Gå til innhold

Driftskostnader Tesla Vs diesel


muummi

Anbefalte innlegg

51 minutes ago, Kajac said:

8000 for å bytte kjølevæske? Da bytter jeg den selv med standard kjølevæske så snart garantien går ut.

Fant dette fra elbilforumet:

86794375_10157673777295196_7750571809107345408_o.jpg

87024519_10157673781895196_5823386289373708288_o.jpg

Er litt suspekt når andre produsenter bruker vanlig frostveske og sier den aldri må byttes. Men Hyundai har vel slitt litt med at bilene tar fyr så de må kanskje ha spesiell veske for å hindre det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (56 minutter siden):

...snip...

DAMN! Dette burde de ha informert om hos Hyundai når jeg kjøpte bilen. Ser det er mulig å kjøpe denne spesialvæsken på ebay, men til 35 $ for 2 liter, men det er jo dyrt det også. Fant ut at Kia e-Niro tar 13 liter kjølevæske(!). Og e-Niro er jo basert på Ioniq, så Ioniq tar sikkert omtrent like mye.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Kajac said:

DAMN! Dette burde de ha informert om hos Hyundai når jeg kjøpte bilen. Ser det er mulig å kjøpe denne spesialvæsken på ebay, men til 35 $ for 2 liter, men det er jo dyrt det også. Fant ut at Kia e-Niro tar 13 liter kjølevæske(!). Og e-Niro er jo basert på Ioniq, så Ioniq tar sikkert omtrent like mye.

Ja det er ganske absurd. Tro om nye Ioniq 5 også må ha denne spesialvesken.

Lenke til kommentar

Helt ærlig, ettersom jeg eier en V70 D3 fra 2016 på diesel.. Tesla burde og jeg personlig uten og ha googlet noe som helst på hva det koster.. Koste mindre enn en diesel bil, tesla vinner nok ganske bra på det lange løp. Blir nok og bytte til tesla etterhvert om jeg får muligheten.. Har hatt det nok moro med en standard diesel bil allerede, ville ikke hatt noe imot med en Tesla etterhvert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 22.7.2021 den 14.44):

Ang bremseproblematikken:

Man bruker ikke mer bremser i El/hybrid, da de regenererer mye av energien. Dette fjerner mye av problemet med økt vekt når det kommer til slitasje.

Grunnen til at folk bytter bremser på disse er at de aldri brukes. Derfor må du ta en god og hard oppbremsing i ny og ne. Jeg passer på å bruke brems på hver tur.

Dessuten fylles bremsene over tid med dritt som hindrer at bremseklossene kan bevege seg fritt, som fører til skeivslitasje eller rust på skivene. For den som skrur selv kan det være lurt å ta en bremseservice i blant og børste vekk skitten før den blir for inngrodd. Kanskje når du legger om til sommerdekk?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Snakket med Mobile når jeg hadde bilen på service på fredag ang. kjølevæsken. Siden dette er nytt for 2020-modellen, og kjølevæsken (på Ioniq i hvert fall) ikke skal byttes før etter fire år, er det ikke blitt utført en slik service enda. Men prisen på 4-årsservicen var ca. 7000 kr. Om jeg ville gjøre det selv kunne jeg kjøpe kjølevæsken jeg trengte for ca. 3000 kr. Igjen snakker vi om Ioniq, andre biler kan bruke andre kvanta med kjølevæske og dermed andre priser.

Så gjenstår det jo bare å se hva den faktiske prisen kommer på. Det er fremdeles tre år til denne servicen begynner for Hyundai sin del, så prisene kan jo (forhåpentligvis) gå ned en del frem til da.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Kajac said:

Snakket med Mobile når jeg hadde bilen på service på fredag ang. kjølevæsken. Siden dette er nytt for 2020-modellen, og kjølevæsken (på Ioniq i hvert fall) ikke skal byttes før etter fire år, er det ikke blitt utført en slik service enda. Men prisen på 4-årsservicen var ca. 7000 kr. Om jeg ville gjøre det selv kunne jeg kjøpe kjølevæsken jeg trengte for ca. 3000 kr. Igjen snakker vi om Ioniq, andre biler kan bruke andre kvanta med kjølevæske og dermed andre priser.

Så gjenstår det jo bare å se hva den faktiske prisen kommer på. Det er fremdeles tre år til denne servicen begynner for Hyundai sin del, så prisene kan jo (forhåpentligvis) gå ned en del frem til da.

Er dette en enkel opperasjon å gjøre selv? Eller har de designet det så det krever spesialverktøy og lignende?
Omdet bare er snakk om å tappe av og fylle på gjør man det jo bare selv.

Dog ganske sprøtt at de krever denne kjempedyre vesken når andre biler bruker vanlig frostveske til 40kr litern.

Har det noe å gjøre med batteribrannene i Hyundai Kona?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, sedsberg said:

Vil tro de bruker vakum for å ikke få luft i systemet.

For å ikke få luft i kjølesystemet? Burde jo enkelt kunne lufte det slikt man har gjort på biler i alle år. I dag er det vel sikkert ventiler rundt om kring som fikser biffen automatisk.

Siden batteriet ligger i gulvet er vel tanken høyeste punkt også.

Lenke til kommentar

Du er da avhengig av at det ikke er noen U-bøyer noe sted. Samt du må under bilen eller gulvet for å komme til alle luftingene. På motoren er det meste rett opp og ned med enkel tilgang.

Dessuten er vakum en gammel metode som verksteder har utstyr til. De sparer også mye tid siden de ikke trenger å lufte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, sedsberg said:

Du er da avhengig av at det ikke er noen U-bøyer noe sted. Samt du må under bilen eller gulvet for å komme til alle luftingene. På motoren er det meste rett opp og ned med enkel tilgang.

Dessuten er vakum en gammel metode som verksteder har utstyr til. De sparer også mye tid siden de ikke trenger å lufte.

Ja jeg ser det brukes vakuum når man gjør dette på elbiler. Leste manualen til hvordan det gjøres på Model S og var ikke bare å tappe å fylle der iallefall. Må bruke Toolkit Software for å få bilen til å åpne alle kjølelooper også så man får tømt hele systemet. Radiatoren er feks ikke tilkoblet når den ikke trengs og man får da heller ikke tømt den uten videre.

Det trengs heldigvis aldri byttes på Tesla med mindre det er noe feil da :p

Lenke til kommentar
Complexity skrev (51 minutter siden):

Er dette en enkel opperasjon å gjøre selv? Eller har de designet det så det krever spesialverktøy og lignende?
Omdet bare er snakk om å tappe av og fylle på gjør man det jo bare selv.

Dog ganske sprøtt at de krever denne kjempedyre vesken når andre biler bruker vanlig frostveske til 40kr litern.

Har det noe å gjøre med batteribrannene i Hyundai Kona?

Det vet jeg ikke. Men antar det bare er til å tømme? Jeg spurte ikke om prosedyren, men har hørt at det bare er til å tømme, fylle på, og aktivere vannpumpen så den får tømt ut luften. Denne frostvæsken ble introdusert før brannene i Kona, så jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre, eller om de bare ønsker å være spesiell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...