Gå til innhold

Bytte jobb fra anleggsentreprenør til rådgiver


Anbefalte innlegg

Jeg jobber i dag som anleggsleder/funksjonær i et anleggsfirma, men jeg begynner å bli lei av pendling, hverdagsstress, lange dager med mye overtid (sjeldent under 45 - 50 timers uker, med enkeltuker over) og at man skal være tilgjengelig 24/7. Jeg har derfor vurdert muligheten for å gå over til rådgiversiden av bransjen. Med mine 4 års erfaring fra jeg var ferdig utdannet føler jeg dog at jeg havner litt mellom to stoler for de jobbene som lyses ut, da jeg hverken er nyutdannet eller har opparbeidet meg tung erfaring. 
 

Det jeg da lurer på er i hovedsak to ting:
 

1. Er det noen fra rådgiversiden som kan fortelle litt om gresset på den andre siden? Er det mer stabile uker hvor man kan koble fra når man forlater kontoret, eller forventes det akkurat samme tilgjengelighet som i dagens jobb? Føles jobben interessant, eller blir det fort A4?

2. Er jeg en interessant kandidat, med bachelorutdannelse og 4 års erfaring, eller havner jeg litt mellom to stoler? Jeg har ikke fått spesialisert meg på noe faglig, da prosjektene gjerne har vært på ett år, men jeg har derimot vært innom veldig mye forskjellig, og føler at jeg har et godt utgangspunkt i flere fagdisipliner. Problemet er at jeg sannsynligvis ikke kan gå rett inn i en stilling.

På forhånd takk for eventuelle innspill

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er det antagelig en del roligere hos rådgiver (har selv kun vært hos byggherre og rådgiver, ikke entreprenør). Det blir selvfølgelig travle perioder her også, men du sitter ofte litt lengre unna anlegget, og er ofte også inne i prosjektfaser før byggingen starter. 

Bachelor kan være et lite minus, men det kommer helt an på hvilke fagretninger du ønsker å jobbe innen. Jeg tror den avdelingen jeg var i hadde ca 15-20 % med bachelor.

Bare spør om det er mer du lurer på. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jobbsøker anlegg skrev (På 2021-7-5 den 22.31):

Jeg jobber i dag som anleggsleder/funksjonær i et anleggsfirma, men jeg begynner å bli lei av pendling, hverdagsstress, lange dager med mye overtid (sjeldent under 45 - 50 timers uker, med enkeltuker over) og at man skal være tilgjengelig 24/7. Jeg har derfor vurdert muligheten for å gå over til rådgiversiden av bransjen. Med mine 4 års erfaring fra jeg var ferdig utdannet føler jeg dog at jeg havner litt mellom to stoler for de jobbene som lyses ut, da jeg hverken er nyutdannet eller har opparbeidet meg tung erfaring. 
 

Det jeg da lurer på er i hovedsak to ting:
 

1. Er det noen fra rådgiversiden som kan fortelle litt om gresset på den andre siden? Er det mer stabile uker hvor man kan koble fra når man forlater kontoret, eller forventes det akkurat samme tilgjengelighet som i dagens jobb? Føles jobben interessant, eller blir det fort A4?

2. Er jeg en interessant kandidat, med bachelorutdannelse og 4 års erfaring, eller havner jeg litt mellom to stoler? Jeg har ikke fått spesialisert meg på noe faglig, da prosjektene gjerne har vært på ett år, men jeg har derimot vært innom veldig mye forskjellig, og føler at jeg har et godt utgangspunkt i flere fagdisipliner. Problemet er at jeg sannsynligvis ikke kan gå rett inn i en stilling.

På forhånd takk for eventuelle innspill

Jeg er på motsatt side av gresset. Fikk tilbud om en bedre betalt stilling for en entreprenør som leder, men takket nei fordi jeg fryktet en hverdag som du skisserer. Jeg er ikke i anlegg, men bygg, men vil tro det er mye likt.

1. Jeg trenger i praksis kun å være tilgjengelig i kjernetiden som er fra 9-3. Får sjeldent henvendelser utenom. Periodevis er det MYE overtid, men her har jeg inntrykk av at det varierer veldig fra firma og også fra hver enkelt. Man kan jo faktisk si nei til overtid. Fordelen er jo at man faktisk får betalt får overtidsarbeid.

Selve jobben for min del ble litt for raskt A4 og føles per dags dato mer som rutinearbeid. 

2. Vil tro det ja. Praktisk erfaring er stort sett alltid satt pris på. Har du ikke erfaring som rådgiver forventer de heller ikke at du skal kunne det som nyansatt. Kjenner en som nettopp fikk jobb hos konsulent etter å ha jobbet noen år ute. Han byttet forresten også av samme grunn som deg. 

Det jeg liker best med jobben min er at jeg sjeldent MÅ begynne til en bestemt tid. Dette i motsetning til fysiske jobber som din hvor andre venter på deg og man må samarbeide med andre fysisk.

Lykke til! :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...