Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan en svetteslange fungere i skråning? Vanning av hekk.


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med vanning av hekk som står i helning? Anleggsgartneren som installerte hekken anbefalte meg å skaffe meg svetteslange, men dette gir meget ujevn vanning, med masse som kommer i bunn av skråningen, noe helt øverst og ingenting midt på slangen. Gravitasjonen jobber altså mot meg, og lurer på om noen har noen smarte tips til å få en svetteslange til å fungere i en skråning.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (14 minutter siden):

Eg forstår det då slik at hekken går opp/ned bakken ettersom mesteparten av vatnen kjem ut i botnen og berre litt kjem ut på toppen?
Den openbare løysinga er å legge slangen horisontalt, altså i bukter oppover skråninga slik at størst mogleg del av slangen ligg horisontalt.

Det stemmer. Hekken går fra oversiden av huset og ned til baksiden, med en høydeforskjell på ca 3 meter. Så er en ganske bratt skråning. Jeg prøvde å legge ltt bukt på slangen, men skal prøve å få til enda krappere svinger på den så mer av slangen ligger horisontalt. Takk for tips :)

Lenke til kommentar

Ein anna ting du kan prøve sjølv om det sikkert er meir arbeid enn det er verdt er å modifisere slangen ved å tape band med vanntett tape som gaffatape på slangen. Langt nede kan du da ha forholdsvis få parti med synleg perforert svetteslange, og med gradvis mindre tape etterkvart som du jobbar deg oppover.
Med færre stadar langt nede der vatnet slepp ut av svetteslangen så blir vatnet tvunget til å pipple ut andre stadar høgare oppe i bakken.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt skvetteslange til å vanne et blomsterbedd på hytten men det har ikke vært høydeforskjell på mer enn kanskje to meter. Øverst, i den ene enden står en vanntank på kanskje 100 liter og skvetteslangen er gravd ned i hele beddet. Det er en standard skvetteslange på 15 meter. Den er lagt ned slik at det blir fall hele veien og den klarer å holde alt fuktig. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
archongamer skrev (På 9.7.2021 den 20.02):

Jeg løste problemet med å klemme slangen i bunn av skråningen med en poseklemme slik at det fortsatt går vann nederst, men det blir nok motstand til at det blir trykk opp hele skråningen også 👍

Hei,

Ser det er en eldre post, men lurer bare på om du har et bilde av måten du løste det på? Jeg trenger å få det inn med t-skje😅 Jeg har to svetteslanger som er koblet sammen, den første som ligger horisontalt svetter, men den andre som ligger noe horisontalt og noe nedover en skråning svetter ikke - kun nederst av slangen i skråningen som svetter …

Lenke til kommentar
Blerina skrev (På 25.5.2023 den 0.58):

Hei,

Ser det er en eldre post, men lurer bare på om du har et bilde av måten du løste det på? Jeg trenger å få det inn med t-skje😅 Jeg har to svetteslanger som er koblet sammen, den første som ligger horisontalt svetter, men den andre som ligger noe horisontalt og noe nedover en skråning svetter ikke - kun nederst av slangen i skråningen som svetter …

Jeg har to svetteslanger som er matet inn på midten, med ca 3 meter høydeforskjell mellom høyeste og laveste punkt. Funker fint, men kan ta noe tid å få de helt igang, virker å være best å beholde vannet i slangen så har en ventil jeg stenger når jeg kobler fra.

Det er mulig det bare er luft i den øverste delen av slangen og at du må ha litt mer trykk for å få det ut, eventuelt åpne litt i enden så du får fyllt hele slangen.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (På 26.5.2023 den 22.02):

Jeg har to svetteslanger som er matet inn på midten, med ca 3 meter høydeforskjell mellom høyeste og laveste punkt. Funker fint, men kan ta noe tid å få de helt igang, virker å være best å beholde vannet i slangen så har en ventil jeg stenger når jeg kobler fra.

Det er mulig det bare er luft i den øverste delen av slangen og at du må ha litt mer trykk for å få det ut, eventuelt åpne litt i enden så du får fyllt hele slangen.

Ja, vi har også to svetteslanger som er koblet sammen med et munnstykke med ventil fra Gardena, så slangen fra start vannrett til slutt vannrett fungerer, men kun i skråningen som ikke fungerer.. legger ved bilde - rødt det er slangen, og blått er hvor slangen svetter. Jeg forstod ikke helt hva du mente… men han over skriver noe med å bruke en poseklemme, men skjønner ikke helt hvor den skal festes.. 

IMG_5248.jpeg

Lenke til kommentar
Blerina skrev (På 31.5.2023 den 22.23):

Ja, vi har også to svetteslanger som er koblet sammen med et munnstykke med ventil fra Gardena, så slangen fra start vannrett til slutt vannrett fungerer, men kun i skråningen som ikke fungerer.. legger ved bilde - rødt det er slangen, og blått er hvor slangen svetter. Jeg forstod ikke helt hva du mente… men han over skriver noe med å bruke en poseklemme, men skjønner ikke helt hvor den skal festes.. 

IMG_5248.jpeg

Jeg tipper at vannet renner ut i bunnen fortere fnnslangen fylles, dermed kommer det ikke noe ut i skråningen. Hvis det er riktigkandet funke om du åpner litt mer opp på krana så det kommer mer vann, da vil det forhåpentligvis funke bedre. Merk at slangene ikke tåler for høyt trykk så du må prøve deg litt frem forsiktig.

 

Du kan også prøve slangeklemmetrikset med å strupe slangen på det nederste området der vannet begynner å dryppe ut, der det blå feltet begynner. Det vil sikkert gi noe lignende effekt.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar😊 

Har vært i kontakt med Gardena og de skrev det samme som deg - vannet renner for fort.. Skal prøve med et par tre poseklemmere i skråningen og de om vannet da ikke renner for fort.. Prøver å teste ditt forslag også ift klemming øverst. Takker igjen for svar 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...