Gå til innhold

«Dumme hus» vil få skyhøye strømregninger fra 2022


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (9 timer siden):

Mener du at alle smarte mennesker har god råd?

Det har jeg aldri skrevet, men det er stort sett slik verden fungerer. Smarte mennesker kaster ikke bort penger på lotto, tobakk eller forbrukslån. Det er faktisk ikke fattige mennesker her i Norge, men det er mange som ikke har økonomistyring og roter bort pengene sine; dette er forklart her:

https://vigdisogverden.blogspot.com/2014/07/fattig.html 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Per Magus said:

Det har jeg aldri skrevet, men det er stort sett slik verden fungerer. Smarte mennesker kaster ikke bort penger på lotto, tobakk eller forbrukslån. Det er faktisk ikke fattige mennesker her i Norge, men det er mange som ikke har økonomistyring og roter bort pengene sine; dette er forklart her:

https://vigdisogverden.blogspot.com/2014/07/fattig.html 

Hvorfor anntar du at alle som ikke har råd til smarte løsninger kaster bort penger på lotto, tobakk og forbrukslån?
Ift. kostnadsnivå så har vi definitivt fattige mennesker i Norge.

At det finnes individer som havner i luksusfella er noe helt annet.  Selvsagt finnes det også idioter som har lite penger og kjøper tobakk og annet unødvendig vas men det er unntaket. Å generalisere alle som har dårlig råd til å tilhøre en slik grupper som i eksempelet er mildt sagt ignorant.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (51 minutter siden):

Hvorfor anntar du at alle som ikke har råd til smarte løsninger kaster bort penger 

Du må begynne å lese innleggene du svare på. Jeg skrev mange, ikke alle.

Du bedriver den enkleste formen for hersketeknikk ved å tillegge meg meninger jeg ikke har, for deretter å argumentere mot disse; dette gjelder også uttrykket "generalisere alle" hvilket jeg heller ikke gjør. Ta deg bedre tid og korrekturles innleggene dine, så ville du ikke skrevet så mye galt.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Per Magus said:

Du må begynne å lese innleggene du svare på. Jeg skrev mange, ikke alle.

; dette gjelder også uttrykket "generalisere alle" hvilket jeg heller ikke gjør.

Da leste jeg feil, ikke verre enn det :)
Jeg kan være enig i at disse individene finnes men hvor mange er vanskelig å kvantifisere. Mange uten å vite om det er mange blir også en feilaktig påstand.

Quote

Ta deg bedre tid og korrekturles innleggene dine, så ville du ikke skrevet så mye galt.

Hva mener du her?

Quote

Du bedriver den enkleste formen for hersketeknikk ved å tillegge meg meninger jeg ikke har, for deretter å argumentere mot disse

Projiserer du hersketeknikker? En lesefeil er ikke hersketeknikk men det jeg ser du driver med er definitivt den enkle form for hersketeknikk.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 timer siden):

Hvordan er det relevant? Mener du at alle smarte mennesker har god råd? Det er nok ikke slik verden fungerer.
 

Det er ikke alle som har mulighet til å begynne å vaske klær eller kjøre tørketrommel om natta eks. Ikke alle kan styre når den eldgamle varmtvannsberederen skal varme vannet eller som har fjernvarme i gulvet om vinteren mm. Jobber man nattskift kan man ikke lade bilen om natten etc.

De som vil komme best unna med dette er de som har mulighet til å hente og lagre strøm når den er billig og bruke fra eks. powerwalls eller v2h når den er dyr.

Åh det natte styret. Trenger ikke det heller. Bare ikke på likt.. eldgammel VVB er enklest å styre da de kobles via schuko. Selvfølgelig kan en lade bilen om natten om en jobber nattskift. Bare å parkere den der det er lade mulighet det. Men det er ingen som snakker om natt tariff uansett. Det er en forbanna myte. 

De som kommer best ut av dette er de som gjør tiltak for å redusere effekt bruken sin. Alle har gode muligheter til dette.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Åh det natte styret. Trenger ikke det heller. Bare ikke på likt.. eldgammel VVB er enklest å styre da de kobles via schuko. Selvfølgelig kan en lade bilen om natten om en jobber nattskift. Bare å parkere den der det er lade mulighet det. Men det er ingen som snakker om natt tariff uansett. Det er en forbanna myte. 

De som kommer best ut av dette er de som gjør tiltak for å redusere effekt bruken sin. Alle har gode muligheter til dette.

