Gå til innhold

Nei, du får ikke lavere strømregning ved å sette en magisk plugg i en stikkontakt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe lignende er benyttet i USA i flere tiår, men med besparelse på ca 20%. Vi skal ikke se bort fra at utstyret er forbedret med mer avansert programvare de senere årene, men det som er lovet i annonsen høres mye ut. Strømmen du får over nettet i dag med mer vindkraft og solkraft vil forringe sinuskurven ytterligere, ref flere blackouter i Tyskland. Tilsvarende forringelser får en med frekvenstyrte maskiner. Når du får mye peaker vil det kunne skade sensitivt utstyr. Fra et forbrukerstandpunkt burde det vært levert bedre kvalitet på strømmen, men med mange offentlige eiere som til de grader benytter strømprisene som sine beste melkekuer er nok også det for godt til å bli sant.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (23 timer siden):

Hvis du er så borti natten at du faktisk går på denne svindelen, så er det nesten så du fortjener det...

Du skylder på offeret for svindelen. Det mener jeg er helt feil tankegang. Nesten fristende å komme med en analogi til voldtekter her. Jeg mener det er klinkende klart svindlerne som bør stilles til ansvar her. Markesføringsloven §7 og 8 er også klar på det samme.

Anklagen om svindel bør i første omgang rettes mot Googles annonsenettverk, så får de eventuelt ta det videre til bakenforliggende annonsører dersom disse avsløres.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Du skylder på offeret for svindelen. Det mener jeg er helt feil tankegang. Nesten fristende å komme med en analogi til voldtekter her. Jeg mener det er klinkende klart svindlerne som bør stilles til ansvar her. Markesføringsloven §7 og 8 er også klar på det samme.

Anklagen om svindel bør i første omgang rettes mot Googles annonsenettverk, så får de eventuelt ta det videre til bakenforliggende annonsører dersom disse avsløres.

Det var kanskje satt litt på spissen, poenget mitt er ikke å rettferdiggjøre svindelen, det er selvsagt svindlerne som må stilles til ansvar. Poenget mitt er at du må være ekstremt lettlurt for å gå på denne type svindel. Så lettlurt at det ikke er til ditt eget forgodtbefinnende. 

Det hele minner meg om han tilsynelatende gnikket frem tusenlapper, og likevel klarte å svindle til seg over en halv million fra kun fire personer. 

Lenke til kommentar
Morten Hoff skrev (18 timer siden):

Noe lignende er benyttet i USA i flere tiår, men med besparelse på ca 20%.

Det er då mykje...  fortel meir? Skulle tru at ein dings med grønt ljos på tvert om vil auka forbruket. På grunn av at det grøne ljoset over tid vil bruka noko straum. Som når ein gløymer å lukka ei bildør, og små inneljos i bilen kan sakte bruka opp all straumen i batteriet dersom du ikkje får lukka døra tidsnok.  

Endret av Budeia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Budeia said:

Skulle tru at ein dings med grønt ljos på tvert om vil auka forbruket. På grunn av at det grøne ljoset over tid vil bruka noko straum. Som når ein gløymer å lukka ei bildør, og små inneljos i bilen kan sakte bruka opp all straumen i batteriet dersom du ikkje får lukka døra tidsnok.  

Helt korrekt! Men det er ikke mye strøm de bruker.

Lenke til kommentar

De som har tillatt frislipp av nettleie, "fri konkurranse" i et monopolmarked vil sikkert kjøpe inn denne dingsen i tusentall.  Politikere / administrasjon som står bak dette må være de mest godtroende mennesker på kloden.  https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/ordetfritt/2021/06/24/Unødig-høy-nettleie-gir-Tensio-eierne-rekordutbytte-24158918.ece 

Endret av 0QE8JCM8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hårek skrev (På 3.7.2021 den 20.46):

Lureri går ikke ut på dato, det bare legges i køen av annet lureri i vente på neste generasjon som ikke har opplevd akkurat denne dingsen som virkningsløs. Snart kommer støvsugerne som baserer seg på et vannbad på markedet igjen. Forrige gang i 1995 var jeg med å sparke leverandørene i r.... og fortelle alle hvor dårlige de er og hvor sinnsykt dyre de er. Man kunne få 3 støvsugere med Hepa-filter av kjent merke som er ti ganger bedre for prisen på de to ulike svindelmaskinene. Det verste var at den tidens NAV krevet av mange arbeidsledige at de skulle begynne å selge disse støvsugerne, ellers så mistet de dagpengene. Det stoppet vi...

Lenke til kommentar

Det er ikke forbudt å være dum eller naiv. Det er forbudt å svindle. Så jeg vet akkurat hvor jeg skal legge skylda.

Makan til victim-blaming i denne tråden. Å utvikle sunn skepsis kan man gjøre på et utall bedre måter.

Se også saken litt mer i fugleperspektiv. En lærepenge til en tusenlapp er nok ikke så mye for hvert enkelt offer, men når det blir et tusentall offer som går på dette så blir det millionbusiness for svindleren. Det gjør noe med markedet for å finne på svindelmetoder. Blir svindel sosialt akseptert så og kjent som en måte å tjene millioner på, mens myndigheter bare ser gjennom fingrene med det pga "livets harde skole for dumme og naive" så kommer det stadig flere forsøk. Det bør ikke bli sosialt akseptert eller kjent snarvei til rikdom, men en kjent snarvei til fengslet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Noen opplever store annonsekampanjer som bevis for et produkt eller tjenestes kvalitet og utbredelse.

Jeg har respekt for f eks SodaStream. Jeg var med å introdusere det på 1980-tallet. Det var kvalitet og lett verifiserbar nytte og verdi. Holdbar, nyttig og ikke spess dyr. 

Dagens propaganda for visse "helseprodukter" er både umoralske, umulig å bevise eller motbevise, spiller på angst og uvitenhet. Og er fryktelig dyre. 

Tomater, egg, lever, kål, linser, brokkoli og fisk er ekte helseprodukter, men de er det ingen som lager noe særlig om.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette er "same shit, new wrapping" av et produkt som kommer igjen og igjen i sykluser.

For drøyt ti år siden ble det solgt lignende under merkenavnet PowerBuddy. En lokal elektriker rett ved der jeg bor importerte og solgte dette. Ble mye styr i lokalavisa, endte med at han ringte meg og var forbanna...

Han hadde også registrert et domenenavn enove.no som til forveksling kunne minne om enova.no. Den varslet jeg om og det ble stengt ned etter litt advokatbrev fra Enova ;)

Finner kun igjen disse to artiklene fra tida. Kommentarfeltene er dessverre ikke lenger tilgjengelige, for der var det temperatur...

https://www.ringblad.no/nyheter/boksen-er-helt-genial/s/1-97-5499395?fbclid=IwAR1bmeeDjBInD9WDV8ZJg3SGacI13EX0Ne7ZD4v4uvdz_dBkRqGnme7OrIg

https://www.ringblad.no/nyheter/enova-vil-stoppe-enove-no/s/1-97-5520429?fbclid=IwAR2qhKChWJGoBNwGl015otC5GyZCxmH6cMkFWFRTuhig5C1ZLhfs0qxTKgE

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...