Gå til innhold

Mottar stipend og skal gifte meg!!?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg mottar i dag omgjøringslån og barnestipend for 4 barn jeg har 50% omsorg på. Min nåværene samboer og jeg har bestemt oss for at vi skal gifte oss snart for å blant annet slippe dokumentavgift til staten (kjøpe seg inn til me).

Går selv på AAP og har relativt lav skattbar inntekt så det meste av støtten jeg har fått til nå har blitt omgjort til stipend.

Men har jeg forstått dette riktig, vil jeg virkelig miste muligheten å få støtten som stipend??? hun har ganske god inntekt..

 

Takker for alle svar på forhånd:)

Lenke til kommentar
  • Hårek endret tittelen til Mottar stipend og skal gifte meg!!?
Videoannonse
Annonse

Barnestipendet blir vekta mot inntekt, dette fordi barnestipendet (forsørgerstipendet) er ei ekstrastøtte for dei stundentane som også må forsørge barn i tillegg til seg sjølv.
Basislånet som du får som student og som blir delvis omgjort til stipend etterkvart som du består studiepoeng opp til eit inntektstak på 195 000 kr, tener du meir enn dette så får du redusert stipendet med 5% per månad.

Barnestipendet blir redusert om din samboer/partner/ektefell tener meir enn 440 000 kr i året.
Samme reglane gjeld når du har samboer, så det at du gifter deg endrer eigentleg ikkje situasjonen.

Det er mulig å søke unntak frå behovsprøvinga på enkelte vilkår.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...