Gå til innhold

Hvordan vaske tastatur - teknisk isopropanol?


Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt Magickeyboard til min iPad har fått sukkerholdig drikke over seg (hø. side, «enter», «shift», m.v.). Jeg har forsøkt å vaske med springvann mens jeg holder tastaturet opp ned (for å bløtgjøre så grunt som mulig / ikke få vann inn i tastaturet), men når dette tørker er aktuelle tastaturtaster tilnærmet like klissete. Hvordan kan jeg forsøke å redde tastaturet med lavest mulig risiko for å kortslutte/ødelegge noe?

Tastaturet har bakgrunnsbelyste taster. Jeg leker med tanken av å bruke isopropanol, og de væskene som det er enklest å få tak i er vel rødsprit og blårens. Men disse har jo i alle fall fått tilsatt fargestoff, hvordan påvirker dette et tastatur? Teknisk isopropanol (klar) er kanskje det beste? Hva med å legge til litt vann for å bløtgjøre noe samt unngå at taster og evt. gummi (vet ikke om det er gummi nedi tastaturkomponentene?) tørker helt ut? Hva med Isopropanol / sterilt vann (el. batterivann) 70/30% ? Og fremgangsmåte (type «dynk», «splæsh» eller «skvetting»?)?

Forslag? Noen med erfaring (positive eller negative)? Takk!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig. Jeg har nå turt å helle litt batterivann (demineralisert) på tastaturet, denne gangen i større grad «oppi» tastaturet og ned mellom tastene. Lar det tørke. Da tenker jeg i alle fall at det ikke vil sette seg mineraler som kalk etc. og andre salter som kan lede strøm nede i tastaturet. 

Så lenge alt tørker seg jeg ikke helt at dette kan ødelegge tastaturet, men det er her min kjemiske kunnskap kommer til kort. Jeg tar gjerne imot andre forslag også!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Poster her også siden det er et generelt tips:

Hvis du allerede anser tastaturet/utstyret som tapt så kan du prøve å dynke det godt i varmt vann en god stund. Legge det i en oppvaskkum eller balje eller noe. Du trenger ikke batterivann. Springvann går fint. Rundt 80C så begynner det å bli farlig for plasten. 60C burde være nok til å løsne sukkerklisset.

Etterpå legger du det til tørk i sola, foran en vifte eller lignende til det er helt tørt.

Så lenge det er tørt får du ingen korrosjon. Hvis det fremdeles er fuktig og du setter strøm på så kan du få korrosjon.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...