Gå til innhold

Konami bryter samarbeid med fotballstjerne etter anklager om rasisme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (1 time siden):

Jeg svarte utrykkelig på dette. Det står "ingen" og "noen". Og i og med at det første ordet jeg brukte var "snart" så burde de fleste skjønne at det ikke var ment spesielt om akkurat den videoen.

Nei, fordi hele konteksten her er begge setningene:

"Synes videon er veldig uskyldig (United fan). Snart er vel ingenting lov lenger uten at noen føler seg krenka."

Dermed er det tydelig at den andre setningen til El Nestorn her handler nettopp om videoen, og at den er grunnlaget for setning to. Han ser på det som en del av et mønster av overreagering, og dette er - slik han ser det - nok et eksempel på det.

Og hvis du snakker om noe annet enn videoen, er du vel off-topic i en tråd som handler om akkurat denne reaksjonen? 

Utover det er vi enige: Vi skjønner begge at de ikke vil jobbe med fyren lenger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Folk liker å tolke i verste mening. Han er usympatisk, ikke rasist sånn jeg tolker videoen.

 

Blir selvfølgelig vanskelig å være sikker når man ikke kan fransk, men bare leser den engelske oversettelsen. Jeg toker det slik:

 

Han som filmer utrykker frustrasjon over at det er så mange mennesker inne på rommet hans for at romkompisen skal spille PES. Han sier visstnok stygge ansikter, men tviler på at det handler om rase.

Han sier at han synes språket er .... noe som vel heller ikke er rasistisk. De fleste kan vel være enig i at andre språk man ikke kan, høres sært ut. Det blir nok enda verre når de har så mye fonetiske lyder vi ikke har i vår del av verden.

Den siste kommentaren er vel heller ikke rasistisk, men heller en frustrasjon over at det er minst tre mennesker inne på et rommet ditt bare for å koble til en jævla konsoll.

 

Synes heller ikke det ser ut som Griezmann ser så veldig komfortabel ut med kommentarene hans, men heller smiler litt avvæpnende for at han har dratt så mange inn på rommet de deler. 

 

Så kan være enig i usympatisk, men tviler sterkt på rasistisk.

Lenke til kommentar
lømmel skrev (1 time siden):

Han som filmer utrykker frustrasjon over at det er så mange mennesker inne på rommet hans for at romkompisen skal spille PES. Han sier visstnok stygge ansikter, men tviler på at det handler om rase.

Hva ellers skulle det handle om?

lømmel skrev (1 time siden):

Han sier at han synes språket er .... noe som vel heller ikke er rasistisk.

 

lømmel skrev (1 time siden):

Den siste kommentaren er vel heller ikke rasistisk, 

Stereotypiske anklagelser når det kommer til asiatiske personer.

 

Om du tar hver del for seg, så kanskje du kunne komme unna med dette, men her er det altså en helhet.

Alt dette må sees i en sammenheng, ikke som individuelle hendelser slik du prøver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

Hva ellers skulle det handle om?

At det er folk han ikke vil ha der, og bruker negative adjektiver for å understreke det. Han nevner ikke rase, så hvorfor skal du tolke det sånn.

Iki skrev (3 timer siden):

Stereotypiske anklagelser når det kommer til asiatiske personer.

Stereotypisk anklagelse om språk? Jeg synes også det er et vanskelig språk å forstå seg på, kult, men veldig forskjellig fra vestlig språk. Er det virkelig en negativ stereotyp at japanere er teknologiske? Tre menn som ikke klarer å koble til en konsoll er vel lov å være litt frustrert over. Som jeg skrev over, han er usympatisk, men klarer ikke se noe rasistisk i dette.

Iki skrev (3 timer siden):

Om du tar hver del for seg, så kanskje du kunne komme unna med dette, men her er det altså en helhet.

Alt dette må sees i en sammenheng, ikke som individuelle hendelser slik du prøver.

Og sammenhengen er at han er frustrert over mye folk på rommet. Ikke at de er asiatiske. 

Endret av lømmel
Lenke til kommentar
lømmel skrev (2 timer siden):

At det er folk han ikke vil ha der, og bruker negative adjektiver for å understreke det. Han nevner ikke rase, så hvorfor skal du tolke det sånn.

Fordi han anklaget dem for å være stygge, ikke for å være på rommet.

Han påstår de har et stygt fjes, ikke at de er stygge.

Han påstår språket deres er stygt.

Han påstår at de, den rasen mennesker, burde være teknologisk avanserte.

Alt dette gjør han i samme slengen, ikke i enkelte tilfeller.

Da blir det om rase, ikke om en person som er irritert på at 3 personer er inne på et større rom.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Iki skrev (13 minutter siden):

Fordi han anklaget dem for å være stygge, ikke for å være på rommet.

