Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bruk av munnbind på kollektivtransport.


Gjest 44fe0...2e5

Anbefalte innlegg

Gjest 44fe0...2e5

Jeg tar dalig kollektivtransport til og fra jobb. I fellesferien er det færre vognsett, dette har ført til nokså fulle tog rundt rushtiden selv om du prøver å ta toget en stund før eller etter midt i rushtiden.

Det ser ut til at fjerning av krav om munnbind i butikk har smittet litt over til kollektivtrafikken hvor det fortsatt er påbudt om man ikke kan holde en meters avstand. Daglig ser det ut til at under 50% av de resiende dropper munnbind. Setter seg tett ved andre og skravler i telefon eller andre, kanskje også hoster litt bare for å forsikre seg om at de legger igjen litt ekstra dråper i luften.

Er det noe sted man kan rapportere disse bruddene på? Enten så det blir gjennomført rutinekontroll og bøtelegging av de som ikke bruker munnbind, eller så Vy blir pålagt å følge opp.

Potensielt kan brudd føre til et par tusen i bot, men jeg kan aldri huske å ha sett noen få bøter for dette. At dette fortsatt er påbudt blir heller ikke påpekt over høytalerne. Mange er sikkert avhengig av å følge gode rutiner i forbindelse med jobb da det kan få større konsekvenser om smitte skulle bryte ut på en arbeidsplass.

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/munnbind/#gref

Anonymous poster hash: 44fe0...2e5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Nå har det jo kommet en ny variant nettopp. Delta-varianten. Denne er mye farligere og vaksinene er ikke effektive mot denne.

Dette stemmer ikke. Vaksinene er 80% effektive mot smitte av Delta-varianten og over 90% effektive mot alvorlig sykdom og død. Skal man skrive en såpass bestemt påstand om at vaksinene ikke er effektive må man ha kilder å vise til er min mening ihvertfall. Det er heller ikke slik at Delta er mye farligere, den er mer smittsom, men ikke mer farligere hva sykdomsforløp angår slik jeg tolker informasjonen jeg leser.

Uansett; for å ta trådens hovedtema; så er det vel slik i Oslo at man må ha munnbind når man ikke kan holde en meters avstand. Men om man sitter for tett så gjør man jo ikke det men jeg har aldri lest at noen har blitt straffet på bussen eller banen. Tror heller ikke media er spesielt opptatt av dette nå i like stor grad som tidligere.

 

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Nå har det jo kommet en ny variant nettopp. Delta-varianten. Denne er mye farligere og vaksinene er ikke effektive mot denne.

Hvor har du det fra? Pfizer og Moderna skal være nesten like effektive mot delta som mot det "gamle" koronaviruset. Og det er disse vaksinene som helt klart er mest utbredt i Norge. Nå har også godt over halvparten av befolkningen over 18 år fått minst en dose vaksine, og disse to er effektive mot delta allerede etter første dose.

 

sedsberg skrev (1 minutt siden):

Hadde vaksinene vært effektive så hadde ikke Pfizer bedt om å gi en 3. dose. De vil også lage en ny vaksinevariant mot nettopp delta-varianten.

Den såkalte tredje dosen handler først og fremst om folk i særlig risikogruppe, folk med immunsykdommer hvor vaksinens virkning har vært begrenset osv. Ikke så mye om delta-varianten. Når det gjelder å tilpasse vaksinen mot delta-varianten er dette kun snakk om en helt vanlig utvikling av vaksinen, slik at den blir enda mer effektiv mot delta. Som vi vet er de ikke like effektiv mot delta som mot det originale viruset, men det betyr ikke at de ikke er effektive. Det betyr bare at de kan bli enda mer effektive. Dette gjøres med influensa-vaksinen hvert år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (På 9.7.2021 den 20.09):

Jeg synes allikevel at man skal respektere reglene der du ferdes. På offentlig kommunikasjon i Oslo er regelen fortsatt munnbind, og da bør man respektere det. 

Jeg respekterer munnbindpåbudet i Oslo, men i min kommune er det fjernet så her har jeg sluttet med det. Men bruker det altså om jeg må reise kollektivt i Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...