Gå til innhold

Fedora 34 Gnome - misslykkes med å lage egne snarveier (app launcher)


Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt Fedora 34 installert på en av maskinene et par måneder nå, for å få Gnome desktop litt mer i fingrene. Og ja, etter at jeg begynte å bli vant med dette desktopsystemet er jeg blitt mer og mer fan (elsker å kunne styre det meste med tastaturet, men det gjelder jo andre desktop-systemer óg da). Dette kunne jeg ha fortsatt med til det kjedsommelige, men jeg skal hoppe over det og forklare hva jeg ikke får til.

Jeg bruker et program som heter Passwordgorilla. Denne kan lastes ned til Linux i form av en .bin -fil, og denne kan kjøres direkte.

Men så er det om å gjøre å prøve å få ordnet opp i Gnome desktop, slik at jeg får oppretta en snarvei under "all programs".

Dette har jeg prøvd:

I mappen ~/.local/share/applications har jeg prøvd å opprette en fil med navn password-gorilla.desktop

[Desktop Entry]
Version=1.0
Terminal=false
Icon=/home/geirhk/.local/share/applications/pjesk.svg
Type=Application
Categories=Utilities;Accessories;
Exec=/home/appappers/gorilla1537_64.bin
MimeType=application/psw.database;
Name=Password Gorilla
GenericName=Password database utility
StartupNotify=true

Og så kjørte jeg følgende kommando

[geirhk@fedora ~]$ sudo update-desktop-database /home/geirhk/.local/share/applications

Og prøvde å logge ut og inn.

Forventet resultat: Ny snarvei (app launcher) opprettet under "all programs"

Observert resultat: Ingen endring, ingen nye ikoner, heller ikke i undermapper under "All programs".

 

Hadde vært supert om noen har noen forslag til hva som kan være feil her.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da har jeg funnet en løsning. Det er flere forutsetninger som må være oppfylt for at snarveien skal kunne vises. Håper at dette kan være behjelpelig for andre som ønsker å leke seg med Fedora/Gnome.

Dette er på ingen måte en god manual for alle distroer som kjører Gnome, kun en løsning som jeg vet fungerer på mitt system basert på testing og feiling samt en masse søk på nettet. Det er mulig at det kan fungere med Ubuntu, men det får noen andre ildsjeler evt. teste.

Jeg tror det er sånn at alle forutsetningene under (fet tekst) må være oppfylt samtidig for at snarveien skal kunne vises i Gnome.

Siden jeg selv er i en slags opplæringsfase mhp. Gnome desktop, regner jeg med at noe av det jeg skriver kan virke missvisende eller direkte feil (f.ex om noe av kravene ikke er faktiske krav pga jeg har ikke testet alle kombinasjoner, slik som f.ex å bare utelukke linja som har med mimetype å gjøre) - så det er faktisk bare bra om noen arresterer meg på det jeg skriver ;)

 

Den kjørbare fila må faktisk ha tillatelse til å kunne kjøre som et program

Sjekk at attributtet som styrer hvorvidt fila kan kjøres er aktivert. I filbehandler pleier det være nok å høyreklikke på fila, velge fliken Permission/Tillatelser - sjekkboksen Allow executing file as a program (heter sikkert noe slik som tillat å kjøre filen som et program på norsk).

 

Plassering av desktop-fila

Først og fremst er det sånn at lokasjonen til desktop-fila må være forhåndsdefinert i variabelen XDG_DATA_DIRS. Sjekk derfor med kommandoen:
echo $XDG_DATA_DIRS

I mitt tilfelle viste det seg at filplasseringa under hjemme-mappa ikke var definert. Det enkleste ble derfor å flytte desktop-fila til en gyldig plassering, i dette tilfelle /usr/share/applications.

 

Formattering av innhold - semikolon

Tekstlinja som omhandler MimeType MÅ avslutte med semikolon. Tekstlinja kan definere én eller flere mimetyper, adskilt av semikolon.

Samme gjelder for tekstlinja Categories.

 

Ikon

I likhet med plassering av desktop-fila, må også ikonet ha en filplassering som Gnome aksepterer. Dette kan jeg veldig lite om, men vet at i dette tilfellet fungerte det å legge ikonfila i /usr/share/icons.

En fin ting med Gnome er at det støtter svg-filer direkte. Da er det fort gjort å lage seg et lite ikon med f.ex. Inkscape, så slipper man å konvertere til andre proprietære formater før filene kan brukes.

 

Aktivere - få Gnome til å søke etter nye snarveier (desktop  launcher - vet ikke hva disse kalles på norsk)

Fra Terminal, kjør kommandoen sudo update-desktop-database.

 

Til slutt - oppsummering - dette fungerer for meg og med Fedora 34 Workstation

Husk at fila må settes attributtet for kjørbar.

Fullstendig filbane for desktop-fila (snarvei, application launcher, ...)
/usr/share/applications/password-gorilla.desktop

Fullstendig bane for ikon-fila
/usr/share/icons/pjesk.svg

Og - innholdet i fila password-gorilla.desktop

[Desktop Entry]
Version=1.0
Terminal=false
Icon=/usr/share/icons/pjesk.svg
Type=Application
Categories=Utilities;Accessories;
Exec=/home/appappers/gorilla1537_64.bin
MimeType=application/psw.database;
Name=Password Gorilla
GenericName=Password database utility
StartupNotify=true

Og husk å kjøre kommandoen
sudo update-desktop-database

Endret av geir__hk
glemte å få med at vila må være påsatt execute-attributtet . ..
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...