Gå til innhold

Ødelagt antenneuttak - finner ikke model - tips til tilsvarende


Anbefalte innlegg

Hei,

Klarte å ødelegge antenneuttaket (internett) - skjøv noe tungt og hard mot kabelfestet.

Modelnavn er WISI DD08HM204

Finner ikke denne verken ved Google søk eller i produktkatalogen dems, så muligens utgått model.

Har internett fra Telia (Get).

Noen, som kan peke meg mot riktig erstatningsprodukt hos Elkjøp eller Clas Ohlson?

70F87E5C-EAD1-4DBA-ABE3-7DD1E1E33FDD.jpeg

3B43E160-61A1-42DA-8055-59702A4937A8.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er fiber du har, så kan du ha et problem. Ring Get (Telia) så sender dem en reperatør til deg. Men dem gjør det ikke gratis så lenge det er du som har forårsaket feilen. Regne med en 1000-lapp eller noe. 

min fiberkabel røk grunnet utvendig slitasje og dårlig feste. Prøvde å skjøte litt selv, men det var umulig siden kabelen ikke var lang nok og fiber må skjøtes med spesielt verktøy. 

Hvis det ikke er fiber er du nok heldigere. 

Lenke til kommentar

Tror ikke det er fiber i selve bygget.

Må da være kobberledning det her (bilde under).

1000 lapp ja, vel reparatørene skal jo ha sitt, men dette bør da være enkel sak å fikse selv. Antenneuttak ligger på rundt en-to hunde av deg jeg finner på nett, men sliter med å finne riktig type 🤔

C731DB68-7BB1-41C8-9B63-BC968CD691A0.jpeg

Endret av Appok
Lenke til kommentar

Har mistet internett/wifi ja. Du linker til antennekabel. Det ikke dette som er ødelagt her. Det er antenneuttaket som er ødelagt.

Antennekabelen som kommer ut av veggen ses på bildet i post over. Denne skrus fast i antenneuttaket (bilde under).

Det er den oransje delen i selve antenneuttaket som er knekt av. Kabel mellom ruter og antenneuttak festes i denne delen.

Jeg trenger derfor nytt antenneuttak og ber om hjelp til å finne riktig modelltype på dette antenneuttaket.

3B0CE31A-F67D-4E6F-A62B-EE767E604A54.jpeg

4C8138BB-3581-403D-AF11-8E4874EEAF29.jpeg

Endret av Appok
Lenke til kommentar

Noe tilsvarende det ja, men inngang ser ikke riktig ut (kabel og avknekt inngang/mottak på bilde under). Får ta med meg antenneuttaket og kabel på Clas Ohlson i morgen og høre med de der. Tipper det blir en del turer mellom CO/Elkjøp/Power/Biltema etc. ettersom jeg mistenker at riktig model kan være vanskelig å oppdrive.

Formål med post er følgende; ber om hjelp til å finne link til riktig erstatningsmodel hos en av kjedene over. Slik at jeg kan sjekke status på lagerbeholdning ved nærmeste butikk og slipper bomturer.

7CFAFBEB-1458-4E77-B7C5-EF3BEE30B561.jpeg

Endret av Appok
Lenke til kommentar

Ok, den er god. Mye mulig min mistanke, om at riktig type er vanskelig å oppdrive, er grunnløs.

Denne mistanken kommer av følgende; Telia sendte montør med ny ruter til alle leilighetene i bygget for 2-3 år siden. Som en del av dette byttet montøren ut antenneuttaket fra en med 3 kabelinnganger (lik den du linker til) til en med kun to kabelinnganger (ref bildene mine).

Aner ikke hvorfor dette ble gjort, men derav mistanke om at jeg ikke kan kjøpe hvilket som helst antenneuttak.

Endret av Appok
Lenke til kommentar

Kontakten er en Docsis 3.1 sertifisert kontakt. Jeg ville egentlig anbefalt deg å ta kontakt med Telia for å faktisk få en av deres kontakter (du vil nok mest sannsynligvis måtte ha ut en tekniker for at de faktisk gjør dette), da de faktisk er sertifisert for Docsis 3.1 (1218Mhz), og ikke bare 1000Mhz eller 860Mhz som de fleste andre. Den kontakten som var der fra før med 3 antenneinnganger er noe som blant annet Canal Digital brukte mye før på deres coax-nett, så er sikkert bygget om fra det.

Du kan ellers bruke en type multimedia kontakt som sedsberg linket, men jeg ville hovedsaklig ikke anbefalt det med tanke på støy i nettet, da kvalitet på Biltema ikke er det helt store.. Har vært på utallige støysøk hvor jeg ender opp inne hos en kunde med en biltema kontakt eller noe ala dette (en gøyal skjøt), som selvfølgelig da er hjemmesnekret og støyer ned hele området.

Endret av Konkulf
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Appok skrev (På 6.7.2021 den 22.25):

Tusen takk for svar Konkulf. Da kontakter jeg Telia i morgen.

Fant teknisk info om denne endringen (som sannsynligvis gjelder flere sameier/borettslag og muligens er relevant for andre som måtte oppleve samme problem/hendelse i ettertid og derav søker opp denne tråden); https://www.telia.no/nett/fibernett/

Meget gammel post, men jeg er i samme situasjon nå, hva ble løsningen din? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...