Gå til innhold

Høye bensinpriser varer trolig til over sommeren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er ikke bensinstasjoner pålagt å til enhver tid å offentliggjøre og tilgjengeliggjøre pumpeprisen?  Det har vært gjentatt murring fra regjeringen om for høye priser og manglende konkurranse. Et minimum for å få konkurransen til å fungere er at man faktisk vet hva prisen er uten å møte opp på bensinstasjonen.

Et sentralt register som oppdateres fra hver enkelt bensinstasjon når prisen endres. Og et enkelt API slik at hvem som helst kan bygge en app rundt det. Burde være en smal sak å gjennomføre.

Endret av uname -i
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er ikke bensinstasjoner pålagt å til enhver tid å offentliggjøre og tilgjengeliggjøre pumpeprisen?

I Australia tror jeg de må offentliggjøre dagens og morgendagens pris i et sentralt register, slik at kunder kan velge om de skal fylle i dag eller vente til i morgen. En sånn løsning ville vært fint. Konkurranse finnes ikke blant bensinstasjoner i Norge i dag. Det er pris-samarbeid over en lav sko. Når jeg jobbet på bensinstasjon for en del år siden, la vi oss alltid konsekvent ti øre over nabo-stasjonen...

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 minutter siden):

Hvorfor er ikke bensinstasjoner pålagt å til enhver tid å offentliggjøre og tilgjengeliggjøre pumpeprisen?  Det har vært gjentatt murring fra regjeringen om for høye priser og manglende konkurranse. Et minimum for å få konkurransen til å fungere er at man faktisk vet hva prisen er uten å møte opp på bensinstasjonen.

Et sentralt register som oppdateres fra hver enkelt bensinstasjon når prisen endres. Og et enkelt API slik at hvem som helst kan bygge en app rundt det. Burde være enkelt å gjennomføre.

https://konkurransetilsynet.no/endringer-i-drivstoffmarkedet-prisbevisste-kunder-kan-spare-penger-og-bidra-til-bedre-konkurranse/

Lenke til kommentar

Det er litt sent å sette i gang med tiltak rundt dette nå. Om noen år, så ligger den bransjen nede for telling uansett..

Bensinsalg handler om volum, eller så blir det for dyrt. Antall km kjørt på fossilt drivstoff faller raskt, og elbilsalget tyder kun på at dette vil "forverre seg" i et forrykende tempo.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (15 minutter siden):

Bensinstasjonene i mitt nærområde er ofte helt like, på øret flatt. Det virker som at konkurransen er slapp. Jeg lurer også på hvordan bensinprisene i Norge har utviklet seg de siste 50 årene, justert for inflasjon? De virker noe høyere nå enn før.

Gjapt Googling så er bensinprisen billigere nå enn i 1961.

Pris 1961: 1,7 kr pr liter: https://www.tv2.no/a/7003232/

Tar man 18kr i 2020 kroner og legger inn mot 1961 i Norges banks sin kalkulator så får man at prisen i 1961 skulle vært 1,36,- pr liter: https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/

Dette selv om avgiftene har økt mye på bensinprisene, og kjøpekraften vår er mye større i dag en for 50 år siden.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (Akkurat nå):

Det er litt sent å sette i gang med tiltak rundt dette nå. Om noen år, så ligger den bransjen nede for telling uansett..

Bensinsalg handler om volum, eller så blir det for dyrt. Antall km kjørt på fossilt drivstoff faller raskt, og elbilsalget tyder kun på at dette vil "forverre seg" i et forrykende tempo.

"Bensinstasjon" kommer til å være høyst aktuelle i fremtiden, men navnet endrer seg kanskje til "servicestasjon" etterhvert. Det de uansett tjener mest på, slik det har vært i tiår allerede, er salget av pølser, burgere, og unødvendig snacks. Altså en perfekt mulighet til å selge søppelmat til ladende elbileiere :)

Eneste som skjer videre er nok at det blir færre pumper men flere elbilladere, noe jeg som bensinbil-eier ikke har noe problem med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (13 minutter siden):

Bensinstasjonene i mitt nærområde er ofte helt like, på øret flatt. Det virker som at konkurransen er slapp. Jeg lurer også på hvordan bensinprisene i Norge har utviklet seg de siste 50 årene, justert for inflasjon? De virker noe høyere nå enn før.

image.png.80b0d92a3d93d7d08f989db94a2a2782.png

Ikke 50 år, men siden 1986. Kilde

Siden år 2000 og frem til i dag har bensinprisen holdt seg noen lunde til indeks-justeringen. Med bensinpris på kr 10,85 i Juni 2000 tilsvarer det en pris på 16,13 i 2020. Juni 2020 hadde en snittbensinpris på 14,78 kr

I forhold til lønn, så har nordmenns lønn steget med ca. 87 % siden 2000. Så om man tar hensyn til lønn, tilsvarer det en bensinpris på 20,28. Så i realiteten betaler vi i dag 4,28 kr mindre pr. liter enn vi gjorde for 20 år siden.

