Gå til innhold

Garanti på elsparkesykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reklamasjonstiden er i utgangspunktet 2 år, men er 5 år for produkter som er meningen at skal vare betydelig lengre enn 2 år.

En elektrisk sparkesykkel burde definitivt vare mer enn 2 år, selv en må påregne slitasje på batteri, bremser ol. Du skal kunne reklamere på den fortsatt. Power/Elkjøp ser ut til å ha en policy på hevde reklamasjon er 2 år, og det er ingen konsekvenser for dem dessverre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Goliath said:

Hvem er det som definerer hvor lenge et produkt skal i utgangspunktet vare (ref 2-5 års reklamasjonsrett)?

Nå er jeg på utsø grunn her, men jeg prøver i stigende rekekfølge (De nede på lista kan overstyre de ovenfor):

  • Forskrifter beskriver en del utover lovverket
  • Forbrukerklageutvalget
  • Tingrett
  • Lagmannsrett
  • Høyesterett

 

Det enkleste er å søke på forbrukerklageutvalget sin side på lignende saker. 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Huff. Har en Xiamoi M365 kjøpt på E-Wheels.no I 2018. Den ble ødelagt tidligere i vår og sendte derfor en reklamasjonsforespørsel til de. De nektet å reparere, men tilbød en dings som angivelig skulle fikse det til 700 kr. Jeg prøvde å forklare de at elsparkesykkelen, ifølge Forbrukerrådet, hadde fem års reklamasjonsrett. E-Wheels.no stod på sitt og mente at den kun var på to år.

Det endte med at jeg opprettet sak hos Forbrukerrådet. Saken har ligget der i flere måneder allerede og de forklarer at en såpass dyr elsparkesykkel (jeg betalte 6000), at merket var såpass "kjent", i tillegg til at den ble solgt av forskjellige aktører gjorde utgjorde at reklamasjonsretten tilsvarer fem år. I tillegg nevnte de at de hadde mottatt svært mange klager på E-Wheels.no og Stay Classy ang. garanti- og reklamasjonssaker. 

Endret av traktordekk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 hours ago, traktordekk said:ifølge Forbrukerrådet, hadde fem års reklamasjonsrett.

Kan du henvise meg til hvor de nevner dette? Fant ikke noe på siden deres. 
 

19 hours ago, Dubious said:

Ikke 5 års reklamasjon på slitedeler, så det spørs hva som er galt med "sykkelen".

Det begynte å ryke hvit røyk fra sparkesykkelen i kontaktpunktet mellom enheten og det eksterne batteriet og det var en del varmeutvikling. Heldigvis skjedde dette når jeg var i nærheten av sparkesykkelen så jeg fikk raskt koblet av det eksterne batteriet. Man ser at kontaktpunktet er svidd. 
 

Denne hendelsen er såpass alvorlig og nå har Power/importøren en enhet som ikke har brent ned slik at de kan evaluere hva er årsak og ta de riktige tiltakene om det så er å kalle inn alle solgte enheter før liv går tapt

Lenke til kommentar

Bør være 5 år reklamasjonsrett på mangler ved produktet (ikke slitasje og skader). Jeg tenker du har en god sak.

Når det gjelder kontaktpunkt så er det viktig at disse er tørre og rene. Så om de blir svidd så blir det et spørsmål om det har for dårlig konstruksjon eller en feil ved produktet, eller om brukeren ikke har holdt disse punktene tørre og rene.

Hvordan virker det kontaktpunktet til det eksterne batteriet. Er dette noe en kobler fra når en lader, eller lader en med det tilkoblet. Er det en plugg en trekker ut, eller er det punkter som kommer i kontakt når batteriet er festet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Sitat

Hvem er det som definerer hvor lenge et produkt skal i utgangspunktet vare (ref 2-5 års reklamasjonsrett)?

Sitat

Nå er jeg på utsø grunn her, men jeg prøver i stigende rekekfølge (De nede på lista kan overstyre de ovenfor):

  • Forskrifter beskriver en del utover lovverket
  • Forbrukerklageutvalget
  • Tingrett
  • Lagmannsrett
  • Høyesterett

Jeg har alltid lurt på hvordan jurister, saksbehandlere o.l. uten teknisk kompetanse om produktene kan uttale seg så mye bedre om produktenes forventede levetid og egenskaper enn produsent, importør og vektsted...

