Gå til innhold

Kjøp av lagerseksjon - finansieringsmetoder


Anbefalte innlegg

Ser at det dukker opp flere og flere lageranlegg der man kan eie sin egen seksjon: Finn-søk.
Synes det ser ut som et smart konsept hvis man f.eks. har liten lagringsplass, mangler garasjeplass for å skru på bil, vinterlagring av hobbybil, båt, osv. I visse områder kan dette sikkert være en grei investering også. Ut fra det jeg forstår vil man da eie sin egen seksjon i et sameie.

Men, det jeg lurer på er om noen har erfaring med finansiering av noe sånt som privatperson? Alternativene er vel:
1) Kjøpe lokalet kontant (som privatperson)
2) Utvide boliglån på hus/leilighet sånn at lagerseksjonen bakes inn i eksisterende lån
3) Kjøpe lokalet via et firma, evt. lage et single-purpose-firma á la Frank Drebin Lager AS som kjøper en seksjon
4) Ta opp et eget lån med pant i seksjonen

Alternativ 1 er supert for de som hår råd til det. Alternativ 2 likeså, hvis man har rom for det i huslånet.

Alternativ 3: Er det i det hele tatt noen fordeler med dette hvis det er jeg selv som privatperson (eller familie/venner) som skal bruke lagerseksjonen? Må vel betale leie til evig tid til Frank Drebin Lager AS, og denne leien skal vel da være normal markedsleie. Hvis Frank Drebin Lager AS må låne penger for å kjøpe seksjonen så har jo bedriftslån såvidt jeg har fått med meg ganske andre renter enn for private.

Alternativ 4: Ta opp et lån som privatperson for å kjøpe det som i praksis er en næringseiendom (eller i hvert fall sorterer under det på Finn.no). Hva slags lån snakker vi om her? Ikke er det bolig og ikke er det fritidsbolig. Spurte en rådgiver i min egen bank, og de hadde ikke erfaring med noe lignende. Han anbefalte alternativ 2.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Er interessert i dette temaet selv.
Ett ekstra mulig alternativ for de som ikke har nokk å gå på i boliglånet er også å få kausjon fra foreldre eller lignende.
Synd det skal være så vanskelig å låne til dette privat. Burde jo være mulig å ta pant i lageret, men utifra svarene jeg har fått fra forskjellige banker lar ikke det seg gjøre.
Hvis du fant ut av noe mer tar jeg gjerne imot noen tips

Lenke til kommentar
Reem skrev (15 timer siden):

Er interessert i dette temaet selv.
Ett ekstra mulig alternativ for de som ikke har nokk å gå på i boliglånet er også å få kausjon fra foreldre eller lignende.
Synd det skal være så vanskelig å låne til dette privat. Burde jo være mulig å ta pant i lageret, men utifra svarene jeg har fått fra forskjellige banker lar ikke det seg gjøre.
Hvis du fant ut av noe mer tar jeg gjerne imot noen tips

Har ikke funnet ut noe mer selv, men inntrykket mitt er at bankene ikke er interessert i finansiering av disse lagerseksjonene. Kanskje fordi de ser en høy risiko for verdifall, eller fordi de ikke har fulgt med i timen. De jeg kjenner til som har kjøpt slike seksjoner har finansiert det enten med huslånet eller kjøpt kontant, noen også sammen med andre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...