Gå til innhold

Duell: Hvor mye mer strøm bruker bilen med firehjulstrekk?


Anbefalte innlegg

(not the real) Dr. Bombay skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingen anelse om hvorfor du siterte meg for å si akkurat det samme, samt å legge til noe tøys om rally ...

Du mente det ville komme overraskende på folk som er vant til enpedal-kjøring, noe som jeg mener blir feil. Bl.a. ut fra egen erfaring. Om det kommer overraskende, så er man enten ikke vant til å kjøre om vinteren, eller bilen er dårlig satt opp i utgangspunktet.

Det med rally-teknikker var for å vise hvordan man heller kan utnytte dette, fremfor å oppfatte det som en hemsko.

Dessuten synes jeg du var noe upresis. Summa sumarium mente jeg det var god nok grunn til å svare deg, og presisere bedre, selv om det det første du skrev i saken, var greit nok.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (2 timer siden):

Å slippe gassen og få full regen uten ABS og bare på bakhjulene er direkte trafikkfarlig på vinteren.

Jau, men er det noen elbiler som oppfører seg slik? Ingen av de jeg har prøvd, i hvert fall. Ikke engang om jeg legger an på å få regen til å fucke opp så får jeg det til.

 

uname -i skrev (2 timer siden):

Tesla-Bjørn kommenterte hvor lite trygg han var når han kjørte Model 3 og her snakker man om kar som har kjørt MYE bil. 

TM3 gjør et bittelite rykk når pedalen tråkkes hardt inn. Samme når man går av gassen. Du rekker å skvette litt de første gangene, men erfarer fort at det går greit. Har prøvd å provosere fram at det skal slippe, men det blir med det lille rykket.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (23 minutter siden):

TM3 gjør et bittelite rykk når pedalen tråkkes hardt inn. Samme når man går av gassen. Du rekker å skvette litt de første gangene, men erfarer fort at det går greit. Har prøvd å provosere fram at det skal slippe, men det blir med det lille rykket.

Det er samme erfaringen jeg har med min TM3, kun et lite rykk før bilen tar seg inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Du mente det ville komme overraskende på folk som er vant til enpedal-kjøring, noe som jeg mener blir feil. Bl.a. ut fra egen erfaring. Om det kommer overraskende, så er man enten ikke vant til å kjøre om vinteren, eller bilen er dårlig satt opp i utgangspunktet.

Det med rally-teknikker var for å vise hvordan man heller kan utnytte dette, fremfor å oppfatte det som en hemsko.

Dessuten synes jeg du var noe upresis. Summa sumarium mente jeg det var god nok grunn til å svare deg, og presisere bedre, selv om det det første du skrev i saken, var greit nok.

Nei, det skrev jeg ikke. Jeg skrev det kan komme overraskende på de som har enpedal. Underforstått: det avhenger av hvilken erfaring man har med enpedalskjøring.

For verdensmestere som deg, som vet på forhånd hvor mye friksjon det er på hver cm av vei foran deg, så er dette en enkel sak. Men for folk som ikke har opplevd det før vil det være en overraskelse. Så har du alle de imellom verdensmestere og helt uerfarne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Madammen synes også det var litt ekkelt på de første turene hun hadde med min Model 3 på vinterføre. Vi gikk fra en bil med FWD og automatgir hvor bilen bare trillet om man slapp gasspedalen. Men det er bare enkel tilvenning og hun har ikke klaget noe siden.

Trikset er jo å ikke slippe pedalen helt om man bare skal bremse litt. Samme som man ikke trør bremsa helt inn om man bare skal bremse litt. Blir fort vant med dette og det er da en veldig behagelig måte å kjøre på. Trenger aldri røre bremsepedalen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"To motorer vil bruke mer strøm enn én, ettersom de til sammen kan produsere mer effekt".

Dette er ikke ei forklaring som holder vann i fysikkens presise verden, i hvert fall ikke når det gjelder elektriske motorer. Dvs. forklaringen er feil og flåsete.

Dersom man har to elektromotorer, for eksempel i en bil, da vil ofte et dobbelt sett med tannhjul og også en ekstra differensial være innkoplede hele tiden. Disse ekstra tannhjulforbindelsene øker nødvendigvis den totale friksjonen i drivverket, og følgelig også energiforbruket.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (På 7.7.2021 den 0.30):

Regenerering reduseres avhengig av hvor glatt det er. Det kan komme litt som en overraskelse for folk som kjører enpedalsbiler, siden bilen da ikke bremser når du slipper gasspedalen. Men det er bare en tilvenningssak.

Har kjørt eGolf nå i 5,5 år, og har opplevd den bedre på vinterføre ved nedbremsning via regenerering enn uten. Syntes det er lettere å bremse lett ned ved å slippe pedalen, enn å måtte hoppe mellom gass og bremsepedal som kan i noen tilfeller gi mer hoppete kjøring

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...