Gå til innhold

Vil bannlyse annonser som sporer folk på internett


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke et sekund for tidlig. Dette burde man egentlig sett så tidlig som ved innføringen av cookies. Man skulle allerede da ha forbudt 3.partscookies, og nektet selskaper å videreselge info.

Istedet har de gjort nettsider tregere og mindre brukervennlig dersom man selv sperrer for slike, og på den måten tvinger brukeren til å akseptere disse, tilnærmet blindt.

Men aldri for seint å snu, og gjøre dette nå.

Samme med såkalt "invasive" reklame, slik som autoavspilling av video, og full guffe på lyden. Ser jeg en video på f.eks. vg.no på jobblaptopen, så skurrer det forferdelig i høyttalerne når det er reklame, og så får jeg normalt volum når selve videoen starter. Demper jeg lyden i forhold til reklamen, så hører jeg knapt lyden på selve videoen.

Eller slik reklame som dekker over innholdet eller knappene for å kontrollere valgene, f.eks. på youtube-videoer. En uting at slik reklame i videoer popper frem mens videoen fremdeles spiller.

Nei, få ryddet opp i alt dette søppelet en gang for alle.

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Et lovverk vil kun bidra til å skape enda større monopoler. Det vil aldri gjøre noe som helst bedre for folk flest. Det som i realiteten skjer er at man brolegger veien til helvette med enda flere gode intensjoner og folk flest er ikke i stand til å forstå konsekvensene av det som skjer.

Vi må snart innse at et stadig voksende lovverk er ikke løsningen på problemene våre - til slutt vil det bare bidra til at enten følger man lovverket og avgår med døden eller så får man overleve ved å begå "kriminelle" handlinger.

Lenke til kommentar

Ja det mener jeg. Man skal ha lover som forbyr svindel o.l. Også skal hvert enkelt menneske ta ansvar for sitt eget liv og "se seg over skulderen" og ikke ta alt for god fisk. Sånn som vi beveger oss nå, så ser det ut som vi kommer til å ende opp i en gedigen barnehage, hvor staten skal passe på oss på absolutt alle områder fordi vi ikke lengre er i stand til å ta vare på oss selv. Hadde vi brukt dagens logikk den gangen kniven ble funnet opp, så hadde kniv vært forbud idag, fordi den potensielt kan skade et menneske.

Vi må passe på at vi ikke gjør dette med alt som er nytt. Hvor man forbyr teknologien fordi den potensielt kan skade et et mensneke, fremfor bare å forby det å skade et menneske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (22 timer siden):

Ja det mener jeg. Man skal ha lover som forbyr svindel o.l. Også skal hvert enkelt menneske ta ansvar for sitt eget liv og "se seg over skulderen" og ikke ta alt for god fisk. Sånn som vi beveger oss nå, så ser det ut som vi kommer til å ende opp i en gedigen barnehage, hvor staten skal passe på oss på absolutt alle områder fordi vi ikke lengre er i stand til å ta vare på oss selv. Hadde vi brukt dagens logikk den gangen kniven ble funnet opp, så hadde kniv vært forbud idag, fordi den potensielt kan skade et menneske.

Vi må passe på at vi ikke gjør dette med alt som er nytt. Hvor man forbyr teknologien fordi den potensielt kan skade et et mensneke, fremfor bare å forby det å skade et menneske.

Men sånn som det er nå, så _kan_ jeg faktisk ikke bruke nettet til noe fornuftig hvis jeg skal samtidig skal unngå å bli profilert av big tech. Det er ikke mulig å, som du sier, "ta ansvar for sitt eget liv og "se seg over skulderen" og ikke ta alt for god fisk". Da må vi jo gjøre noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...