Sant det. Å unngå like belastning vil nok hjelpe mange når det er mulig. Vi får se hvordan prismodellen faktisk blir og om det eks. blir billigere strøm til tider på døgnet som natten. Samt om tidsvariende pris vil være dynamisk etter målt effekt gjennom døgnet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (31 minutter siden):

Sant det. Å unngå like belastning vil nok hjelpe mange når det er mulig. Vi får se hvordan prismodellen faktisk blir og om det eks. blir billigere strøm til tider på døgnet som natten. Samt om tidsvariende pris vil være dynamisk etter målt effekt gjennom døgnet.

Ja mitt nettselskap har ikke kommet opp med deres løsning enda. Så venter i spenning.

 

Men for en kort tid siden måtte jeg le av en som lirte av seg på Facebook.  Han hadde en av disse kvasi test løsningene nå. Søyt over hvor dyrt det var osv. Med nærmere ettersyn hadde han lavere nettleie med effektbasert nettleie enn fastleien. Dette var norgesnett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (41 minutter siden):

Da leste jeg feil, ikke verre enn det :)
 

Hva mener du her?

Projiserer du hersketeknikker? En lesefeil er ikke hersketeknikk men det jeg ser du driver med er definitivt den enkle form for hersketeknikk.

Du ikke bare leser feil, men du skriver feil og du misforstår med vilje alt jeg skriver. 

Man projiserer ikke en hersketeknikk; projisering er en hersketeknikk https://www.tu.no/artikler/konsulent-dette-er-de-7-nye-hersketeknikkene/223226 

Du finner mer informasjon om å skrive godt norsk her: http://oversetting.blogspot.com/ 

Men dette begynner å bli så langt OT at jeg avslutter denne tråden slik at ikke moderator skal behøve å slette hele debatten, hvis det er noe mer du lurer på så kan du sende meg en melding.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Ja mitt nettselskap har ikke kommet opp med deres løsning enda. Så venter i spenning.

 

Men for en kort tid siden måtte jeg le av en som lirte av seg på Facebook.  Han hadde en av disse kvasi test løsningene nå. Søyt over hvor dyrt det var osv. Med nærmere ettersyn hadde han lavere nettleie med effektbasert nettleie enn fastleien. Dette var norgesnett. 

Herlig :D

Lenke til kommentar
3 hours ago, Per Magus said:

Du ikke bare leser feil, men du skriver feil og du misforstår med vilje alt jeg skriver. 

Man projiserer ikke en hersketeknikk; projisering er en hersketeknikk https://www.tu.no/artikler/konsulent-dette-er-de-7-nye-hersketeknikkene/223226 

Du finner mer informasjon om å skrive godt norsk her: http://oversetting.blogspot.com/ 

Men dette begynner å bli så langt OT at jeg avslutter denne tråden slik at ikke moderator skal behøve å slette hele debatten, hvis det er noe mer du lurer på så kan du sende meg en melding.

Du påstår at jeg bedriver hersketeknikk og går til angrep på hvordan jeg skriver norsk. Det vil jeg si er å bedrive hersketeknikk for så å putte skylden om hersketeknikk over på den andre :)

EDIT:
Jeg tenker at denne usakligheten får stå på din bekostning og at det ikke blir nødvendig med noen meldingsutveksling.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (På 5.7.2021 den 15.35):

Du må begynne å lese innleggene du svare på. Jeg skrev mange, ikke alle.

Du bedriver den enkleste formen for hersketeknikk ved å tillegge meg meninger jeg ikke har, for deretter å argumentere mot disse; dette gjelder også uttrykket "generalisere alle" hvilket jeg heller ikke gjør. Ta deg bedre tid og korrekturles innleggene dine, så ville du ikke skrevet så mye galt.

Kan du vise til hvor i innleggene i denne diskusjonen, før dette innlegget, hvor du "tallfester" eller antyder noe om antall smarte mennesker? Eneste stedet jeg ser ordet "mange" brukt, er om avgifter og om folk uten økonomistyring som roter bort pengene.

Ikke på noen steder antyder du at det kan finnes smarte mennesker som kan og gjør dumme ting, eller rett og slett blir lurt av andre som har forstått bedre den økonomiske verdien av oppfinnelsen/oppdagelsen.

Likevel er historien full av folk som har solgt geniale idéer og/eller rettigheter til disse idéene/produktene, for en latterlig lav sum eller alkohol, fordi de ikke nødvendigvis var smarte på alle sider av livet. Eller i senere tid, blitt alt for glad i andre substanser som gir rusavhengighet.

Og så finnes det folk som er født inn i fattigdom/dårlige kår, uten at man dermed kan påstå at de ikke er smarte. De har kanskje bare ikke hatt mulighet til å få utfolde seg på en måte som gir annerkjennelse eller rikdom. Gjerne blir de utnyttet av folk som er mindre smart enn dem, men som sitter med mer makt og rikdom.

Din påstand om at smarte folk ikke gjør dumme valg, er altså ikke bare fullstendig feilaktig, men styrker seg ikke ved at du viser til et blogginnlegg som ditt bevis. Det er faktisk ikke bare litt latterlig.

