Gå til innhold

Sideren fra Hardanger er så spesiell at den forskes på. I sentrum av utviklingen står noen norske teknologer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Memento scientiam skrev (På 3.7.2021 den 12.54):

Det er utrolig med ressurser samfunnet legger ned i dette rusmiddelet. Det er ganske sykt. 

Det er vel ikke fullt så sykt som at noen velger å kun se sider som et rusmiddel, noe som blir i overkant trass-preget og bakstreversk etter mitt syn. Ja; det ER alkohol i denne sideren. Ca 3 - 12 % av volumet, faktisk. De resterende 88 - 97 % av volumet er da en drikk med forskjellige smaksinntrykk. Dette har da vært produsert i flere generasjoner på gårdene i Hardanger akkurat som man har laget forskjellige typer av øl/hjemmebrygg andre steder.
Når det er et tilstrekkelig behov for denne typen produkter er det ikke noe galt i å produsere og levere dette til forbrukerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

Når det er et tilstrekkelig behov for denne typen produkter er det ikke noe galt i å produsere og levere dette til forbrukerne.

Den påstanden kan du slenge rundt deg når det gjelder hva som helst, deriblant: røyk, snus, opium, hasj, kokain, osv, så den er ugyldig. Sett verden i flammer, så blir det tilstrekkelig behov for våpen, så folk kan kvitte seg med de de hater. Fungerer like gjerne på det. En påstand fullstendig uten tyngde. 
 

3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

Dette har da vært produsert i flere generasjoner på gårdene i Hardanger akkurat som man har laget forskjellige typer av øl/hjemmebrygg andre steder.

At noe har pågått lenge, er også meningsløst å bruke som argument for at det er uproblematisk. Folk røykte tobakk i mange år. Folk smurte farlige stoffer på huden som sminke. Ting som dette sluttet (eller prøver) vi til slutt med. 
 

3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

Det er vel ikke fullt så sykt som at noen velger å kun se sider som et rusmiddel, noe som blir i overkant trass-preget og bakstreversk etter mitt syn. Ja; det ER alkohol i denne sideren. Ca 3 - 12 % av volumet, faktisk. De resterende 88 - 97 % av volumet er da en drikk med forskjellige smaksinntrykk.

Snus, hasjkaker, rusbrus, kaffe, te, og andre spiselige eller drikkelige rusholdige varer inneholder også en viss prosent av rusmiddelet. Så det gjør alle disse greie, fordi at mesteparten av varen da er mat eller drikke med forskjellige smaksinntrykk? Så om jeg tilsetter alskens narkotiske stoffer som for eksempel tunge rusmisbrukere er avhengige av, til maten eller drikken min, så er det helt, fullstendig greit, fordi at maten eller drikken min er en vare med forskjellige smaksinntrykk? Den alkoholen i drikken din har en betydelig påvirkning på kroppen din. Når du inntar denne drikken, ruser du deg parallelt med å oppleve smaken, og dekke tørsten. Den får kroppen din i ruset tilstand, og så mer du inntar, så mer beruset blir du. 
 

Enhver vare som formål har å inntas i kroppen, med nok mengde rusmiddel til å ruse kroppen med den mengden varen er ment å forbrukes til, vil være å anse som et rusmiddel. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (34 minutter siden):

Den påstanden kan du slenge rundt deg når det gjelder hva som helst, deriblant: røyk, snus, opium, hasj, kokain, osv, så den er ugyldig. Sett verden i flammer, så blir det tilstrekkelig behov for våpen, så folk kan kvitte seg med de de hater. Fungerer like gjerne på det. En påstand fullstendig uten tyngde. 
 

At noe har pågått lenge, er også meningsløst å bruke som argument for at det er uproblematisk. Folk røykte tobakk i mange år. Folk smurte farlige stoffer på huden som sminke. Ting som dette sluttet (eller prøver) vi til slutt med. 
 

Snus, hasjkaker, rusbrus, kaffe, te, og andre spiselige eller drikkelige rusholdige varer inneholder også en viss prosent av rusmiddelet. Så det gjør alle disse greie, fordi at mesteparten av varen da er mat eller drikke med forskjellige smaksinntrykk? Så om jeg tilsetter alskens narkotiske stoffer som for eksempel tunge rusmisbrukere er avhengige av, til maten eller drikken min, så er det helt, fullstendig greit, fordi at maten eller drikken min er en vare med forskjellige smaksinntrykk? Den alkoholen i drikken din har en betydelig påvirkning på kroppen din. Når du inntar denne drikken, ruser du deg parallelt med å oppleve smaken, og dekke tørsten. Den får kroppen din i ruset tilstand, og så mer du inntar, så mer beruset blir du. 
 

Enhver vare som formål har å inntas i kroppen, med nok mengde rusmiddel til å ruse kroppen med den mengden varen er ment å forbrukes til, vil være å anse som et rusmiddel. 

wow, du verden :)

Ja, da er det nokså enkelt å danne seg et inntrykk av hvor du står i ruspolitikken.

Bare så det er sagt; jeg er for måtehold selv også, men åpenbart ikke en totalavholdsmann. At vi to står på hver vår side av streken er helt greit. Personlig har jeg tro på at det går an å balansere ett sted mellom totalt avhold og misbruk, men jeg skjønner at enkelte velger en annen tilnærming av forskjellige årsaker.