Han påstår de har et stygt fjes, ikke at de er stygge.

Han påstår språket deres er stygt.

Han påstår at de, den rasen mennesker, burde være teknologisk avanserte.

Alt dette gjør han i samme slengen, ikke i enkelte tilfeller.

Da blir det om rase, ikke om en person som er irritert på at 3 personer er inne på et større rom.

 Har hørt mange si at de misliker det stygge trynet til folk uten at det handler om rase, eller om utseende i det hele tatt. Det handler mer om at man misliker noen.  Det er en måte å utrykke misnøye på. At man ikke liker et språk er vel ikke rasistisk? Han sier heller ikke at den rasen mennesker burde være teknologisk avanserte. Det er noe som blir lagt til av de som tolker det i verste mening. Han sier riktignok teknologisk avansert land, men er ikke det noe de fleste mener om Japan? Han disser de som sikkert har stått der en stund uten å løse problemet, ikke rasen de tilhører.

Igjen, det er veldig usympatisk og kjipt nok i seg selv, men jeg synes det blir for mye å kalle det rasistisk. 

 

Lenke til kommentar
lømmel skrev (1 time siden):

 Har hørt mange si at de misliker det stygge trynet til folk uten at det handler om rase, eller om utseende i det hele tatt.

I dette tilfellet snakkes det om tre personer som alle er asiatiske.

lømmel skrev (1 time siden):

 Han sier heller ikke at den rasen mennesker burde være teknologisk avanserte. Det er noe som blir lagt til av de som tolker det i verste mening. Han sier riktignok teknologisk avansert land, men er ikke det noe de fleste mener om Japan? Han disser de som sikkert har stått der en stund uten å løse problemet, ikke rasen de tilhører.

Nøyaktig det han gjør, han "disser" dem for å ikke klare noe teknologisk selv om de er asiatiske.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

I dette tilfellet snakkes det om tre personer som alle er asiatiske.

Han nevner fortsatt ikke rase.

Iki skrev (3 timer siden):

Nøyaktig det han gjør, han "disser" dem for å ikke klare noe teknologisk selv om de er asiatiske.

Han disser dem. De er asiatiske. Det trenger ikke være ment rasistisk. Tviler på at det er det, sånn jeg oppfatter konteksten i videoen.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pallehysa said:

Var dette myntet på meg? Kordan bekrefter eg det du påstår? Du kan spøke med akkurat kva du vil. Men det du ikkje kan, er å forvente at du skal kunne sei kva du vil, uten konsekvenser. 

Jeg påstod at man ikke kan spøke med noe som helst lengre. Så kommer du med spydighetermot meg. Du er ikke det granne bedre selv.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Jeg påstod at man ikke kan spøke med noe som helst lengre. Så kommer du med spydighetermot meg. Du er ikke det granne bedre selv.

Og eg påpeiker at det du skriver er søppel. Du kan spøke med akkurat kva du vil. Men ikkje forvent at det ikkje kan ha konsekvenser. Ueinig?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hva som skjedde i den videoen. Den virka litt forvirra. Men hvis det var meningen at personen i videoen skulle samarbeide med Konami, og det var de som var på rommet, så skjønner jeg jo det. Som jeg skrev. Rasisme eller ikke. Han oppførte seg som en drittsekk.

Det jeg misliker sterkt er når uskyldige morsomheter og ubekrefta rykter får konsekvenser.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Nå vet jeg ikke helt hva som skjedde i den videoen. Den virka litt forvirra. Men hvis det var meningen at personen i videoen skulle samarbeide med Konami, og det var de som var på rommet, så skjønner jeg jo det. Som jeg skrev. Rasisme eller ikke. Han oppførte seg som en drittsekk.

Då er vi jo einige då. Det å oppføre seg som drittsekk, kan ha konsekvenser.

sedsberg skrev (4 minutter siden):

Det jeg misliker sterkt er når uskyldige morsomheter og ubekrefta rykter får konsekvenser.

Kva folk anser som uskyldig gøy er jo varierende. Komikere står jo ofte på scenen og tøyer strikken. Er det gjort på ein intelligent måte, kan eg fint le av dei mest absurde tema for latter. Dette er jo i sterk kontrast til hån av arbeidsgiveren, eller personer/folkeslag, der du kjem inn på forumet og påstår at ein ikkje kan spøke med nåke som helst lengre. 

Jo ein kan faktisk det. Men ikkje uten at det kan ha konsekvenser. På samme måte som komikeren som står på scena. Det og har konsekvenser. Enten i positiv forstand, eller negativ. Finner folk det gøy, tjener komikeren penger. Finner folk det støtende, taper komikeren penger. Slik er livet. Det er konsekvenser for det vi seie og gjer.

Ubekrefta rykter har og konsekvenser. Ofte for dei som sprer ubekrefta rykter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...