Gå til innhold

Neida, hydrogen i personbiler er ikke dødt: Nå dobles antallet fyllesteder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

Men utelukker ikke at det ikke skjer før *etter* alle nye personbiler, busser og lastebiler i Norge går på batterier.

Man trenger nullutslipp for kjøretøy som ikke direkte setter høye krav til kraftnettet. 

Det er som sagt en grunn til at flere og flere tilbydere av hurtiglading nå også produserer H2-Generatorer for å hjelpe elbilene å få ladet uten for store krav til nett-tilkoblingen. 

Så kan man diskutere om det er bedre å bruke hydrogen for å lade en elbil eller bruke den direkte i en hydrogenbil. Jeg trur de fleste regner seg frem til at direkte bruk blir bedre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var jo en interessant plassering av stasjonen, kun 34/36 km (avhengig av valgt rute) mellom denne og den i Sandvika. Nå trenger altså ikke taxisjåførene som hovedsaklig kjører mellom Oslo sentrum og Gardermoen å kjøre innom Sandvika for å få påfyll.

Dog akkurat så langt unna at det blir et stykke å "bomkjøre" uten passasjer for å fylle, om man er på Gardermoen. Den i Sandvika vil jo i mange tilfeller være nær der kunden settes av, om målet er Oslo, Asker eller Bærum.

Hadde trodd litt av poenget var å spre de såpass at det går an å bruke de som noe mer enn lokaltransportkjøretøy, eller få opp slike i andre "storbyer" som Bergen, Stavanger og Trondheim. Uansett, det må opp en god del flere fyllestasjoner før kundene tør å kjøpe seg FCEV igjen. De første kundene har brent seg kraftig, og det ser folk. 

Med diesel/bensin kan de kjøre en kort bit fra siste kunde-drop-off til nærmeste bensinstasjon. Med el-bil er det ikke langt fra Gardermoen og til Ionity på Dal eller Tesla sine SuC-ladere på Nebbenes (stasjoner under planlegging/bygging på Kløfta og Skedsmokorset ifølge "findus-kartet"), i tillegg til andre hurtigladere i området, som de på Gardermoen-feltet (Circle-K, ved Radisson Blue Airport Hotell og McDonalds Gardermoen).

Med de kjørelengdene man nå ser, og utbredelsen av biler som klarer seg med <20 minutter for å fylle 5-80 % SoC, så tror jeg kampen om både privatkundene og næringskundene som baserer seg på personbiler, allerede er opp og avgjort. Da er det varebilsegmentet og kjøretøy som er større enn dette, som er igjen å kjempe om.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det har vel formodningen mot seg at hydrogen-el skal være mindre egnet i mindre kjøretøy, når det egner seg til tungtransport og fly. Så lenge el-forsyningen blir stadig mer sol/vindbasert, så må men ha en vettug lagring av energi. Den lavere virkningsgraden ved hydrogenproduksjon nulles ut til fulle om man tar inn over seg ressurstilgang og miljøbelstningen fra ende til annen. Man må se hele bildet når konsekvensene av en 100-ganger oppskalering av batteriløsningen. Man må selvfølgelig gå for begge deler.

Lenke til kommentar

Et batteri kan brenne, så kan diesel og bensin, herav bensinen er den mest lettantennelige.. Og det tenker man jo litt på ved en ulykke, eller lekkasjer.. (vel, noen gjør ihvertfall d).. Har man sett 40-50L bensin som er sølt utover asfalten under og rundt en bil antenne, så burde det skremme vannet av de fleste..

Så hvordan går det ann å bli så korka at man frivillig kjører rumdt med et medie som i tillegg til å være ekstremt brennbart attpåtil er komprimert TIL 700 BAR...?!!

Går noe sånt i lufta ved en ulykke/berging el lignende så kommer det til å drepe alt som måtte befinne seg i sikkert 100m radius..

For ikke å snakke om disse lastebilene som skal kjøre rundt m svære tanker m 200 bar hydrogen till disse fyllestasjonene . Den dagen en sånn får feks motorbrann i en tunnel...

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, hydrogen i privatbiler er dødt. Det kan kanskje ha sin misjon i flåtekjøretøy med krav til oppetid.

Men til dem som bekymrer seg om hydrogensikkerhet, så overdriver de. Hindenburg skjer ikke lenger. Det er snart 100 år siden, og alle har lært. Hydrogensystemer er på sikkerhetsnivå med andre prosesser.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det handler ikke om høna og egget lengre. Det handler om hydrogen vs all fornuft. Jeg kan skjønne at journalisten er høflig og konfliktsky nok til å gi hydrogen i personbiler positiv omtale, men helt ærlig: Hydrogen i personbiler er ikke en sak lengre. Siste spiker i kista ble satt 10. juni 2019 i Sandvika.

