Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruke feriedager til karantene?


Lionpride

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker ikke å ta corona-vaksine. Er samtidig ansatt på en helsestasjon hvor mange unge barn kommer innom. 

Dersom jeg får beskjed om at et barn som var innom, har fått påvist corona, må jeg normalt i karantene? 
Men har arbeidsgiver lov til å kreve at jeg bruker feriedager til denne karantenetiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lionpride skrev (11 timer siden):

Dersom jeg får beskjed om at et barn som var innom, har fått påvist corona, må jeg normalt i karantene? 

Men har arbeidsgiver lov til å kreve at jeg bruker feriedager til denne karantenetiden?

Nei. 

Dersom du må i karantene på grunn av korona så har du rett påbsjukepengar. Du blir oppfordra til å bruke eigamelding for å redusere arbeidspresset til helsevesenet, men om nødvendig kan du også få sjukemelding frå lege for å gjennomføre karantene. 

Det er laga unntak for dei som bevist har pådratt seg karanteneplikt ved å reise til utlandet som då kan nektast sjukepengar og dermed pålegges å bruke ferie eller ulønna permisjon. Så langt er det ikkje etablert tilsvarande reglar for dei som unødig må i karantene fordi dei har takka nei til vaksinetilbod, men det kan være at det kjem. Det er likevel slik at inntil vidare så er det viktigaste at dei som har vært i nærkontakt med smitta går i karantene, så å betale sjukepengar er nok ein liten pris å betale for å sikre at du ikkje møter på jobb. 

Ein annan ting å bite merke i er at du berre har rett på sjukepengar under karantene om du ikkje kan jobbe. Ettersom ein person i karantene ikkje er sjuk så kan du påleggast å jobbe, enten på heimekontor eller praktisk arbeid på arbeidsplassen om det er mulig å møte opp (både reise til og frå, og utføre jobben) utan å være i kontakt med andre. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 timer siden):

Jeg er helt for vaksine(r), og skal ta den. Men å kalle det frivillig, er som å si at det er frivillig å bruke bank og visakort.

Ja, det går an å klare seg uten, men du klarer ikke å gjøre noe uten.

La oss kalle en spade en spade.

Ja la oss kalle en spade for en spade. I det daglige livet er det veldig få valg som ikke har konsekvenser. Det du snakker om virker å være konsekvensfrie valg. Og de er det få av.

Det er frivillig å spise. Men spiser du ikke kan du dø.

Det er frivillig å trene. Men trener du ikke i det hele tatt blir du sannsynligvis i dårlig form.

Det er frivillig å jobbe. Men jobber du ikke får du mindre utbetalt pr måned og trangere økonomi.

Det er frivillig å ta vaksinen. Men tar du ikke vaksinen kan du ikke forvente å reise hvor du vil eller delta hvor du vil, eller beholde en jobb med mye fysisk kontakt med sårbare mennesker.

Så jo jeg mener det er et fritt valg. Men at det ene alternativet er kjipt og begrensende er jeg enig i. Så får man ta et valg basert på tilgjengelig informasjon og ta konsekvensene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vaksiner eksisterer for å beskytte oss mot sykdommer. Mange er skeptiske til vaksiner, dem om det, men jeg har ærlig talt ingen sympati med folk som sier nei til vaksine pga. skepsis, tro eller hva det måtte være, når vaksinene er skapt nettopp for å gi oss sterkere forsvar mot sykdommer som potensielt kan ta livet av oss eller i "beste" fall gi oss permanente skader.

Å ta vaksinene hjelper både oss selv og dem rundt oss og jeg skjønner meg ikke på folk som nekter å ta dem selv om det i dette tilfellet er snakk om vaksiner utviklet fortere som kan ha bivirkninger.
Ifølge opplevelsene jeg har lest fra folk som har hatt covid, er vaksine langt på vei å foretrekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...