Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forklare forskjellen på blårens og rødsprit?


Anbefalte innlegg

Hvis du allerede anser tastaturet/utstyret som tapt så kan du prøve å dynke det godt i varmt vann en god stund. Legge det i en oppvaskkum eller balje eller noe. Du trenger ikke batterivann. Springvann går fint. Rundt 80C så begynner det å bli farlig for plasten. 60C burde være nok til å løsne sukkerklisset.

Etterpå legger du det til tørk i sola, foran en vifte eller lignende til det er helt tørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes emnet et interessant:

1) Er det riktig forstått at årsaken til at elektronikk ikke tåler vann er kortslutningen som oppstår, og egentlig at høyere spenning eller mer strøm fra ett sted på kretskortet kortslutter til et annet sted hvor komponentene kun tåler lavere spenning/strøm?

2) Ville et sterilt og helt nytt kretskort fra butikken - gitt at kortet i seg selv er helt rent og fri for ioner/skitt - tålt et demineralisert vannbad? Kanskje til og med skrudd det på under vann? Slik jeg forstår dette så er det ikke vannet, men ionene/saltene i vannet, som leder strøm. Dersom vannet er fri for ioner, vil det vel ikke forekomme en kortslutning? 

3) Verken alkohol (e.g. isopropanol) eller demineralisert vann leder strøm. Er da eneste grunn til å bruke alkohol å korte ned fordampnings-/tørketiden? Dersom eg. kretskortet består av litt gummi, er det lurt å blande inn litt vann eller kanskje kun bruke vann fir å hindre uttørking av gummien (ettersom alkohol - men ikke vann - er hygroskopisk)?

Lenke til kommentar

Tastaur tar ikke skade av drikke. Tastatur tar skade fordi folk kjører kretsen fuktig for å se om tastaturet virker i stedet for å koble fra og rense. Man får renset bortkliss og klass, men det hjelper ikke hvis man ikke kobler fra straks og unngår sporadisk testing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Anterialis said:

Jeg synes emnet et interessant:

1) Er det riktig forstått at årsaken til at elektronikk ikke tåler vann er kortslutningen som oppstår, og egentlig at høyere spenning eller mer strøm fra ett sted på kretskortet kortslutter til et annet sted hvor komponentene kun tåler lavere spenning/strøm?

2) Ville et sterilt og helt nytt kretskort fra butikken - gitt at kortet i seg selv er helt rent og fri for ioner/skitt - tålt et demineralisert vannbad? Kanskje til og med skrudd det på under vann? Slik jeg forstår dette så er det ikke vannet, men ionene/saltene i vannet, som leder strøm. Dersom vannet er fri for ioner, vil det vel ikke forekomme en kortslutning? 

3) Verken alkohol (e.g. isopropanol) eller demineralisert vann leder strøm. Er da eneste grunn til å bruke alkohol å korte ned fordampnings-/tørketiden? Dersom eg. kretskortet består av litt gummi, er det lurt å blande inn litt vann eller kanskje kun bruke vann fir å hindre uttørking av gummien (ettersom alkohol - men ikke vann - er hygroskopisk)?

1. Vann + "dritt" leder strøm ja, pluss at man kan få en elektrokjemisk reaksjon som spiser opp metall (komponenter og baner). Og det trengs ikke høy spenning for at det skal skje.

2. Kretskort er sjeldent helt rene og sterile. Men de er som regel tørre. Og ja, demineralisert vann leder ikke strøm. Men salter etc. vil få vannet til å lede strøm. Er saltene tørket så leder de helelr ikke strøm.

3. Problemet er igjen at dritten som er i lufta, på kretskortet etc. kan få væske til å lede strøm. Poenget med alkohol er at det fordamper og tørker fort.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...