Gå til innhold

Må jeg betale for hvitevarer som leietaker?


Anbefalte innlegg

Hi. Jeg gar flyttet ute, og har en sporsmål eller to.

 

Den komfyr med 4 kokeplater fungert når vi flyttet in.  5 måneder etter på, en av kokeplater fungerrr ikke, tror jeg kortslutning. Den lys er på, det sier det er varm, men fungerer ikke.

 

Nå, må jeg betale for det ? Huseier sier vi skal går 50/50 for ny kokeplate.  Hva er regler? Jeg har ikke knus glasset på den,  bare brukte den som vanlig .

 

 

 

Den andre sporsmål er det: hvis jeg flyttet in 5 dager tidligere, må jeg betae ekstra 1500kr hvis vi har ikke kontrakt for den ?

Takk for hjelp :)

Jeg har ikke funnet den andre topics på de.. litt vanskelig å søke på telefon.

Endret av MurkyWeather
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Nukleosid said:

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg spør fordi jeg har hørt at folk har misforstått dette før:

Er det en induksjonsovn? I så fall blir ikke platen i seg selv varm. Og du må ha en kjele med magnetisk bunn for at den skal bli varm. Ikke alle kjeler har det.

Han skriver at ene av fire kokesoner sluttet å fungere så jeg vil tro den ene er defekt.

Lenke til kommentar

ot.prp.nr.82 s181 (min utheving)

Quote

Når de gjenstander det her gjelder er så nedslitt at det ikke lenger er regningssvarende å reparere dem, er det utleiers plikt å foreta utskifting. På hvilket tidspunkt den aktuelle gjenstanden er moden for utskifting, vil alltid måtte bero på en konkret faglig vurdering. Utleieren plikter både å forestå selve utskiftingen, og å dekke alle utgifter som påløper i den forbindelse. Utskifting av deler av tingen må som oftest betraktes som vedlikehold, og påhviler således leieren. Må for eksempel en av platene på en komfyr skiftes, er det leierens oppgave å forestå utskifting. Må derimot hele komfyren skiftes, er det utleiers plikt å skaffe ny

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
pedr0a skrev (6 timer siden):

ot.prp.nr.82 s181 (min utheving)

Når de gjenstander det her gjelder er så nedslitt at det ikke lenger er regningssvarende å reparere dem, er det utleiers plikt å foreta utskifting. På hvilket tidspunkt den aktuelle gjenstanden er moden for utskifting, vil alltid måtte bero på en konkret faglig vurdering. Utleieren plikter både å forestå selve utskiftingen, og å dekke alle utgifter som påløper i den forbindelse. Utskifting av deler av tingen må som oftest betraktes som vedlikehold, og påhviler således leieren. Må for eksempel en av platene på en komfyr skiftes, er det leierens oppgave å forestå utskifting. Må derimot hele komfyren skiftes, er det utleiers plikt å skaffe ny

Denne framstår som noget utdatert? Har aldri hørt om noen som skifter ut en plate på en platetopp. Mulig det var vanlig på 90-tallet, men med dagens keramiske eller induksjonsbaserte platetopper byttes antakelig hele toppen.

Lenke til kommentar
Prusk skrev (4 minutter siden):

Denne framstår som noget utdatert? Har aldri hørt om noen som skifter ut en plate på en platetopp. Mulig det var vanlig på 90-tallet, men med dagens keramiske eller induksjonsbaserte platetopper byttes antakelig hele toppen.

Mange av våres lover er fra tidlig 1900-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Mange av våres lover er fra tidlig 1900-tallet.

Det stemmer selvsagt, men "utskifting av deler" og "bytte en plate i en komfyr", det er ikke noe vanlige folk bedriver lenger. Jeg har ikke levd med enn 21 år på 2000-tallet, men jeg har aldri vært borti en person som har byttet ut en plate i en platetopp dersom platetoppen er gåen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Prusk said:

Det stemmer selvsagt, men "utskifting av deler" og "bytte en plate i en komfyr", det er ikke noe vanlige folk bedriver lenger. Jeg har ikke levd med enn 21 år på 2000-tallet, men jeg har aldri vært borti en person som har byttet ut en plate i en platetopp dersom platetoppen er gåen.

Poenget er vel at hvis koketoppen kan repareres med rimelig kostnad, så er det leiers ansvar. Dette vil være sjeldent for en koketopp, men vil gjelde en del andre reparasjoner rundt leiligheta. 

Ellers er det utleiers ansvar og kostnad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 7/5/2021 at 1:10 PM, Axefjord said:

Poenget er vel at hvis koketoppen kan repareres med rimelig kostnad, så er det leiers ansvar. Dette vil være sjeldent for en koketopp, men vil gjelde en del andre reparasjoner rundt leiligheta. 

Ellers er det utleiers ansvar og kostnad.

Jeg tror det er billigere å kjøpe ny koketoppen ( rundt 2000kr ). Takk til alle for svarer. Jeg skal prøv å klage videre. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...