Gå til innhold

Avkriminalisering av narkotiske stoffer


Anbefalte innlegg

En kan ikke bare avkriminalisere narkotiske stoffer, siden det for alkohol og tobakk er avgifter til staten som er ment å dekke skadene det påfører samfunnet og egen helse (helsevesenets fremtidige utgifter). Hvis man skulle åpnet opp for legalisering av narkotiske stoffer så måtte staten kompenseres på linje med andre farlige ting. Det måtte være narkoavgift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett fra et helsemessig synspunkt vil jeg absolutt ikke tillate noen rusmidler. Om jeg derimot bare skal tjene mest mulig penger på folks undergang så sier jeg: KJØR PÅ!! Så lenge jeg kan fore lommeboka mi så ville jeg trolig gitt fullstending faen :) . Egentlig nei.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (31 minutter siden):

En kan spare millarder, og tjene milliarder ved å gjøre det lovlig.

Bare å se på hasj i andre land.

Kan virke som cannabis bør behandles som alkohol, med regulert salg og avgifter for å finansiere skader/problemer som oppstår ved bruk. Folk bruker det jo uansett.

Lenke til kommentar
On 7/2/2021 at 3:36 PM, CowboyJabba said:

En kan ikke bare avkriminalisere narkotiske stoffer, siden det for alkohol og tobakk er avgifter til staten som er ment å dekke skadene det påfører samfunnet og egen helse (helsevesenets fremtidige utgifter). Hvis man skulle åpnet opp for legalisering av narkotiske stoffer så måtte staten kompenseres på linje med andre farlige ting. Det måtte være narkoavgift.

 

Avgiftene som er på alkohol og tobakk er så lave at de dekker ikke engang 20 % av de medisinske bedhandlingsutgiftene av skadene. Når alle på øslandet skal være så usolidarisk og harry handle hele tiden så hjelper jo ikke det heller akkurat.

Uansett om det er narkotika og eller såkalte lovlige rusmidler så er det jo bare for tapere som selvmedisinerer sine angst problemer de er påført av den forferdelige norske kulturen.

Endret av andr3as
Lenke til kommentar

Uansett om summen dekkes eller i hvor stor grad utgiftene dekkes så er filosofien og prinsippet at det er ment å gå til det formålet. Da kan man ikke tillate at folk kjøper andre stoffer som kan være mer eller mindre skadelige men som uansett heller ikke er bra, uten å gjøre det samme der. I såfall måtte man endre tankegangen helhetlig.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men poenget var ikke om det (narkotika generelt) skulle sidestilles med alkohol, men at hvis en skulle avkriminalisere feks cannabis så måtte en gjøre det på samme måte som med alkohol. Det bryter med samfunnskontrakten om det ikke er noen avgifter mot de problemene og skadene (kostnadene) det innebærer. Det foreligger jo allerede i dag i større grad men nå et det ikke «ok» / lovlig å bruke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...