Selvsagt mye mer komplekst enn dette; poenget er at bensinprisene i dag ikke er unormalt høye, selv om antallet kronestykker pr. liter er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Vertical^ said:

"Bensinstasjon" kommer til å være høyst aktuelle i fremtiden, men navnet endrer seg kanskje til "servicestasjon" etterhvert. Det de uansett tjener mest på, slik det har vært i tiår allerede, er salget av pølser, burgere, og unødvendig snacks. Altså en perfekt mulighet til å selge søppelmat til ladende elbileiere :)

Eneste som skjer videre er nok at det blir færre pumper men flere elbilladere, noe jeg som bensinbil-eier ikke har noe problem med.

Bransjen jeg sikter til er bensin-/dieselsalg delen. Kiosker, gatekjøkken, servicestasjoner kommer til å overleve og gjøre det bra.
Det er en dyr investering å sette inn/vedlikeholde tanker og pumpeanlegg.. 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (10 minutter siden):

Bransjen jeg sikter til er bensin-/dieselsalg delen. Kiosker, gatekjøkken, servicestasjoner kommer til å overleve og gjøre det bra.
Det er en dyr investering å sette inn/vedlikeholde tanker og pumpeanlegg.. 

Hvor dyrt er det? Man må huske på at én dieselpumpe tilsvarer kapasiteten til rundt 50 lynladere.

Jeg kan neppe tro det er spesielt kostbart å ha en selvbetjent pumpe i tilknytning til en vanlig butikk. 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (23 minutter siden):

Bransjen jeg sikter til er bensin-/dieselsalg delen. Kiosker, gatekjøkken, servicestasjoner kommer til å overleve og gjøre det bra.
Det er en dyr investering å sette inn/vedlikeholde tanker og pumpeanlegg.. 

Bensinstasjonen døde egentlig ut for 20 år siden eller mer. Kall det hva man vil, men det er ikke mange servicestasjoner igjen. De aller fleste er gatekjøkken/kiosk/dagligvare med drivstoff.

Fordelen med drivstoff til elbil er økt mulighet for salg av kioskvarer. Da det kreves et lengre opphold på stedet.

La forøvrig ikke tråden spore av om type drivstoff.

Noen her spekulerer i kostnaden av diesel/bensinpumpe vs ladepumpe. Da får man grave fram reelle fakta.

En diesel/bensinpumpe kan betjene voldsomt mange fler biler i døgnet enn en ellader. Enn så lenge er ikke hurtiglading fra null til fullt på 5-6 minutter standard på alle biler ute på veien. Når den dagen er her har vi all grunn til å smile. Så det er flere ting å tenke på. 

Temaet er bensin/diesel pris...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
9 minutes ago, plankeby said:

Bensinstasjonen døde egentlig ut for 20 år siden eller mer. Kall det hva man vil, men det er ikke mange servicestasjoner igjen. De aller fleste er gatekjøkken/kiosk/dagligvare med drivstoff.

Fordelen med drivstoff til elbil er økt mulighet for salg av kioskvarer. Da det kreves et lengre opphold på stedet.

La forøvrig ikke tråden spore av om type drivstoff.

Noen her spekulerer i kostnaden av diesel/bensinpumpe vs ladepumpe. Da får man grave fram reelle fakta.

En diesel/bensinpumpe kan betjene voldsomt mange fler biler i døgnet enn en ellader. Så det er flere ting å tenke på. 

Temaet er bensin/diesel pris...

Svaret mitt var rettet mot et krav om et offentlig register over bensin/diesel priser. Det er et godt forslag, men det er 15 år for sent ute.. innen det er på plass, så vil ikke dette være en reel problemstilling for nok mennesker til at det er vært byråkratiet og kostnaden.

Hvor mange kunder en pumpe kan betjene er helt irrelevant, dersom kundegrunnlaget ikke er der..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dubious said:

Prisene går opp fordi de har MANGE kunder.
Alltid noen som bruker pumpene, men sjeldent jeg ser noen lade.

Nok en gang, så er kommentaren min rettet mot forslaget om et krav til et offentlig register for bensin-/dieselpriser, og at det behovet blir irrelevant før registeret er på plass. Hvor mange som bruker pumpen på en stasjon i dag er irrelevant. Et slik register vil det ta år og vedta og implementere..

Nå skriver jeg ikke mer her..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Bensinstasjonene i mitt nærområde er ofte helt like, på øret flatt. Det virker som at konkurransen er slapp. Jeg lurer også på hvordan bensinprisene i Norge har utviklet seg de siste 50 årene, justert for inflasjon? De virker noe høyere nå enn før.

Jeg stusser alltid på påstander som dette, om at konkurransen er dårlig fordi prisene er identiske eller nesten identiske. Det samme gjelder for dagligvarehandelen.

Aktørene kan åpenbart ikke underby hverandre i det uendelig, dermed er det helt naturlig at man ender opp med mer eller mindre like priser. Pris er vel omtrent eneste kriteriet av betydning for valg av bensinstasjon, dermed er jo en aktør nødt til å følge den andre på pris, i alle fall i stor grad.

Ikke dermed sagt at det ikke kan være et problem å ta tak i her, men argumentet om like priser beviser ikke dette, mener jeg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når man utvanner valutaers verdi over en lav sko så vil alle priser stige og det er folk flest som må betale kosten for de "gode grunnene" for utvanning.

Prisøkingen har ingenting med grådige bensinstasjoner å gjøre, det er kun et resultat av en politikk som handler om gi bort andre sine verdier, for å sole seg i glansen av godhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...