Gå til innhold

Windows 11 verd å teste eller ikke?


Anbefalte innlegg

Delvis skrev (18 minutter siden):

Fikk laste ned og fikk samme svar jeg også. Det er på denne, en Asus rog fra 2016.
På det andre gav det dette resultatet:
 

  Skjul innhold

 

Skal gå og sjekke på Aceren .

Samme jeg fikk på mine maskiner det... En Surface og en stasjonær jeg ikke husker cpu spesifikasjon på nå. Skriver på brett...

Greia er at noen først bare ser den generelle overskriften over cpu kraft som er minimum, og overser cpu modellkravene i farta.

Dersom noen får ikke kompatibel på nyere maskin fra siste generasjoner cpu, da er det noen store bugs et sted.

Tema nå er at Microsoft tar sterke grep for å komme ut av 20 års knipe med sårbare angrep på Windows. Det handler om å støtte kun nyere cpu arkitektur m.m. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCWorld har fått en fra Microsoft til å kaste litt lys over dette med begrenset cpu support. Og jeg kan si meg enig slik trusselnivået og behovet for annen tilnærming på sikkerhet (i hard og fastware) har utviklet seg siste 5-6 årene.
https://www.pcworld.com/article/3623713/why-windows-11-is-leaving-so-many-pcs-behind.html?_gl=1*1b74e3e*_ga*YW1wLWNnY0hja1BrRjY4ZjdObHdHLUJDR01VeXFVRm0xbjlMQnYyUUVWMmI3ZlVaTE1KaVhqb1BQSzM3Z3ptRU0ydnQ.

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Delvis skrev (42 minutter siden):

Hadde vært interessant å prøvd installere. Hvor kan man laste ned beta versjon?

Den kommer neste uke. Beste måten å få den er å være med på insider programmet til MS

https://insider.windows.com/en-us/

Ellers vil nok preview utgaven spres på ulike nettsider så fort den er sluppet. Usikker på om man får testet uten å være insider, med tanke på verifisering ved installering. MS vil nok forsikre seg at folk vet hva de gjør med å kjøre en preview, så ikke noen tror dette er snarveien til å få en fungerende Win utgave tidlig.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (20 timer siden):

Hadde vært interessant å prøvd installere. Hvor kan man laste ned beta versjon?

Ettersom jeg bare har én privatmaskin jeg bruker jevnlig, så tror jeg at jeg venter til W11 er lansert i ferdig versjon, og at rapporter fra brukere rundt om i verden bekrefter at den er stabil. Følger Microsoft tradisjonen, så skal jo denne versjonen være ustabil, ha mange feil/mangler og eksisterende løsninger erstattet av nye, lite gjennomtenkte løsninger. Så jeg tror jeg venter 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har brukt Windows 11 siden den første utgaven, og har ingen problemer med å ha det installert på PCen jeg bruker til vanlig. Møter på noen bugs i menyene her og der men fungerer ellers utmerket. De store funksjonene som Android-applikasjoner er ennå ikke tilstede, men morsomt å prøve allikevel. 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (40 minutter siden):

https://itavisen.no/2021/07/17/na-skjer-det-ting-intel-med-grafikkdriver-for-windows-11/

Så hva mener dere her? Tviler på Intel HD 3000\4000 er mye bedre på windows 11 på gaming og programmer intel er kjent for å gi håpløst med driver oppdateringer så ville ikke forventet mye, samme med eldre AMD maskiner med HD3450\6550 eller før R9 280x.

Driveren er for 6-11 generasjons intel prosessor. Driver er felles for Windows 10 og 11.

Jeg ser der er en annen driver for 4 og 5 generasjon (Windows 10, dato 2/5/2021). Og en annen for 3 generasjon (Windows 10, dato 10/23/2020).

Downloads for Graphics (intel.com)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Installerte Windows 11 i kveld. Det ser jo polert og fint ut, men jeg fikk en ganske kjip bug med at laptopen ikke lades mens den er i bruk. Må finne ut av det, kan ikke ha det sånn. 

Ellers er inntrykket greit nok det. 