At du allikevel velger å trekke inn tunge narkotiske stoffer som gir umiddelbar og tung rus i en diskusjon om lokalt kulturelt forankret tradisjon med å produsere en fruktbasert drikk med relativt lavt innhold av rusmiddel blir for meg å trekke det lengre enn nødvendig.

Det blir akkurat som at man sjokkert utbryter "DRIKKER DU FORAN BARNA?" når man tar ett glass vin til søndagsmiddagen, eller som når det ikke skilles mellom de voksne som drikker ett glass vin eller tar én pils til mat eller til kos en kveldsstund, og de voksne som ruser seg på alkohol. Denne typen argumentasjon blir for ekstrem for meg, og holdningene som demonstreres egner seg mer til å danne et urealistisk og usunt syn på og forhold til alkohol enn om man evner å se forskjell på en smule og et helt brød.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Memento scientiam said:

Den påstanden kan du slenge rundt deg når det gjelder hva som helst, deriblant: røyk, snus, opium, hasj, kokain, osv, så den er ugyldig. Sett verden i flammer, så blir det tilstrekkelig behov for våpen, så folk kan kvitte seg med de de hater. Fungerer like gjerne på det.

Noen bilførere velger å kjøre med en hastighet som ligger langt over fartsgrensen, eller på annen måte bryte trafikkreglene bevisst. Altså må vi forby all bilkjøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apropos Champagne og beskyttet varemerke. Nå har Putin undertegnet en lov som forbyr å kall Champagne for Champagne. Nå skal de tvinges å skrive musserende vin på flaskene. 

Derimot kan russisk musserende vin kalles Champagne.

Slik går det når autokrater mister grepet. Det er garantert en venn av Putin som har betalt ham masse penger for å gjøre dette sprellet. Putin er korrupt til beinet.

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, 3L5Y3RE8 said:

Det er vel ikke fullt så sykt som at noen velger å kun se sider som et rusmiddel, noe som blir i overkant trass-preget og bakstreversk etter mitt syn. Ja; det ER alkohol i denne sideren. Ca 3 - 12 % av volumet, faktisk. De resterende 88 - 97 % av volumet er da en drikk med forskjellige smaksinntrykk. Dette har da vært produsert i flere generasjoner på gårdene i Hardanger akkurat som man har laget forskjellige typer av øl/hjemmebrygg andre steder.
Når det er et tilstrekkelig behov for denne typen produkter er det ikke noe galt i å produsere og levere dette til forbrukerne.

Med andre ord ganske likt øl og og en del vin på alkoholnivå. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 7/3/2021 at 12:54 PM, Memento scientiam said:

Det er utrolig med ressurser samfunnet legger ned i dette rusmiddelet. Det er ganske sykt. 

Jeg foretrekker å tro du er ironisk.
Hvis du betegner noen ivrige eplebønder i Hardanger som "samfunnet" har du mistet grepet. 

Jobben disse bøndene gjør for å produsere noe så smakfult kan knapt overvurderes. Jeg tviler på at noen drikker sider for å bli pære..., nei, jeg mener eple full. Til det er nok butikken på hjørnet for nært. Fylliuker pælmer øl. Drankere pælmer sprit av en helt annen klasse. Og så har vi de fine husfrudrankerne som holder seg til rødvin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke minst en stor andel kvinner jeg kjenner. De liker ikke øl og vil ikke alltid ha vin eller sprit, da blir det ofte Sider.
Jeg kjenner ingen som drikker Sider uavhengig av alkoholen og man må ta samme forbehold ift. alkoholen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, KANE2009 said:

Er du seriøs når du sier at det ikke finnes folk som drikker sider for å bli fulle?

Dette segmentet av befolkningen drikker vel helst jukse-cider (søt ugjæret eplejuice tilsatt alkohol og CO2 samt sukker for å gjøre den ekstra søt) og ikke håndverks-cider naturlig karbonert gjennom gjæringsprosessen, som ligger i en helt annen prisklasse.

Endret av Arve Synden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (1 minutt siden):

Dette segmentet av befolkningen drikker vel helst jukse-cider (søt ugjæret eplejuice tilsatt alkohol og CO2 samt sukker for å gjøre den ekstra søt) og ikke håndverks-cider naturlig karbonert gjennom gjæringsprosessen, som ligger i en helt annen prisklasse.

Ja, i den yngre garden så går det nok mest i "jukse-cider", men har sett godt voksne folk (for eksempel i segmentet Theo snakker om) drikke dyrere, ordentlig cider og bli pære fulle også. Poenget mitt var at det finnes folk som blir drita på cider (også ekte håndverks-cider) selvom det nok ikke er det mest utbredte :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Eneste grunn jeg kan se til at noen skal drikke seg snydens fulle på 5% sider til 500 per flaske, er som Putin: Jeg gjør det fordi jeg vil vise at jeg vil og kan.

For de fleste andre kunder er dette et godt (om oftest mindre alkoholholdig) alternativ til importert vin til spesielt god mat.

Topprestauranter heller enn kjellerbrygg til bygdefester? Jeg liker utviklingen, og dette er vel anvendte utviklingsmidler!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...