kjørte som sagt etter at frikjøling ble deaktivert, det ødelegger litt av poenget med frikjøling 😅

nå er innetemperaturen ca 24 grader

Lenke til kommentar

Kjøling eller ikke skal gå automatisk hvis det er riktig stilt inn. 

Husk at luft flytter veldig lite varme. Det går noen m3 med luft i timen gjennom systemet, men mengden varme som flyttes er ganske beskjeden. Dette er ikke et kjøle eller varmeanlegg, men luftforbedrings og avtrekkssystem. Varme eller kjøling må skje med andre metoder, og det har alltid vært tanken bak slike anlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 9.7.2021 den 0.19):

Kjøling eller ikke skal gå automatisk hvis det er riktig stilt inn. 

Husk at luft flytter veldig lite varme. Det går noen m3 med luft i timen gjennom systemet, men mengden varme som flyttes er ganske beskjeden. Dette er ikke et kjøle eller varmeanlegg, men luftforbedrings og avtrekkssystem. Varme eller kjøling må skje med andre metoder, og det har alltid vært tanken bak slike anlegg.

I dag har det vært 16 grader ute, uten frikjøling aktivert så kom temperaturen likevell opp til 26 nå på kvelden. Skjønner at det ikke er for varme eller kjøling spesifikt, men den burde da klare å opprettholde levelige temperaturer. Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor den jobber seg oppover til så høye temperaturer.

på vinterstid så holder den vanligvis, en dag i uka så kan det hende jeg må slå på en panelovn.

Lenke til kommentar

Det blir slik når ventilasjonsaggregatet gjenvinner varmen som trekkes ut av leiligheten.

Husk at ventilasjonsaggregatet har elektriske motorer som utvikler varme (200W?) som gjenvinnes. I tillegg kommer elektriske apparater i bruk og standby (kjøleskap, fryser, tv, dekoder, router, datamaskin m.m. (regn det ut)) og varmeutvikling fra mennesker (et hvilende menneske utvikler sannsynligvis mer enn 100W varme).

Dette blir fort mer enn 500W.

Så lenge du er sikker på at ventilasjonaggregatet ikke har varmeelement eller at varmeelementet er avslått, så må du rett og slett ha frikjøling aktivert. Dette er vel ikke noe problem?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...