Edit: lader visst ikke når den er av heller. Spennende! 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 7.10.2021 den 22.40):

Installerte Windows 11 i kveld. Det ser jo polert og fint ut, men jeg fikk en ganske kjip bug med at laptopen ikke lades mens den er i bruk. Må finne ut av det, kan ikke ha det sånn. 

Ellers er inntrykket greit nok det. 

Edit: lader visst ikke når den er av heller. Spennende! 

Tviler på at det har med Windows 11 å gjøre. Er vel heller laderen som er gåen.

Edit: ser at det er er et problem flere har fått med Windows 11.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

Tviler på at det har med Windows 11 å gjøre. Er vel heller laderen som er gåen.

Nja, finner flere som har meldt om dette på diverse nettsider. Ingen åpenbar løsning til nå. Får se mer på det i morgen. I verste fall går det vel an å rulle tilbake til Win 10.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (15 minutter siden):

Nja, finner flere som har meldt om dette på diverse nettsider. Ingen åpenbar løsning til nå. Får se mer på det i morgen. I verste fall går det vel an å rulle tilbake til Win 10.

Ok ser at det er er et problem flere har fått. Her er en løsning: 

Spoiler

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 8.7.2021 den 19.03):

Syns det er uklart om Classicshell da etter windows 10 er det ikke under oppdatering og windows 10 sidebar funger i windows 11?

så hva er meninger dere, har testet windows 10 beta\RC for en del år siden da kunne man oppgradere uten for store problemer.

Men usikker med tanke på https://www.komplett.no/product/977376/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/tilbehoer/asus-tpm-m-r20-14-1-pin?q=asus tim

er det vanskelig hvis man har laptoper som er noe år gamle særlig multicom og Sony som de nyeste og Asus X370

Så eller er det bedre å beholde windows 10 en stund til med mindre man bytter maskinvare?

X570 virker ikke ut som vil støtte windows 11 med det første. kan være senere men finner ingen drivere til windows 11 ennå.

Kjører W11 på x570 med R7 3800x, funker fjell, null problemer. Bare oppdater drivere og firmware, spesielt om du kjører RAID.

Kjører også på Surface Pro 2017, også problemfritt. 

Synes menyen i W7/Classic Shell ikke er spesielt god selv, og fatter ikke hvorfor folk velger den, men hver sin smak. 

Menyen i W11 er grei, men behøver og vil nok få enda litt mer kjærlighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg måtte selvsagt teste ut Win11 ByPass-løsning for å gå utenom TPM-,Ram- og SecureBoot-check. Forutsetningen her er clean installasjon på tom disk. I tillegg må man inn i registeret og legge inn en ny nøkkel med tre verdier.
Jeg gravde fram en verneverdig laptop fra 2007 - en Fujitsu-Siemens Amilo Xi 2550, Intel Core 2 Duo T9300 2,5GHz, 4GB Ram, 1920x1200 17" skjerm. Det er bare å konstatere at dette fungerer 100% - alt kom opp slik det skulle.

Lenke til kommentar

Om en har en PC med 2-4 GB minne og ikke kan oppgradere minnet så ville jeg byttet til Linux. Forutsettningen er at en ikke er avhengig å ha programmer som kjører kun på Windows og ikke på Linux. Vil en prøve Linux vil jeg anbefale en av distribusjonene: Kubuntu, Linux Mint eller Linux Mint Xfce.

Om en har en gammel maskin som ikke støtter Windows 11 og vil holde seg til Windows så tror jeg det er like greit å holde seg til Windows 10 en stund til. Støttes med oppdatteringer til oktober 2025.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker kravene om secure boot er oppskrykt prøvd classic shell? virker som den tror den bruker windows 10 så startmenyen er på samme plassering som tidligere virker rart. Ikke enkelt å flytte den.

Nå hjelper lite med støtte for oppdateringer til oktober 2025 DX 13 og større patcher vil ikke komme på windows 10 og sikkerheten er dårligere er gratis oppgradering og så eneste hvis programmer og spill funger dårligere.

linux har gjort noe dårlig valg også snart med 21.10 blir nok steam 64 bits ellers blir det nok borte, wine HQ funger nok dårlig for en del.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...