 

 

Sitat

Det endte med at jeg opprettet sak hos Forbrukerrådet. Saken har ligget der i flere måneder allerede og de forklarer at en såpass dyr elsparkesykkel (jeg betalte 6000), at merket var såpass "kjent", i tillegg til at den ble solgt av forskjellige aktører gjorde utgjorde at reklamasjonsretten tilsvarer fem år.

Pris bør ha noe å si, men at merket er kjent og hvor mange som selger produktet kan da ikke ha betydning for produktets forventede levetid og egenskaper?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Svein M said:

Hvordan virker det kontaktpunktet til det eksterne batteriet. Er dette noe en kobler fra når en lader, eller lader en med det tilkoblet. Er det en plugg en trekker ut, eller er det punkter som kommer i kontakt når batteriet er festet.

9 minutes ago, Fibonacci said:

Om det er en ES1/ES2, er det et eksternt batteri som skrus fast i styrestammen med to torx-skruer som er skjult under noen gummipropper. Ladingen skjer via det eksterne batteriet.

I så fall var det godt gjort å få løsnet batteriet før det utviklet seg til brann.

Det stemmer. Er en ES2 og som du sier, så er det godt festet til sparkesykkelen. Jeg er også nøye med å ikke bruke den i regn, som i utgangspunktet er galskap imo. 
 

Heldigvis hadde jeg verktøy fremme da jeg jobbet med noe annet når det skjedde, ellers hadde jeg nok fått den langt unna hus og hjem og latt den brenne opp

Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr D said:

Jeg har alltid lurt på hvordan jurister, saksbehandlere o.l. uten teknisk kompetanse om produktene kan uttale seg så mye bedre om produktenes forventede levetid og egenskaper enn produsent, importør og vektsted...

[...]

Produsent og importør er jo ikke en uavhengig tredjepart, og kan ikke gjøre en objektiv analyse av det. De vil sette levetiden så lav som mulig, med mindre de er nødt å faktisk printe dette med store bokstaver utenpå forpakningen... (kanskje en god ide?)

Med mindre annet er spesifisert i salgsannonsen, så må man anta  at levetiden er ca lik tilsvarende produkter. Litt kortere for billige produkter, litt lengre for dyre produkter. I de tilfeller saksbehandlerne ikke har peiling, så antar jeg at de finner ut av det via en tredjepart.

For en elektrisk sparkesykkel, så kan en jo kaste et blikk på elektriske sykler og se på levetiden der (mye lengre enn 2 år). Elektriske sparkesykler koster stort sett 4-6 tusen (?), og jeg vil tro at få hadde kjøpt de om de fikk vite at levetiden bare var rundt 2 år. Derfor er det grunn til å tro at levetiden skal være betydelig lengre enn 2 år.

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hvordan de blir brukt. En som stort sett står tørt og varmt i garasjen og brukes i ny og ne til en tur på asfalten, holder nok i mange, mange år.

En som brukes daglig i all slags vær og på ulikt underlag, slites mye raskere.

De som brukes til utleie varer i 1 - 6 måneder.

Man kan ikke forvente at et sokkepar som brukes daglig varer i årevis heller.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Fibonacci said:

Det kommer jo helt an på hvordan de blir brukt. En som stort sett står tørt og varmt i garasjen og brukes i ny og ne til en tur på asfalten, holder nok i mange, mange år.

En som brukes daglig i all slags vær og på ulikt underlag, slites mye raskere.

De som brukes til utleie varer i 1 - 6 måneder.

Man kan ikke forvente at et sokkepar som brukes daglig varer i årevis heller.

Men (normal) slitasje dekkes heller ikke av reklamasjon. 

Men ja, feil vil skje oftere om en bruker sykkelen hardt. Etter 6mnd (?) er det kjøper som må bevise at feilen (eller årsaken til feilen) var der allerede ved kjøpstidspunkt. F.eks vil utslitte bremser ikke dekkes, men om bremsefeste knekkes, så kan det argumenteres for at festet var for dårlig allerede ved kjøpstidspunkt. Men om sykkelen bærer preg av mye/hard bruk, så kan selger (med rette) arguementere at kjøper ikke har brukt sykkelen riktig, og at feilen stammer fra feil bruk, som igjen ikke dekkes av reklamasjon. Derfor skal alle saker behandles individuelt.

I dette tilfellet burde sykkelen dekkes av reklamasjonen, med mindre det oppdages brukerfeil. F.eks om området innenfor batteriet er dekket av søl, eller festet er skadet. Betydelige skader/bulker på sykkelen, etc kan også indikere feilbruk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...