Dermed så synes jeg du er relativt ufin med @Theo343 i dine 2 siste innlegg, basert på et spørsmål om hva du mener å si (sitat nederst i dette innlegget), og det oppfølgende spørsmålet basert på din feilaktige påstand, gjengitt i sitat 2. Svare ditt på oppfølgingsspørsmålet Her kunne du valgt å legge deg på en mildere linje, men velger å ta fullstendig av og påstå hersketeknikker. Dette kunne du selv valgt å være for god til, men istedet velger du å lange ut på en ganske så krass måte.

Per Magus skrev (På 4.7.2021 den 16.14):

 

Det er mange ekstra avgifter for folk som ikke er smarte, for eksempel Norsk Tipping, tobakk og kredittkortrenter. 

https://verdenogvi.blogspot.com/2017/12/dumme-mennesker_14.html 

 

Per Magus skrev (På 5.7.2021 den 8.49):

Det har jeg aldri skrevet, men det er stort sett slik verden fungerer. Smarte mennesker kaster ikke bort penger på lotto, tobakk eller forbrukslån. Det er faktisk ikke fattige mennesker her i Norge, men det er mange som ikke har økonomistyring og roter bort pengene sine; dette er forklart her:

https://vigdisogverden.blogspot.com/2014/07/fattig.html 

 

Theo343 skrev (På 4.7.2021 den 23.23):

Hvordan er det relevant? Mener du at alle smarte mennesker har god råd? Det er nok ikke slik verden fungerer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Per Magus skrev (På 4.7.2021 den 16.14):

 

Det er mange ekstra avgifter for folk som ikke er smarte, for eksempel Norsk Tipping, tobakk og kredittkortrenter. 

https://verdenogvi.blogspot.com/2017/12/dumme-mennesker_14.html 

Så du ser ned på personer som er i en vanskelig situasjon, gjelder det alle som er vanskeligstilte uansett sosial situasjon eller har du noen unntak ?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (På 5.7.2021 den 8.49):

Det har jeg aldri skrevet, men det er stort sett slik verden fungerer. Smarte mennesker kaster ikke bort penger på lotto, tobakk eller forbrukslån.

 

Vel her legger du egget, ved å generalisere.

Kan jeg da si at rike personer er gjeldsatt til over pipa og hver gang det er nedgangstider går de på ræva så det uler.

Kan hende de er smarte på den måten at jo rikere du er jo bedre støtte får du av staten når du har mistet dine millioner/milliarder.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (4 timer siden):

Kan jeg da si at rike personer er gjeldsatt til over pipa og hver gang det er nedgangstider går de på ræva så det uler.

Kan hende de er smarte på den måten at jo rikere du er jo bedre støtte får du av staten når du har mistet dine millioner/milliarder.

Høres stort sett riktig ut og når det først går ille for miliardærene går det dem riktig ille, type kun sitte gjen med sin private villa med alle andre midler inndratt og med gjeld herfra til månen.
Men skjønner ikke frykten for å generalisere dåg.

Lenke til kommentar

Leste nettopp at strømprisene i sommer blir mer enn tidoblet fra tidligere somre? Seriøst? Det hadde gått meg hus forbi...

Hvor mye kan man spare på å koble ut varmtvannsberederen om natten? Noen som har sett på ulike sparetiltak? 
Vi bruker ikke AC eller varmepumpe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 timer siden):

Leste nettopp at strømprisene i sommer blir mer enn tidoblet fra tidligere somre? Seriøst? Det hadde gått meg hus forbi...

I fjor var et år med eksepsjonelt lave priser og høyt kraftoverskudd, i år har det vært mer normalt men med dyre perioder(husker ikke hvorfor i farta) så ja, det er godt mulig at strømmen i sommer i perioder har vært 10 ganger dyrere enn i enkelte perioder sommeren-20. Usikker på om det spiller noen rolle for din økonomi, fyringsutgiftene bør jo uansett være lave på sommeren og fyring er gjerne den største posten hos dem som fyrer elektrisk.

Theo343 skrev (8 timer siden):

Hvor mye kan man spare på å koble ut varmtvannsberederen om natten? Noen som har sett på ulike sparetiltak? 
Vi bruker ikke AC eller varmepumpe.

Koble ut VVB? Ca null. Den lekker litt varme men det går så tregt at det bare er noe å tenke på ved flere ukers fravær. Dessuten er effektariffer under innføring og da skal du bestemt ikke skru av VVB om natten siden nattariffen sannsynligvis blir billigere.