Da følger man ikke med på vekst. Det spiller ingen rolle om kjøretøyet/fartøyet er lite eller stort. Man må ha et ekstra nulltuslippsalternativ. Eneste forskjellen blir markedsandeler mellom lite der batteri egner seg best og stort der hydrogen egner seg best. 

Det å dytte deler av energibehovet til indirekte energi må vi uansett. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 timer siden):

Det eksploderer hydrogenfyllestasjoner ganske regelmessig. F.eks Sandvika i 2019. Det er bare et spørsmål om tid før neste hendelse, om vi fortsetter å ha hydrogenfyllestasjoner.

Men det er så klart ikke sånn at sikkerhet ikke er en prioritet når det kommer til håndtering av hydrogen. Utfordringen er bare den at hydrogen er en ekstremt eksplosiv og lettantennelig gass, som vil lekke ut av det minste hull. Det lagres også ved høyt trykk, brenner med usynlig flamme, og ødelegger diverse vanlige stållegeringer ved kontakt.

Hvis én eksplosjon er regelmessig for deg, så må du slutte å kjøre bil med både batterier og fossilt drivstoff. De brenner konstant med samme tankegang som du har ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
13 hours ago, oophus said:

Man trenger nullutslipp for kjøretøy som ikke direkte setter høye krav til kraftnettet. 

Det er som sagt en grunn til at flere og flere tilbydere av hurtiglading nå også produserer H2-Generatorer for å hjelpe elbilene å få ladet uten for store krav til nett-tilkoblingen. 

Så kan man diskutere om det er bedre å bruke hydrogen for å lade en elbil eller bruke den direkte i en hydrogenbil. Jeg trur de fleste regner seg frem til at direkte bruk blir bedre. 

Høye krav? Det er noen hurtigladere, men størsteparten blir tatt ut hjemme.

12000 km * 0.2 kWh = 2400 kwh/år

En bil står stille 90 prosent av tida, men la oss være pessimistiske å si 12 timer.

2400/8760*2= 550 W

Hver elbil medfører altså total økning med kanskje 500 W. Om alle bruker smartlading sannsynligvis null siden de lader utenfor rushen 🤷‍♂️

  • Liker 8
Lenke til kommentar
10 hours ago, NERVI said:

Det har vel formodningen mot seg at hydrogen-el skal være mindre egnet i mindre kjøretøy, når det egner seg til tungtransport og fly. Så lenge el-forsyningen blir stadig mer sol/vindbasert, så må men ha en vettug lagring av energi. Den lavere virkningsgraden ved hydrogenproduksjon nulles ut til fulle om man tar inn over seg ressurstilgang og miljøbelstningen fra ende til annen. Man må se hele bildet når konsekvensene av en 100-ganger oppskalering av batteriløsningen. Man må selvfølgelig gå for begge deler.

Den vettuge lagringen finnes allerede. Elbiler med smartlading. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Husker det var snakk om at hvis 6 hydrogenbiler skulle fylle rett etter hverandre så måtte den 6. vente i rundt en time på at det skulle dannes nok trykk i systemet til at denne skulle få full tank. Er dette blitt noe bedre med den nye stasjonen?

Forøvrig er dette prosjektet tilnærmet ren sløsing av tid og penger, da vi har elbiler som i 99,99% av tilfellene er et bedre produkt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Hvis én eksplosjon er regelmessig for deg, så må du slutte å kjøre bil med både batterier og fossilt drivstoff. De brenner konstant med samme tankegang som du har ...

Det er da ikke snakk om bare en eksplosjon. Som sagt, det skjer regelmessig. Her er noen andre eksplosjoner/branner:

https://www.wsoctv.com/news/local/explosion-long-view-plant-damages-homes-felt-across-southern-caldwell-co/IBV6C62H7ZFXPI7Q3SNN2IKNFQ/

https://www.mercurynews.com/2019/06/01/fire-extinguished-following-explosion-at-santa-clara-chemical-plant/

https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc827814/m1/11/

https://abc7.com/hydrogen-explosion-diamond-bar-sem-truck/3068078/

https://gmauthority.com/blog/2010/08/hydrogen-filling-station-supplying-gm-vehicles-explodes/

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...