Avhengig av hvordan boligen er varmet opp kan varmepumpe være et skikkelig sparetiltak. Om dere bruker panelovner i dag vil en varmepumpe kunne spares inn på noen få år. Forutsatt at dere ikke tar ut for mye av besparelsen i økt komfort ved å kjøre AC i varmen og øke temperaturen inne i fyringssesongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 timer siden):

I fjor var et år med eksepsjonelt lave priser og høyt kraftoverskudd, i år har det vært mer normalt men med dyre perioder(husker ikke hvorfor i farta) så ja, det er godt mulig at strømmen i sommer i perioder har vært 10 ganger dyrere enn i enkelte perioder sommeren-20. Usikker på om det spiller noen rolle for din økonomi, fyringsutgiftene bør jo uansett være lave på sommeren og fyring er gjerne den største posten hos dem som fyrer elektrisk.

Koble ut VVB? Ca null. Den lekker litt varme men det går så tregt at det bare er noe å tenke på ved flere ukers fravær. Dessuten er effektariffer under innføring og da skal du bestemt ikke skru av VVB om natten siden nattariffen sannsynligvis blir billigere.

Avhengig av hvordan boligen er varmet opp kan varmepumpe være et skikkelig sparetiltak. Om dere bruker panelovner i dag vil en varmepumpe kunne spares inn på noen få år. Forutsatt at dere ikke tar ut for mye av besparelsen i økt komfort ved å kjøre AC i varmen og øke temperaturen inne i fyringssesongen.

Effekttariff skal ikke tidsjusteres, men energiledd kan tidsjusteres i ny reform. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 timer siden):

Avhengig av hvordan boligen er varmet opp kan varmepumpe være et skikkelig sparetiltak. Om dere bruker panelovner i dag vil en varmepumpe kunne spares inn på noen få år. Forutsatt at dere ikke tar ut for mye av besparelsen i økt komfort ved å kjøre AC i varmen og øke temperaturen inne i fyringssesongen.

En av de store fordelene med varmepumpe er nettopp muligheten til å kjøle nå om sommeren – det bruker faktisk ikke særlig mye strøm. Noen få år for inntjening? Tja, det er relativt. Mine to varmepumper kostet drøyt førti tusen med installering. Nå har strømregningen økt med ca. 3 000 kroner i året. Men samtidig har regningen for parafin blitt redusert med omtrent 10 000 kroner per år. Dette resultatet er forutsigbart og ikke spesielt merkelig. Det tar nok bortimot ti år før man kan regne med at investeringen går i pluss, men i mellomtiden har komforten øket betraktelig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 timer siden):

Hvor mye kan man spare på å koble ut varmtvannsberederen om natten? Noen som har sett på ulike sparetiltak?

Spare? Det vil sannsynligvis koste deg mer siden både timesbaserte energipriser og effektprising vil være høyere om dagen enn om natta. Jeg planlegger nå kjøp av ny varmtvannsbereder og noen andre oppgraderinger og da er en del av planen å installere et tidsur som skrur av varmtvannsberederen om dagen og på om natta. En svært billig måte å gjøre huset "smartere" på.

Kahuna skrev (10 timer siden):

Avhengig av hvordan boligen er varmet opp kan varmepumpe være et skikkelig sparetiltak. Om dere bruker panelovner i dag vil en varmepumpe kunne spares inn på noen få år. Forutsatt at dere ikke tar ut for mye av besparelsen i økt komfort ved å kjøre AC i varmen og øke temperaturen inne i fyringssesongen.

.. som om økt komfort er verdt å betale for? Det koster meg ca 1/2 kroneis i døgnet å kunne kjøle ned meg og hele familen og sove godt om natta de aller varmeste døgnene. Den komforten er i mine øyne verdt mye mer enn prisen. Her oppe i nord utgjør det ikke mange døgnene i året så totalprisen er mindre enn en 5-pakk med kroneis. Sørpå kan det kanskje koste så mye som en 6-pakk eller to med kalde pils. Årsaken til at det koster så lite er at delta-T er så liten at man får svært høy virkningsgrad (ca 5-7 ganger mer kjøleeffekt enn den energien man putter inn kombinert med generelt lave strømpriser om sommeren)

luft/luft varmepumpe er en nobrainer sånn sparemessig. Nå har jeg riktignok gunstige forhold for sparing hos meg, men min varmepumpe ble spart inn på ca 1,5 år. Jeg skal supplere med en litt dyrere neste gang og regner med å spare den inn på 2 år. @Theo343 Sånn røffly halvparten av årlig strømforbruk går direkte til oppvarming (den biten av forbruket som kan erstattes med varmepumpe). En varmepumpe koster gjerne rundt 20 000 inkludert installasjon og reduserer oppvarmingskostnaden til rundt 1/3 i årsgjennomsnitt hvis den er dimmensjonert godt til boligen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...